Masjid Zahir, Alor Star, Kedah
Darul Aman.
MARI KITA MENYEMAK SEMULA FARDHU ’AIN KITA
Pendahuluan.
Manusia dilahirkan dengan keadaan
berakal fikiran, mempunyai mata hati dan daya kesedaran sebagaimana ia
mempunyai naluri, pacaindera dan perasaan. Jelasnya, menurut keadaan semulajadi
meskipin, manusia itu kecil dan terhad dalam bentuk tubuhnya yang jasmani,
tetapi ia adalah tinggi mertabatnya dari segala jenis makhluk yang lain,
sebagai makhluk yang berkeadaan lemah dan kurang pada serba-serbinya; yang
sentiasa memerlukan pertolongabn, perlindungan dan pimpinan.
Manusia seringkali dinodai oleh
keadaan di sekeliling yang merosakkan cara hidup manusia yang sebenar. Ole hitu,
manusia Muslim telah diberi garis panduan oleh Allah SWT di dalam al-Quran dan
al-Sunah Rasululla SAW untuk menyelamatkan manusia agar sentiasa selamat dan
sejahtera di dunia dan akhirat.
Oleh yang demikian fardhu ’ain
merupakan satu istilah yang semua pihak sama ada kecil mahupun besar,ibu serta
bapa dan juga anak-anak, miskin atau kaya, lelaki juga perempuan, pemimpin dan
rakyat serta ummah harus diberi penjelasan yang jelas dan praktikal bahawa
asas-asas fardhu ’ain punyai peri mustahaknya seperti soal-soal akidah
(kepercayaan) yang berkisar kepada persoalan rukun iman:
a. Percaya kepada Allah
b. Percaya kepada kitab-kitab Allah
c. Percaya kepada malaikat-malaikat
d. Percaya kepada Nabi dan Rasul
e. Percaya kepad adanya Hari Kiamat
f. Percaya kepada qada dan qadar
Justaeru itu,manusia tidak
dapat menyesuaikan fitrahnya selagi
amalan perbuatannya tidak difardhu-’ainkan seperti Rukun Islam iaitu:
a. Mengucap dua kalimah syahadah
b. Solat lima waktu
c. Mengeluarkan zakat
d. Mengerjakan puasa di bulan ramadhan
e. Mengerjakan Haji di Mekah bagi mereka yang mampu.
Sabda Nabi SAW yang bermaksud:
“Barang siapa Allah kehendak menjadi
baik maka Allah SWT permudah kepadanya iaiatu memahani hal-hal agama Islam:”
(H.R. Bukhari dan Muslim)
Oleh itu manusia tidak perlu
memikirkan jauh serta mengkaji lagi di mana kejadian manusia yang Allah SWT jadikan
sebaik-baik kejadian itu, hendaklah diasuh, diajar,dipimpin sebagaimana yang di
sebutkan pada hadis di atas. Sekiranya pilihan manusia bukan berdasarkan kepada
rukun-rukun di atas maka individu, keluarga,
mayarakat, negara, dunia,seluruh ummah akan beroleh kehidupan yang kucar kacir,
tidak tenteram, tidak aman, tidak damai dan seterusnya di selubungi oleh kejahatan
dan kemaksiatan.
Dari Hj.Che Dan Ahmad
Email:
hjdan@myjaring.net
--------------------oooooooooooooo-------------
No comments:
Post a Comment