Tuesday 14 February 2012

La ni depa amalkan sokong kroni mereka


Memberi sedekah pun mengutamakan kroni...!

Penulis ingin menonjolkan yang Manusia sekarang ini mempunyai tabiat suka menyokong kroni mereka. Penulis ingin kesahkan perisatiwa memberi rumah PPRT. Rumah sudah siap sebanyak 75 buah,maka dijemputlah rakyat termiskin untuk memohon. Maka terdapatlah lebioh 500 pemohon, bukan rakyat termiskin sahaja dalam sinarai itu. Yang kaya,yang ada kereta pun mohon.

Maka Jawatankuasa pemilihan pun bersidang untuk memilih. Jadilah yang di sinarai kali pertama sebanyak 300 pemohon. Sinarai di pamirkan di Dewan Orang Ramai. Riuh rendahlah yang protes.

Maka Jawatankuasa pemilihan pun buat sinarai yang kedua. Tinggal 200 pemohon tersinrai. Masih ada banyak protes lagi. Yang peliknya pemohon yang ada kereta tu masih ada dalam sinarai.

Jawatankuasa pemilihan bersidang lagi. Buat Sinarai Ketiga. tapi kali ni ada 150 pemohon. Pelek lagi, Yang ada kereta tu masih ada dalam sinarai lagi.

Begitulah... berlalu hingga ke 7 kali. Jawatankuasa pemilihan buat sinarai baru....Yang ada kereta tu dah tidak ada dalam sinarai. Tapi kali ke tujuh ni hany ada 75 pemohon, cukup untuk semua rumah seoarang satu.

Tapi tak selesai lagi...sepatutnya dah boleh bagi rumah tu seorang satu. Ada pula di antara Jawatankuasa tu yang protes hingga ke YB Menteri... Maka YB Menteri masuk campur....

Bagaimana pun...? Menteri mengarahkan.... masuk balik pemohoin yang ada kereta tu...maka sinarai yang kali ke 9 pemilihan pun selesai...Sebab yang ada kereta tu kroni YB Menteri....

Yang betul-betul miskin.., yang terkeluar dari sinarai, kerana nak masukkan nama "yang ada kereta" tu berdukacita ... terinaya...!

Itu...salah satu kes yang mereka amalkan "Faedah kroni"..Banyak lagi, hingga tak terkira...Peristiwa beri anak ayam... beli bantuan ternakan kambing...peristiwa nak masuk Universiti...peristiwa pemilihan nak jadi guru... semuanya untuk kroni...


Sekian dulu... kita berdoa semoga budaya untuk keroni...mudah-nudahan mintalah terhapus.



---------------ooooooooooo------------------

No comments:

Post a Comment