Mereka mengadakan majlis kesyukuran di atas kurniaan Allah. |
العقبة السا بعة وهى
عقبة الحمد والشكر- (19)Bab
Bermula Uqbat yang ketujuh dan iaitu uqbat Al Hamdu wa
Alsyukur, kemudian lazim atas mu Allah Taala telah memberi taufiq akan kamu dan
kami dengan baik taufiqnya kemudian
daripada memutuskan Dia segala uqbat
dan dapat dengan maksud daripada ibadat yang sejahtera daripada kebinasaan
dengan kepujian. Kita
syukur AllahTaala atas nikmat
yang amat besar dan pangkatan yang mulia-mulia.
Dan sesungguhnya dilazimkan atas mu yang
demikian itu bagi dua perkara. Pertama kerana mengekalkan nikmat keduanya
supaya hasil bertambah maka adapun di kekalkan nikmat maka kerana syukur itu
menambatkan nikmat dengan dia dan meninggalkan dia dan dengan meninggalkan dia
di hilangkan dan dipalingkan daripadanya. FirmanAllah Taala :
إن الله
لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بـأنفسهم.
Maksudnya:
Bahawasanya Allah Taala tiada mengubah akan barang yang diberikan dengan satu
kaum hingga kaum itu mengubah barang
yang diberi dengan diri mereka itu
Dan lagi firmanya:
ضرب الله
مثلا قرية كانت آمنة مطمـءـنة يأتيها رزقها رغدا من كل مكان فكفرت بأنعم الله فأذا
قها الله لباس الخوف بما كانوا يصنعون.
Maksudnya”
Telah membendung Allah Taala akan apa bandingan satu dusun adalah ia sentiasa
dan kesenangan mendatangkan dia rezekinya amat banyak daripada tiap-tiap
tempat, maka kufur ia dengan beberapa nikmat Allah Taala maka menderhaka dia Allah
Taala pakaian lapar dan takut dengan barang yang ada mereka itu mengerjakan
oleh mereka itu.
Dan lagi firman Allah Taala:
ما يفعل
الله بعذابكم ان شكرتم وآنتم.
Maksudnya :
Tiada memperbuat Allah Taala dengan menyiksakan kamu jika syukur kamu dan
percaya kamu” Dan lagi sabda Nabi SAW bahawasanya bagi nikmat itu liar seperti
liar binatang hutan maka tambat oleh kamu akan dia dengan syukur. Adapun hasil bertambah itu maka tatkala
adalah syukur itu menambatkan nikmat maka iaitu buah bertambah. Firman Allah
Taala lagi :
لـءـن شكرتم لأزيدنكم.
Maksudnya:” Dan jika syukur kamu
nescaya ditambah bagi kamu”
Dan lagi firman Nya:
والذين اهتدوازادهم هدى.
MaksudnyaL:”Mereka yang dapat
petunjuk ditambah akan mereka itu petunjuknya”
Dan lagi firman Alah
Taala:
والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا.
Bermaksud: Bermula mereka yang bersungguh-sungguh pada
Kami sanya Kami tunjukkan mereka itu jalan Kami maka syed yang hakim itu apabila dilihat akan hambasaya
telah mendirikan dengan hak nikmat dirinya atas dengan yang lain kerana melihat
ia akan dia itu ahli bagi yang demikian itu dan jikalau tiada mendirikan dengan
hak nikmat dirinya atas dengan yang lainnya kerana melihat ia akan dia itu
ahli bagi yang demikian itu dan jikalau
tiada yakin dilihat ia bukan ahlinya maka
diputuskan yang demikian itu daripadanya.
Bahawasanya
nikmat itu terbahagi ia dua bahagi iaitu dunia dan agama maka yang dunia itu
terbahagi atas dua bahagi nikmat menafaat dan nikmat menolak mudarat maka
nikmat manfaat itu jika diberi akan daku
masaleh yakni patut dan menapang dan iaitu dua bahagi pertama disamakan
kejadian di dalam sejahteranya dan afiatnya dan lazat syahawat keinginannya
dari makanan dan minuman dan pakaian dan berkahwin dan lainnya daripada
faedahnya dan nikmat menolakkan bahawa dipalingkan daripada engkau segala
membinasakan dan mudarat dan iaitu dua bahagi, pertama pada diri dengan bahawa sejahtera akan dikau
Allah Taala daripada ghuplah dan segala kebinasaan dan penyakitnya dan kedua
menolakkan barang yang menghubungkan dikau dengan dia daripada bagi yang
menegahkan atau menyehajakan akan dikau dengan kejahatan daripada manusia dan
jin atau binatang atau yang melata pada bumi atau umpamanya.
Adapun nikmat
agama maka terbahagi atas dua bahagi nikmat taupik dan nikmat pelihara daripada
maksiat maka nikmat taufik bahawa diberi kuasa engkau atas mengerjakan
pertamanya bagi Islam kemudian dijatuhkan atas sunat kemudian diberi bagi taat
dan nikmat asmahu yakni pelihara itu
bahawa dipelihara akan dikau oleh Nya daripada kufur dan syarad kemudian
daripada bid’ah dan sesat kemudian segala bagi maksiat dan kenyataannya yang
demikian itu tiada dapat di hingga akan dia melainkan kepada orang yang ‘alim
yang memberi nikmat atas mu yakni tiada dapat mentafsilkan melainkan Allah
s.w.t. seperti firman Allah taala
وإنتعدوا نعمة الله لا تحصوها.
Dan jikalau kamu hendak membilang akan nikmatr Allah tiada
dapat menghingga akan dia dan jika dikekalkan segala nikmat ini
kemudian daripada diberi atas mu dengan dia
dan dilebihkan atasnya daripada tiap-tiap bab yakni jalan adalah barang yang
tiada menghingga akan dia oleh mu kamu dan sekaliannya itu bergantung dengan
perkara yang satu dan iaitu syukur Al Hamdulillah dan bahawasanya satu daripada
perkara ini adalah ia baginya harga ini dan adalah yang lain padanya tiap-tiap
faedah maka tatkala ada pekerjaannya demikian itu sebenar bahawa engkau berpegang dengan dia daripada
ketiadaan melalaikan dengan suatu kelakuannya maka bahawasanya ia permata yang
banyak harganya dan kimiya yakni orang yang pandai berbuat emas atau ubat emas
yang sangat mulia bermula Allah Taala itu wali al taufiq bifadlahu waminhu.
Kita harus bersyukur di atas pemberian Allah Taala dengan makanan yang mewah masa ini. |
(Maka jika engkau kata) maka apa hakikat Alhamdu Wasyukur dan
makna keduanya dan hukum keduanya maka ketahui oleh mu bahawasanya ulama’
menceraikan mereka itu antara Al Hamndulillah dan Syukur pada ketika berhimpun maka
bahawasanya puji Al Hamdu itu rupa tasbih dan tahlil maka adalah ia daripada
amal yang zahir dan syukur itu daripada rupa sabar dan tafuwyid yakni menyerah
diri maka adalah ia daripada amal batin dan kerana syukur berbetulan yakni lawannya kufur dan Al Hamdu berbetulan lawannya cerca
dan kerana bahawasanya Alhamdu itu terlebih umum dan terlebih banyak bermula syukur sedikit afradnya
dan kurang ifradbya seperti firman Allah Taala (وقليل من عبادى الشكور) dan sedikit daripada hamba ku yang syukur
maka sabitlah bahawasanya keduanya dari makna yang berlainan kemudian maka
yakni Alhamdu itu sana’ yakni farj atas seorang dengan sebab perbuatannya yang
elok dan inilah kata Syikh kami Rahmatullah Taala.
Dan adapun syukur – maka berkata mereka itu pada maknanya dan banyak perkataan padanya (dan
daripada Ibn Abbas r.a.) bahawasanya
berkata ia bermula syukur itu mengerjakan taat dengan segala angguta
bagi Tuhan segala makhluk dan
niat dan kepadanya di jalan segala Syaikh kami maka
berkata ia bermula syukur itu iaitu menunaikan taat yang zahir dan batin kemudian kembali pula ia
kepada bahawasanya di dalam menjauhkan segala maksiat yang zahir dan batin (dan
kata orang lainnya) bermula syukur itu iaitu menjauhkan daripada segala maksiat yang ditegah Allah Taala dan pelihara
akan hati mu lidah mu dan segala angguta mu hingga tiada mengerjakan ia akan
maksiat Allahg Azawajal dengan suatu daripada ini angguta yang tiga dengan satu jalan daripada jalannya
dan perceraian antara kata dua kaul ini kata yang pertama bahawasanya dijadikan memelihara akan daripada maksiat itu makna yang tetap yang lebih atas
menjauhkan daripada segala maksiat dan adapun menjauhkan daripada maksiat
barang yang iaitu sekarang bahawa jangan berbuat maksiat tatkala menyeru alan
dia dan tetapi tiada diperdaya dirinya itu makna yang tetap yang ada hamba
dengan dia duduk membimbing dan daripada
kufuran dengan dia yakni dengan Allah minta dipeliharakan dan kata
Syaikh kami r.a. (bahawasanya syukur) itu membesarkan yang memberi nikmat atas
barang yang membetuli nikmatnya atas kira-kira yang menghimpunkan daripada
benci akan yang memberi nikmat dan daripada mengkufurkan dia dan jikalau engkau
kata syukur itu iaitu membesarkan orang yang membaikkan dia atas jalan ia
memberi keelokkannya supaya sahih bahawa ada ia daripada Alah Taala syukur bagi
hambanya maka iaitu baik pula yakni makna ini elok pula dan adalah
perceraiannya amat banyak. (m.s 129 & 130)
Maka wajib
atas hamba itu tiap-tiap mensyukuri Allah maka hakikatnya itu ia membesarkan
Allah s.w.t. akan sebagai membesar-besarkan yang menegah antaranya dan antara
maksiatnya atas sekira-kira ia mengingatkan nikmatnya maka jika enggan
datangkan dengan yang demikian itu maka bahawasanya telah engkau datangkan
dengan barang yang iaitu syukur padanya.(kemudian) dihadapkan pula yang
demikian itu dengan bersungguh-sungguh di dalam mengerjakan taat dan
bersungguh-sungguh dengan ia mendirikan di dalam khidmat kerana iaitu setengah
hak nikmat maka terdapat tiada daripada memelihara daripada maksiat (التوفيق وبا لله )
Kata setengah ulama sentiasa lazim hamba itu syukur atasnya
sekira ia dan sesungguhnya lazim padanya itu sabar maka adapun syukur itu tiada
dituntut melainkan atas nikmat jua tiada lainnya dan kata mereka itu pula tiada
kepayahan itu melainkan dan adalah pada sisinya itu nikmat Allah Taala maka
lazim ia syukur atas demikian itu yang di serta dengan dia tiada diberi
kepayahan dan bala dan demikian nikmat itu yakni bahawa ada nikmat mengiringi
kepayahan (seperti kata Umar r.a.) tiada di bala akan daku dengan satu bala
melainkan adalah Allah Taala memberi atas ku padanya empat nikmat pertamanya
tiada di bala akan daku pada agama ku kedua adalah bala itu tiada diberi bala
yang terlebih besar daripada bala yang dijatuhkan atas ku dan ketiga tiada
diharamkan daku reda dan keempat diberi
akan daku harap akan pahalanya.
(M.s.131) Dan sedikit daripada
hamba ku yang syukur maka dijadikan
syukur bagi mereka itu yang khuwas
a-khuwas dan firman nya pada Nabi Nuh a.s. (انه
كان عبدا شكورا)bahawasanya
adalah ia hamba Nya yang banyak syukur
dan firmanya pada Nabi Ibrahim a.s. ((شا كر لأ نعمه اجتباه yang syukur Dia bagi nikmatnya yang dipilih
akan dia dan kerana bahawasanya pada menempati nikmat pada kesudahannya dan
kerana yang demikian itu kata qaul sesungguhnya diberi nikmat maka aku syukur
terlebih kasih kepada ku bahawa di bala
maka aku sabar dan kata qaul tetapi
sabar itu afdal kerana bahawasanya terlebih besar kepayahannya maka adalah ia
terlebih besar pahalanya dan terlebih tinggi darjatnya, firman Allah Taala:
انا
وجدناه صا برا نعم العبدا نه أواب
Bahawasanya kami dapat akan dia orang yang sabar sebaik-baik
hambanya itu bahawasanya yang banyak kembali kepada Tuhannya dan, dan
firmanAllah Taala lagi:
وإنما يو
فى الصابرون أجرهم بغير حساب.
“Sesungguhnya
disempurnakan orang yang sabar itu pahala mereka itu dengan ketiadaan hisab” dan firman Allah Taala lagi:
والله
يحــب الـصابـرين.
Bermula Allah Taala kasih akan orang
yang sabar (kata ku) bahawasanya syukur yakni orang yang syukur itu pada
hakikatnya tiada ada melainkan orang yang sabar dan orang yang sabar pada
hakikatnya tiada ada melainkan orang yang syukur kerana syukur di dalam pekerjaan percubaannya
ini tiada sunyi daripada pencubaan yang
ia sabar atasnya terdapat tiada dan jangan terkejut padanya maka bahawasanya
syukur itu membesarkan orang yang memberi nikmat atas had yang menegah daripada
maksiat dan dia terkejut itu maksiat dan
orang yang sabar itu tiada sunyi daripada nikmat seperti barang yang telah terdahulu sebutnya, bahawasanya
kepayahannya itu nikmat pada hakikatnya atas makna yang telah diberi tahu
dahulu. Maka bahawasanya ia syukur pada hakikatnya apabila sabar kerana
bahawasanya ia hisabkan dirinya daripada terkejut kerana membesarkan Allah Taala
dan itu diri syukur kerana syukur itu iaitu membesarkan Tuhan yang menegahkan daripada
maksiat dan kerana orang yang syukur itu menegahkan dirinya daripada kufur maka
sabar ia daripada maksiat dan menanggung akan dirinya atas syukur dan sabar
atas taat maka jadi syukur itu sabar ia atas hakikatnya dan orang sabar itu membesarkan
Allah Taala hingga menegahkan dia yakni daripada terkejut kerana membesarkan
Allah taala daripada terkejut pada barang yang
mengena akan dia di tegang akan dirinya atas sabar maka telah syukur ia
akan Allah Taala maka jadi pula orang yang syukur pada hakikatnya dan kerana
bahawasanya menahan dirinya daripada kufur serta disahajakan nafsu baginya itu kepayahan
yang di sabar atasnya oleh yang syukur
diri taufikkan dia sabar dan memeliharakan
dirinya daripadanya itu nikmat
yang di syukur atasnya oleh orang yang sabar maka salah satu daripada
keduanya tiada bercerai daripada taulannya dan kerana orang yang mempunyai mata
hati yang membangkitkan atas keduanya satu dania itu melihat ia akan darjat
istiqamah pada kata setengah ulama’ rahimullah Allah Taala maka daripada ini
jalannya kami kata bahawasanya salah satu daripada keduanya tiada bercerai
daripada yang satunya maka kenalkan oleh mu akan jumlah ini. Wabillah hi al-Taufiq.
---------------oooooooooooooooooo--------------
No comments:
Post a Comment