Monday 21 March 2011

Lalai dan Mabuk - Siaran 45



Kelalaian kerana Kemabukan.

Sabda Rasulullah s.a.w. :

غَشِيَتْكـُمُ السَّكـْرَتَانِ, سَكـْرَةُ حُبِّ الـْعَيْشِ وَحُبِّ الـْجَهْلِ فَعِندَذَلـِك لآ تَأْ ْ مُرُونَ بِالـْمَعْرُوفِ, وَلآ تَنْهَوْنَ عَنِ الـْمُنْكـَرِ. وَالـْقَاءِـمُونَ بِالـْكِتَابِ وَالسَّنَّةِ كـَالسَّا بِقِيْنَ الأ َوَّلِيْنَ من الـْمُهَاجِرين وَالْ َأنـْصَار.    (رواه أبو نعيم عن عاءـشة.)
Bermaksud:-

“Telah meliputi akan fikiran kamu oleh dua kelalaian atau kemabukan iaitu :

(1).  Mabuk kerana kasih akan hidup di dunia.

(2).  Mabuk kerana kasih akan barang yang membawa kepada kejahilan, di waktu itu tidak lagilah kamu menyuruh-nyuruh dengan kebajikan, dan melarang yang mungkar, maka siapa yang berpregang dengan Al-Quran dan Hadith dimasa itu ialah sebagai sahabat-sahabat yang dahulu, ahli Mekah, dan ahli Madinah.

Ulasan.

Manusia sentiasa mengisikan fikiran dan khayalannya sehari-harian dengan dua perkara:-

(1). Ia mabuk dengan fikiran yang amat mengasihi dunia ini yang ianya sentiasa boleh melakukan kemungkaran, kepuasan nafsunya, dapat mengikuti segala ajakan syaitan dengan perkara-perkara akhlak yang buruk dari ajaran Islam.

(2). Manusia mabuk kerana terlalu kasih akan barangan yang membawa kepada kejahatan seperti mempunyai wang banyak yang sentiasa digunakan untuk melakukan maksiat, mempunyai kereta mewah yang boleh ianya berpoya-poya dengan wanita-wanita cantik dan dapat pula melakukan perzinaan, dapat pergi ke tempat-tempat maksiat dan mudah meminunm arak, mudah menipu manusia lain dengan menunjukkan perbuatan riak dan sombong serta bermegah-megah dengan rumahnya yang tersegam besar itu.
Dikala itu tidak lagilah ia mahu menyuruh-menyuruh orang lain mahupun dirinya sendiri untuk melakukan dengan kebajikan dan melarang kemungkaran kerana terlalu kasih akan dunia ini.

Hanya mereka yang berpegang dengan ajaran al-Quran dan al-Hadith sahaja dikala itu akan jadilah sebagai sehabat-sehabat Nabi s.a.w. yang dahulu iaitu ahli Mekah dan ahi Madinah dan mereka itulah yang menjadi orang yang beruntung yang dapat masuk syurga.  Firman Allah s.w.t. dalam al-Quran, surah At-Talaq ayat 2 dan 3 yang bernaksud :-

”Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup dan diberikanNya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. (At-Talaq ayat 2 dan 3).

Sekian dahulu, semoga kita dapat bersama-sama bermenung dan memikirkan segala perkara tersebut di atas demi untuk kebahagan kita di dunia dan di khirat.

Wassala mualaikum warahmatulla hiwabarakatuh....!

وَالسَّلَامُ عَلـَيْكُمْ وَرَحْمَة ُ اللهِ وَبَرَكـَـتُـهُ.


              -----------ooooooooo

Duduk berangkat kaki semasa khutbah- Siaran 44.

Email- hjdan@myjaring.net
Ata - hjchedan@yahoo.com

Ditegah duduk beranggung semasa khatib membaca khutbah.

Duduk beranggung ialah duduk sebagai binatang anjing duduk iaitu diletakkan punggung ke bumi atau lantai dan di dirikan dua kaki chondong ke hadapan.

Duduk yang demikianj ditegah akan dia oleh syara' dengan dalil hadis yang dikeluarkan oleh al-Termizi katanya:
عَنْ مُعَاذِ بْنِ أ َ نـَسٍ الْجُهَنِيِّ أ َنْ النـَّبِى صَلىَّ  اللهُ عَلَيْهِ وَسَلـَّمَ :
نَهِى عَنِ الْحَبْوَةِ يَوْمَ الـْجُمُعَةِ وَلأ ِ مَامَ يَخْطُب."

Diriwayatkan daripada Mu'az bin Anas Al-Jahni bahawasanya Nabi s.a.w. menegah ia

akan seseorang daripada duduk beranggung pada hari Jumnaat pada hal imamnya

berkhutbah di atas mimber. Maka sebab ditegah itu kerana duduk itu yang huduh

rupanya, kusut-kusut pakaiannya, boleh jadi terbatal wuduk dengan tidak sedar, atau

barangkali dengan sebab selazat dengan duduk yang demikian terjadi mengantuk

dengan tersengguk-sengguk yang membatalkan air sembahyangnya dengan tiada

sedarkan dia. (Hadis Hasan kata Abu 'Isa r.a.)
( Rujuk Kitab Bahrul Mazi)

                 ------------------oooooooooo-------------------

Perginya Seorang Pahlawan



Penulis di kiri bergambar bersama AllahyarhamTun General Ibrahim Ismail.

Sunday 20 March 2011

Indahnya Ciptaan Allah - Siaran 42






Indahnya Ciptan Allah.....
Untuk itu bersyukurlah kita...
Tunaikan suruhan Allah...
Kerjakan solat wajib dan  solat sunat...
Jangan biarkan indahnya masjid sahaja
Tetapi tiada makmum solat di dalamnya...
Berikankan sedekah pada yang miskin..
jangan kita bakhil pemberian Allah...
Nanti Allah berikan kita sakit....
Tiap-tiap sakit ada ubatnya...
iaitu selalu berderma....
Selalu berjemaah di masjid....


MELAYU MASA KINI...!

Baca apa kata Tun Dr. Mahadzir....
memang betul....
Apa kata dia tu...
Adakah "Melayu Nak Hilang Di Dunia"
Kita asyik berpolitik....
Kampjng kita sudah tergadai....
Apa jadi di Cameron Highland.
Kampung Janda Baik...
Berincang...dan banyak lagi ...
Bukan Hak Kita lagi.....
77 tahun lagi.....
Lesap.......


-------------oooooooooooo------------
Posted on 21 March 2011 @ 09.41 am.




Pergaduhan Sesama Islam - Siaran 41


Masalah 480 –Pergaduhan Sesama Islam.

Saya dan abang saya telah bergaduh dua bulan yang lalu. Hingga sekarang ini kami masih belum bertegur sapa. Sungguh pun saya berjumpa dia memohon maaf di atas perbuatan saya menasihatnya di atas perangai negatifnya itu, tetapi dia masih tidak mahu berbaik. Dia seorang yang berperangai pemarah, bengis, sombong, suaka menceritakan keburukan orang lain, berdengki, busuk hati sesama adek beradik dan saudara mara. Apabila saya menasihatnya dia terus menengking dan bergaduh dengan saya. Apakah yang saya harus buat?

Jawapan.

Dalam hal ini anda dinasihati bersabar, dan merenung kambali tentang nasihat anda kepada abang anda itu, sama ada secara bijaksana dan berdiplomasi.  Jika adanya begitu anda harus jangan berputus asa kerana di satu masa nanti ia akan terkenang kembali nasihat anda itu.
Dalam hal ini penulis ingin membawa kepada firman Allah s.w.t.
Dalam al-Quran  Surah An-Nisa-, ayat 36, yang berikut:

وَاعْبُدُوا اللهَ وَلَاتـَشْرِكُوابـِهِ شَيْـءًـا صلى  وَبـِا لـْوَ لـِـدَيْنِ إِحْسَنـًا وِبـِذِ الـْقـُرْبىَ وَالـْيَتـَمَى وَالـْمَسَكِينِ وَالـْجَارِ ذِى الـْقـُرْبىَ وَالـْجَارِالـْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالـْجُنُبِ وَابْنِ السَّبـِيلِ وَمَا مَلـَكَتْ أَيْمَنـُكُمْ  قلى  إِنَّ اللهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخـْتـَا لًا فـَخـُورًا.     (سورة النســاء اية 36)

”Sembahlah Allah dan janganlah kamu sekalian mempersekutukan dengan sesuatu; dan berbuat baiklah kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh, teman sejawat, orang musafir yang kesusahan dan hamba sahaya”.Sesunguhnya Allah tidak suka kepada orang yang takbur dan membangga-banggakan diri.”
                                                                    (An-Nisa’ ayat 36)

Manakala Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
”Tidak akan masuk syurga orang yang suka memutuskan hubungan silaturrahim.” Hadis ini riwayat al-Bukhari daripada Abu Muhammad Muta’im.

Penulis suka mengingatkan bahawa menghubungkan silaturahim adalah wajib dan memutuskannya adalah haram dan termasuk dalam orang  yang mendapat laknat Allah s.w.t.  Dia juga termasuk dalam bahagian manusia yang menaruh dendam-mendendam sesama Islam. Dendam itu bila  hati merasa sangat berat terhadap seseorang seperti membencinya, menjauhi diri darinya. Sabda Rasulullah s.a.w.:
اَلـْمُؤْمِنُ لـَيْسَ بـِحَقُوْدٍ.
Bermaksud: “Orang mukmin itu bukanlah seseorang yang pendendam. (H.R Bukhari dan  Muslim)
 Ulasan:  Orang yang sentiasa menaruh dendam sesama Islam itu maka bukanlah dia seorang mukmin dan tergolonganlah ia  dalam lengkongan orang munafiq.
Sabda rasaulullah s.a.w. lagi:
لَاَتـَدَابَرُوْا وَلَاتـَبَاغَضُوْا وَلَاَتـَحَاسَدُوْا وَلَا تـَقـَا طَعُوْا
وَكُنـُوْا عِبَادَاللهِ إِخْوَانـَا.
Bermaksud: “Janganlah kamu bermusuh-musuhan, jangan benci-membenci, jangan dengki-mendengki, jangan berputus hubungan antara satu dengan yang lain dan jadikanlah kamu sekalian sebagai hamba-namba Allah yang bersaudara-mara.
                                                 (H.R. Bukhari  dan Muslim)

 Justeru itu, anda harus berusaha berbuat baik kepadanya, walaupun dia tidak suka, tetapi bagi bahagian anda dosa itu telah terhakis, dan anda beroleh pahala. Maka dialah sahaja yang menanggungnya. Dia tidak guna melaksanakan solat, puasa, sedekah dan ibadat-ibadat lain lagi, semuanya itu tidak berpahala baginya selagi dia masih memutuskan silaturahim sesama Islam, lebih-lebih lagi sesama saudara mara sendiri. Cara yang baik bagi anda ialah memberi salam, berjabat tangan, menziarahi rumahnya, memberi hadiah atau sedekah pada anak-anaknya, mendoakannya dia selalu dalam beriman dan selamat sejahtera. Allah s.w.t. sentiasa mengawasi perbuatan baik anda itu dan setiap perlakuan baik  anda itu diberi pahala yang lumayan.

Sebuah hadis riwayat Muslim dari Abu Hurairah bahawasanya ada seseorang bertanya kepada Nabi yang bermaksud:-
”Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya mempunyai beberapa saudara yang saya menghubungkan tali persehabatan dengan mereka tetapi mereka memutuskan tali persehabatan dengan saya.  Saya berbuat baik kepada mereka tetapi mereka berbuat jahat kepada saya, (tidak mahu memberi maaf). Saya selalu berlembut dan ramah mesra pada mereka tetapi mereka tidak endah perbuatan baik saya  itu ”
Baginda s.a.w. bersabda.”Seandainya kamu benar-benar seperti apa yang kamu katakana, maka seakan-akan kamu menelan abu yang sangat panas kepada mereka. Dan Allah s.w.t. akan selalu memberi pertolongan kepada kamu atas perbuatan mereka selama kamu tetap berbuat demikian.”

Adapun sikap abang kamu yang tidak baik itu, maka katakanlah juga dia dengan cara yang berhikmah. Ataupun sampaikan rencana ini melalui anak-anaknya, supaya sampaikan padanya dan ia dapat membaca, jemputlah ia ke majlis kenduri di rumah kamu, atau pun boleh juga kamu mengajak seorang Ulamak atau Ustaz menziarahi dia dengan bertujuan berdakwah  ehwal agama Islam dan mudah-mudahan Allah s.w.t  akan memberikan ia insaf dengan perbuatannya itu. Itulah cara yang terbaik sekali.

Allah s.w.t. berfirman dalam al-Quran,Surah  An-Nahl ayat 125 yang bermaksud:
 ”Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan cara yang bijaksana dan dengan tutur kata yang baik.” (An-Nahl ayat 125)
Allah s.w.t. berfirmanlagi:
وَاعْتـَصِمُوْا بِحَبْلِ اللهِ جَمِيْعـًا وَلَا تـَفـَرَّقـُوْا.
 (ا ل عمران: 103)
Bermaksud:”Berpegang teguhlah dengan tali Allah (agama Allah) bersama-sama, dan janganlah berpecah-belah.

Ulasan.
Ketahuilah bahawasanya pergaulan yang baik itu adalah buah daripada kemurnian budipekerti, manakala perpecahan itu pula merupakan buah daripada keburukan budipekerti.  Maka kebaikan dan kemurnian budipekerti itu menelurkan sikap saling cinta mencintai, bersatu padu antara satu sama dengan yang lain, manakala keburukan budipekerti membuahkan sikap saling benci-membenci, dengki-mendengki  dan bermusuhan antara satu sama yang lain.

Sekia, itulah huraian penulis di atas soalan tersebut.
(Rujukan: Kitab Adab Bimbingan Mukminan –Imam Ghazali bersama ”Berita Minggu” Ahad, 6 March 2011)


                    -----------------oooooooooooo--------

Tiada wajib Qada bila haid dan nifas? - Siaran 40



Masaslah 151-Adakah kita kena Qada bila haid dan nifas?
Saya telah meninggalkan sembahyang kerana haid dan nifas dahulu, wanjibkah saya qadha sembahyang yang saya tertinggal itu?
Jawapan.

Wanita yang ada haid ataupun nifas wajib meninggalkan sembahyang dan haram kalau dia sembahyang. Dan dia tidak diwajibkan kepada mereka itu mengqadha sembahyangnya itu, bahkan  tidak dibolehkan mengqadhanya.



Kitab Masalah Agama Jil 2. para 158,ms 140
Saya telah tertinggal sembahyang Isya’ kerana terlalu letih dan tertidur hingga selepas waktu Subuh. Apakah saya harus mengqadhanya?.

Jawapan.

Adapun wanita atau lelaki yang meninggalkan sembahyang kerana tertidur atau terlupa, tidaklah disiksa kerana meninggalkan sembahyang itu.  Hanya diwajibkan kepada mereka itu  melakukan sembahyang setelah bangun dari tidurnya atau sesudah sedar atau ingat dari lupanya. Jika sembahyang itu dilakukanya masih di dalam waktu, walaupun kadar satu rakaat yang sempurna, sedang rakaat-rakaat selebihnya diluar waktu maka menurut istilah fiqh sembahyang itu di namakan ”Ada’an”  Dan jika seluruh sembahyang itu diluar waktunya, atau kurang dari satu rakaat di dalam waktunya, maka menurut istilah fiqh sembahyang itu dinamakan ”Qadha”.

Masalah 152- Batalkah solat bagi orang berkata-kata?

Jawapan.

Berkata-kata dalam solat yang tidak ada kena mengena dengan urusan solat sama ada dua huruf ataupun satu huruf yang boleh difahami dan disengajakan maka solatnya terbatal. Tetapi sekiranya berkata-kata walaupun dengan sedikit perkataan yang tidak dapat difahami dan terlupa, maka solat itu tidak batal. Dalam konteks ini Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:

Sesungguhnya solat sebaik-baiknya tidak dicampur aduk dengan percakapan manusia kerana solat mengandungi tasbih, takbir dan bacaan Quran.”  (H.R. Bukhari dan Muslim)
Rujukan: Kitab Fikh Harian oleh Prof.Dr Haron Din m.s. 63)

Town of Transkrian nearby USM Engineering Campus.
             Jangan Kurung burung ,lepaskan dia bebas ----------------ooooooooo
               Posted on 21 March 2011 @ 08.04 am.

Sembahyang Hadiah & Traweh - Siaran 39



Masalah 156. Apakah cara Sembahyang Hadiah untuk mayat?

 Saya hendak sembahyang Hadiah tetapi saya kurang faham akan kafiatnya?

Jawapan.

Sembahyang Hadiah adalah sembahyang yang dilakukan sebanyak dua rakaat sebagai nafal mutlaq pada malam yang pertama sesudah mayat  dikebumikan

Caranya ialah dibaca tiap-tiap sesudah Al-Fatihah bagi tiap-tiap rakaat :-

a.Ayat kursi 1 kali 
الله لآإله إلاهوالحي القيوم.... (البقرة 285)
b.Al-Takkasur  الهكم التكاثر.....- 1 kali
c. Qul huwallah ahad… 11 kali
Surah-surah  tersebut dibaca setiap rakaat sesudah Al-Fatihah.
Maka setelah selesai dilakukan dua rakaat sembahyang tersebut diucapkanlah doa seperti berikut:-

اَللـَّهُمَّ اِنَّيْ صَلـَّيْتُ هَذِهِ الصَّلَاةَ وَاَنْتَ تَعْلَمُ مَا اُرِيْدُ اَللـَّهُمَّ ابْعَثْ
 ثـَوَا بَهَا اِلَا قَبْرِ.............(فُلَانِ بْنِ فُلَانَةٍ)

Maksudnya: Ya Allah. Aku telah lakukan sembahyang ini, sedang Engkau Maha mengetahui apa yang aku kehendaki.  Ya Allah. Kirimkan pahalanya kepada Kubur………………..(si pulan bin si pulan).
(Rujukan Kitab Masalah Agama Jil. 2 para 165,ms 161)

Masalah  157. –Bolehkan Solat Tarawih 8 Rakaat.

Saya dapati sekarang ini banyak orang berlumba-lumba mengerjakan sembahyang  tarawih hanya sebanyak lapan rakaat sahaja, tetapi terdapat orang-orang tua yang melakukan dua puluh rakaat dan tiga rakaat  sembahyang witir. Minta tuan jelaskan?.


Jawapan.

Setengah dari pada sunnah-sunnah adalah sembahyang Tarawih dalam bulan Ramadhan. Bagi Abi Hurairah, As-Shafiei, dan Ahmad mereka mengerjakan dua puluh  rakaat dan tiga rakaat witir. Yang dikenal Mazhab-mazhab yang Empat itu mereka juga melakukan dua puluh rakaat. Tidak ada dinaqalkan  dari mereka itu sembahyang Tarawih hanya  lapan rakaat.
Tersebut sebuah  hadis Rasulullah s.a.w. :-

كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صَلىَّ اللهُ عَلـَيْهِ وَسَلـَّمَ يُصَلـِّى فِى شَهْرِ رَمَضَانَ فِى غَيْرِ جَمَاعضةٍ عِشْرِيْنَ رَكَعَة ً وَالـْوِتـْرَ.(رواه البهيقي والطبراني وعبد بن هـُمَيْدِ)
Bermksuad: “Adalah Rasulullah  s.a.w. berseambahyang di bulah Ramdhan dengan tidak berhenti-henti dua pualuah rakaat di tambah dengan Witir.”
(HR. Al-Baihaqy, At-Thabarany dan ’Abdul Humain)
(Rujukan: ”Kitab Masalah Agama Jil 2.para 167,ms 169)


Masslah  158.- Saya ingin tahu berapakah rukun Khutbah Jumaat?

Jawapan.

Rukun Khutbah itu ada lima iaitu:-
  1. Memuji Allah s.w.t.
  2. Berselawat ke atas Nabi s.a.w.
  3. Berwasiat dengan Taqwallah
  4. Membaca ayat al-Quran pada salah  satu dari dua Khutabah.
  5. Berdoa untuk orang-orang mukmin dan pemerintah pada khutbah yang akhir.

Meninggalkan salah satu rukun khutbahnya seperti meninggalkan atau dibaca ”Hamdulillah” atau seperti diucapkannya ”Hamlaaah”  Ini sama dengan tidak membaca ”Alhamdulillah” Atau meninggalkan wasiat ”Bittaqwa”, atau meninggalkan Selawat ke atas Nabi s.s.w., atau meninggalkan membaca ayat al-Quran pada salah satu dua khutbah, atau meninggalkan doa kepada mukmin pada khutbah kedua maka tidak sah khutabhnya itu.

Maka jika tidak dibacanya rukun-rukun khutbah yang lima itu, atau salah satu dari padanya, atau dibacanya tdak menurut persyaratnya yang wajib, maka kesemuanya itu membawa cedera pada khutbah, yang membawa cedera pada sembahyanagnya. Kerana syarat sah sembahyang Jumaat itu adalah terdahulu dua khutbah dengan segala fardhunya.
Rujukan Masalah Agama Jil.2 para 170, ms 181 dan Jil.4 para 71 ms 166)



Masalah  159.- Solat Subuh Imam sujud terlalu lama.

Saya dapati ada Imam yang kalau waktu sembahyabng Subuh pada rakaat akhir pada waktu sujud, maka sujudnya terlalu lama sehingga si makmum tidak kuat mengikutinya. Mohon beri penjelasan.?
Jawapan.

Memang sunat hukumnya melamakan sujud untuk berdoa di dalamnya kerana sujud itu adalah suatu keadaan yang terdekat seorang hamba kepada  Tuhannya. Akan tetapi bagi Imam yang  tidak mahu makmum menaruh kebenciaan padanya kerana perbuatan itu, janganlah hendaknya Imam melebihi tasbih dalam sujudnya dari tiga kali, dan tiada sunat menambahkan doa-doa apapun, bahkan hendaklah diperingankan untuk meraikan makmun yang lemah, yang sakit, yang tua dan orang-orang yang mempunyai keperluan atau kerja yang mesti diselesaikannya. Maka dalam hal ini disunatkan bagi Imam meringankan sembahyangnya.


Diriwayatkan dariAbi Hurairah r.a.  bahawa Nabi s.aw. bersabda:

اِذَا صَلىَّ اَحَدُكُمْ لِلنَّاسِ فَلـْيُخَفِّفْ فـَاِنَّ فِيْهِمُ الضَّعِيْفَ وَالسَّقِـيْمَ وَالـْكَبِيْرَ فـَاِذ َا صَلىَّ لـِنَفـْسِهِ فـَلـْيُطـَوِّلْ مَـا شَـاءَ.
       (رواه الجماعه الاابن ماجه)

”Apabila bersembahyang salah seorang kamu mengimami orang banyak, maka hendaklah diringankannya sembahyang itu.  Kerana di antara mereka ada yang lemah, yang sakit dan yang tua. Maka apabila sembahyang seorang bagi dirinya sendiri boehlah dipanjangkannya menurut kehendaknya.”
                                           (HR .Aljamaah kecuali Ibnu Majah). 


                 ----------------------oooooooooooo---------------------

Hal Ehwal Sembahyang - Siaran 38







Masalah  150-Kenapa kita Menyapu muka

Kenapakah kita menyapu muka dan dahi selepas kita memberi salam sesudah solat?

Jawapan.

Sunat menyapu dahi dan muka setelah selesai sembahyang.  Dalam satu hadis dari Annas a.s. menyebut bahawa Baginda menyapu dahinya dan dukucupkan dengan tangan kanannya.

كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلـَيْهِ وَسَلـَّمَ  إِذَا قَضَى صَلَاتَهُ مَسَحَ جَبْهَتـَهُ بِيَدِهِ الـْيُمْنَى ثُـمَّ قَالَ: اَشْهَدُاَنْ لَااِلَهَ اِلَا اللهُ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمُ  اَللـَّهُمَّ اذْهِبْ عَنِّى الـْهَمَّ وَالْحَزَنَ.
Adalah Rasulullah s.a.w. apabila beliau telah menyelesaikan sembahyangnya, disapumya dahinya dengan tangan kanannya,kemudan diucapkannya.”

 اَشْهَدُاَنْ لَااِلَهَ اِلَا اللهُ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمُ  اَللـَّهُمَّ اذْهِبْ عَنِّى   
الـْهَمَّ وَالْحَزَنَ.
Artinya:”Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah yang Pengasih dan Penyayang. Ya Allah lakukanlah dari padaku segala dukacita.
                      (HR Ibnusunny, Albazzar dan  ibnu ’Ady
Masaslah 151-Adakah kita kena Qada bila haid dannifas?
Saya telah meninggalkan sembahyang kerana haid dan nifas dahulu, wanjibkah saya qadha sembahyang yang saya tertinggal itu?
Jawapan.

Wanita yang ada haid ataupun nifas wajib meninggalkan sembahyang dan haram kalau dia sembahyang. Dan dia tidak diwajibkan kepada mereka itu mengqadha sembahyangnya itu, bahkan  tidak dibolehkan mengqadhanya.
(Kitab Masalah Agama Jil 2. para 158,ms 140
)
Saya telah tertinggal sembahyang Isya’ kerana terlalu letih dan tertidur hingga selepas waktu Subuh. Apakah saya harus mengqadhanya?.

Jawapan.

Adapun wanita atau lelaki yang meninggalkan sembahyang kerana tertidur atau terlupa, tidaklah disiksa kerana meninggalkan sembahyang itu.  Hanya diwajibkan kepada mereka itu  melakukan sembahyang setelah bangun dari tidurnya atau sesudah sedar atau ingat dari lupanya. Jika sembahyang itu dilakukanya masih di dalam waktu, walaupun kadar satu rakaat yang sempurna, sedang rakaat-rakaat selebihnya diluar waktu maka menurut istilah fiqh sembahyang itu di namakan ”Ada’an”  Dan jika seluruh sembahyang itu diluar waktunya, atau kurang dari satu rakaat di dalam waktunya, maka menurut istilah fiqh sembahyang itu dinamakan ”Qadha”.
Masalah 152- Batalkah solat bagi orang berkata-kata?

Jawapan.
Berkata-kata dalam solat yang tidak ada kena mengena dengan urusan solat sama ada dua huruf ataupun satu huruf yang boleh difahami dan disengajakan maka solatnya terbatal. Tetapi sekiranya berkata-kata walaupun dengan sedikit perkataan yang tidak dapat difahami dan terlupa, maka solat itu tidak batal. Dalam konteks ini Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:

Sesungguhnya solat sebaik-baiknya tidak dicampur aduk dengan percakapan manusia kerana solat mengandungi tasbih, takbir dan bacaan Quran.”  (H.R. Bukhari dan Muslim)
Rujukan: Kitab Fikh Harian oleh Prof.Dr Haron Din m.s. 63)

Masalah  153.Bolehkah solat wajib dibuat dua kali?

Saya telah sembahyang Maghrib berjemaah di rumah dan apabila saya pergi ke masjid orang masih lagi bersembahyang Maghrib di situ, dan merasa malu pula kalau tidak ikut sama, wajibkah saya sembahyang bersama.?

Jawapan.
Sembahyang untuk kali keduanya itu dengan berjemaah disebut sembahyang ”Mu’adah”. Hukumnya adalah sunat di  lakukan. Terdapat hadis Rasulullah yang diriwayatkan dari Yazid ibn Aswad Bahawa Rasulullah s.a.w.bersabda:-

اِذَا صَلـَّيْتُمَا فِى رِحَالـِكُمَا ثـُمَّ اَتَيْتـُمَا مَسْجِدَ جَمَاعَةٍ فَصَلـِّيَا
مَعهُمْ فَـاِنَّهَا لـَكُمَا نـَافـِلـَةٌ.
(رواه احمد,ابو داود, الترمزي وانساعي)
Apabila kamu berdua telah bersembahyang di rumah kamu
kemudian kamu datangi suatu masjid jamaah, maka bersembahyanglah kamu bersama mereka, kerana sesungguhnya ia itu sunat untuk kamu”.    
(H.R Ahmad, Abu Daud,Attitmidzi dan Annasa’  )  (Kitab MasalahAgama Jilid 2,para 160 ms 148)  

 Masalah  154.Makmum ikut Imam yang solat saunat.
Saya telah sembahyang wajib (Isyak) sebagai makmum di madrasah dengan tidak sepengetahuan saya, orang yang sedang saya makmumi itu sebenarnya bersembahyang sunat. Bagaimana  hukumnya?

Jawapan.

Orang yang sembahyangh fardhu, mengikuti orang yang sembahyang sunnat yang sama nadzam sembahyangnya baik diketahuinya si yang diikutinya itu sembahyang sunnat, ataupun tidak diketahuinya adalah sah sembahyangnya dan sah jamaahnya. Jika diketahui Imam itu tengah sembahyang sunat hanya makruh sahaja. Kemakruhan itu menghilangkan bagi fadilah jamaah yang dua puluh tujuh itu. 

Jika ia orang masbuk sah juga sembahyangnya dan Fatihahnya ditanggung oleh Imam itu.
Maksud nadzam ialah berlainan sembahyang dari yang kita hendak sembahyang, seperti mengikut orang sedang sembahyang jenazah, pada hal kita sembayang Dzuhur, orang yang sembahyang gerhana matahari, orang yang sembahyang sembahyang tasbih dan sebagai lagi.
(Rujukan Kitab Maslah Agama Jil.2, para 161, ms. 151).

Masslah  155.-Bolehkah Solat Rotibah sesudah subuh dan asar?

Bolehkan saya sembahyang  sunat rotibah sesudah sembahyang fardhu Asar, dan  sunat rotibah sesudah fardhu Subuh?

Jawapan.

Tidak disyari’atkan sunat rotibah sesudah sembahyang fardhu Asar, dan  tidak disyari’atkan sunat rotibah sesudah sembahyang fardhu Subuh. Dan makruh tahrim hukumnya dan tidak sah melakukan sembahyang sunat yang tidak mempunyai sebab sama sekali, seperti nafal mutlak, sunat ihram yang dilakukan di luar tanah haram Makkah, pada waktu sesudah sembahyang Asar dan sesudah sembahyang Subuh.

Adapun yang mempunyai sebab, tidakklah di makruhkan, yang berarti  sebabnya itu terdahulu seperti sembahyang-sembahyang fardhu atau sunat-sunat yang luput, jelasnya qadha fardhu atau qadha sunat. Dan juga sembahyang-sembahyang gerhana matahari dan sembahyang istisqa’ atau sembahyang minta hujan tidak juga dimakruhkan.
(Rujukan Kitab Masalah Agama Jil. 2  para 164 ms 15

Masalah 156. Apakah cara Sembahyang Hadiah untuk mayat?

 Saya hendak sembahyang Hadiah tetapi saya kurang faham akan kafiatnya?

Jawapan.

Sembahyang Hadiah adalah sembahyang yang dilakukan sebanyak dua rakaat sebagai nafal mutlaq pada malam yang pertama sesudah mayat  dikebumikan

Caranya ialah dibaca tiap-tiap sesudah Al-Fatihah bagi tiap-tiap rakaat :-

a.Ayat kursi 1 kali 
الله لآإله إلاهوالحي القيوم.... (البقرة 285)
b.Al-Takkasur  الهكم التكاثر.....- 1 kali
c. Qul huwallah ahad… 11 kali
Surah-surah  tersebut dibaca setiap rakaat sesudah Al-Fatihah.
Maka setelah selesai dilakukan dua rakaat sembahyang tersebut diucapkanlah doa seperti berikut:-

اَللـَّهُمَّ اِنَّيْ صَلـَّيْتُ هَذِهِ الصَّلَاةَ وَاَنْتَ تَعْلَمُ مَا اُرِيْدُ اَللـَّهُمَّ ابْعَثْ
 ثـَوَا بَهَا اِلَا قَبْرِ.............(فُلَانِ بْنِ فُلَانَةٍ)

Maksudnya: Ya Allah. Aku telah lakukan sembahyang ini, sedang Engkau Maha mengetahui apa yang aku kehendaki.  Ya Allah. Kirimkan pahalanya kepada Kubur………………..(si pulan bin si pulan).
(Rujukan Kitab Masalah Agama Jil. 2 para 165,ms 161)

Masalah  157. –Bolehkan Solat Tarawih 8 Rakaat.

Saya dapati sekarang ini banyak orang berlumba-lumba mengerjakan sembahyang  tarawih hanya sebanyak lapan rakaat sahaja, tetapi terdapat orang-orang tua yang melakukan dua puluh rakaat dan tiga rakaat  sembahyang witir. Minta tuan jelaskan?.


Jawapan.

Setengah dari pada sunnah-sunnah adalah sembahyang Tarawih dalam bulan Ramadhan. Bagi Abi Hurairah, As-Shafiei, dan Ahmad mereka mengerjakan dua puluh  rakaat dan tiga rakaat witir. Yang dikenal Mazhab-mazhab yang Empat itu mereka juga melakukan dua puluh rakaat. Tidak ada dinaqalkan  dari mereka itu sembahyang Tarawih hanya  lapan rakaat.
Tersebut sebuah  hadis Rasulullah s.a.w. :-

كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صَلىَّ اللهُ عَلـَيْهِ وَسَلـَّمَ يُصَلـِّى فِى شَهْرِ رَمَضَانَ فِى غَيْرِ جَمَاعضةٍ عِشْرِيْنَ رَكَعَة ً وَالـْوِتـْرَ.(رواه البهيقي والطبراني وعبد بن هـُمَيْدِ)
Bermksuad: “Adalah Rasulullah  s.a.w. berseambahyang di bulah Ramdhan dengan tidak berhenti-henti dua pualuah rakaat di tambah dengan Witir.”
(HR. Al-Baihaqy, At-Thabarany dan ’Abdul Humain)
(Rujukan: ”Kitab Masalah Agama Jil 2.para 167,ms 169)


Masslah  158.- Saya ingin tahu berapakah rukun Khutbah Jumaat?

Jawapan.

Rukun Khutbah itu ada lima iaitu:-
  1. Memuji Allah s.w.t.
  2. Berselawat ke atas Nabi s.a.w.
  3. Berwasiat dengan Taqwallah
  4. Membaca ayat al-Quran pada salah  satu dari dua Khutabah.
  5. Berdoa untuk orang-orang mukmin dan pemerintah pada khutbah yang akhir.

Meninggalkan salah satu rukun khutbahnya seperti meninggalkan atau dibaca ”Hamdulillah” atau seperti diucapkannya ”Hamlaaah”  Ini sama dengan tidak membaca ”Alhamdulillah” Atau meninggalkan wasiat ”Bittaqwa”, atau meninggalkan Selawat ke atas Nabi s.s.w., atau meninggalkan membaca ayat al-Quran pada salah satu dua khutbah, atau meninggalkan doa kepada mukmin pada khutbah kedua maka tidak sah khutabhnya itu.

Maka jika tidak dibacanya rukun-rukun khutbah yang lima itu, atau salah satu dari padanya, atau dibacanya tdak menurut persyaratnya yang wajib, maka kesemuanya itu membawa cedera pada khutbah, yang membawa cedera pada sembahyanagnya. Kerana syarat sah sembahyang Jumaat itu adalah terdahulu dua khutbah dengan segala fardhunya.
Rujukan Masalah Agama Jil.2 para 170, ms 181 dan Jil.4 para 71 ms 166)



Masalah  159.- Solat Subuh Imam sujud terlalu lama.

Saya dapati ada Imam yang kalau waktu sembahyabng Subuh pada rakaat akhir pada waktu sujud, maka sujudnya terlalu lama sehingga si makmum tidak kuat mengikutinya. Mohon beri penjelasan.?
Jawapan.

Memang sunat hukumnya melamakan sujud untuk berdoa di dalamnya kerana sujud itu adalah suatu keadaan yang terdekat seorang hamba kepada  Tuhannya. Akan tetapi bagi Imam yang  tidak mahu makmum menaruh kebenciaan padanya kerana perbuatan itu, janganlah hendaknya Imam melebihi tasbih dalam sujudnya dari tiga kali, dan tiada sunat menambahkan doa-doa apapun, bahkan hendaklah diperingankan untuk meraikan makmun yang lemah, yang sakit, yang tua dan orang-orang yang mempunyai keperluan atau kerja yang mesti diselesaikannya. Maka dalam hal ini disunatkan bagi Imam meringankan sembahyangnya.


Diriwayatkan dariAbi Hurairah r.a.  bahawa Nabi s.aw. bersabda:

اِذَا صَلىَّ اَحَدُكُمْ لِلنَّاسِ فَلـْيُخَفِّفْ فـَاِنَّ فِيْهِمُ الضَّعِيْفَ وَالسَّقِـيْمَ وَالـْكَبِيْرَ فـَاِذ َا صَلىَّ لـِنَفـْسِهِ فـَلـْيُطـَوِّلْ مَـا شَـاءَ.
       (رواه الجماعه الاابن ماجه)

”Apabila bersembahyang salah seorang kamu mengimami orang banyak, maka hendaklah diringankannya sembahyang itu.  Kerana di antara mereka ada yang lemah, yang sakit dan yang tua. Maka apabila sembahyang seorang bagi dirinya sendiri boehlah dipanjangkannya menurut kehendaknya.”
                                           (HR .Aljamaah kecuali Ibnu Majah). 


Masalah  160  - Saya ingin tahu mengapakah kita misti keluarkan zakat?

Jawapan.

Ketahuilah anda sekalian, moga-moga Allah menjadikan kita sebagai orang-orang yang bersih suci, yang sentiasa menyebut nama Tuhan seraya bersembahyang dan tidak pula melebihkan kehidupan dunia daripada akhirat, yang ia tentu sekali lebih utama dan kebih kekal.

Bahawasanya zakat itu adalah salah satu asas bina Islam yang lima.  Allah s.w.t telah satukan sebutan zakat dengan sebutan sembahyang di dalam KitabNya, maka berfirman Allah s.w.t.
وَأ َقـِيْمُوا الصَّلـَوة َ وَآتـُوْا الزَّكـَوة َ, وَمَا تـَقـَد ِّ مُوا لِأ َ نـْفـُسِكُمْ مِنْ خـَيْرٍتـَجِد ُوْه ُ عـِنْدَ اللهِ, إِنَّ الله َ بِمـَا تـَعْمـِلـُوْن بَصِيـْرُ. 
                                                         (البقرة اية 011)
Artinya:
”Dan dirikanlah sembahyang dan keluarkanlah zakat, dan setiap pekerjaan baik yang kamu kerjakan untuk diri mu, nescaya akan kamu dapati kembali nanti pada sisi Tuhan, sesungguhnya Tuhan melihat apa yang kamu kerjakan:
                        (Al-Baqarat: ayat 110)

Firman Allah s.w.t lagi:
اَلـَّذِيْنَ يـُقِـيْمُوْنَ الصَّلـَوة َ وَمِمـَّا رَزَقـْنَاهُمْ يُنـْفِـقـُوْنَ. أ ُوْلـَءك هـُم ُ الـْمؤمِنُوْنَ حـَقـًّـا.
Artinya: Mereka yang mengerjakan sembahyang, dan membelanjakan setengah  dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Mereka itulah orang-orang  yang sebenarnya berinman.  (Al-Anfal  ayat 3-4)
Firman Allah s.w.t. seterusnya:

وَالـْمِنـُوْن َ وَالـْمُؤْ مِنـَاتُ, بَعْضُهُمْ أ َوْلـِيـَاءُ بَعـْض ٍ .يـَأ ْ مُرُوْن َ بـِالـْمَعْرُوْفِ, وَيـَنـْهَوْن َ عَـنِ الـْمنـْكـَرِ,وَيـُقـِيْمُوْن َ
الصَّلـَوة َ, ويوتون الزكـوة, وَيُطِيْعُوْنَ اللهَ وَرَسُوْلـَهُ, أ ُوْل َـءِـكَ سَيـَرْ حـَمُهُمُ اللهُ, إِنَّ اللهَ عـَزِيْزٌ حـَكِـيْمُ.
                                            
   (التوبة: 71)

Artinya: “Dan orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan, setengah mereka menjadi pemimpin kepada setengah yang lain, mereka menyuruh berbuat yang baik dan melarang berbuat yang jahat, dan mereka mendirikan sembahyang dan mengeluarkan zakat, serta mentaati Allah dan RasulNya.  Itulah orang-orang yang akan diberi rahmat oleh Tuhan, sesungguhnya Tuhan itu Mahakuasa lagi Bijaksana.      (At-Taubat ayat 71)