Friday 30 December 2011

Berikan orang Muslim Kasih Sayang

Berikan orang Muslim Kasih Sayang.

Di antara adab atau tanggungjawab kepada orang lain ialah menginginkan dia mendapat kebaikan dan berusaha supaya dia senang atau gembira. Tegasnya hendaklah kita merasa senang jika orang bahagia dan kita merasa sedih jika dia mendapat hal-hal yang tidak diingini.

Dari Annas bin Malik, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Tidak beriman salah seorang kamu sehingga dia sayang kepada saudaranya seperti sayangkan kepada dirinya sendiri.
(H.R. Bukhari dan Muslim)

Sayang kepada orang lain seperti sayang kepada diri sendiri terkadang mahu juga timbul dalam hati kita tetapi khusus kepada anak atau saudara saja. Kita ingin adik kita misalnya supaya sihat seperti yang kita inginkan terjadi kepada diri kita sendiri.

Kita ingin supaya dia mendapat anak, kita ingin murah rezekinya. Sebaliknya kita tidak menginginkan dia berpenyakit, mendapat musibah jalan raya dan sebagainya. Bahkan terhadap anak, kita menginginkan supaya dia lebih hebat dari kita, sama ada segi pendidikannya, segi pekerjaannya dan sebagainya.
Bererti kita menginginkan orang lain mendapat kebaikan seperti yang kita inginkan terjadi terhadap diri kita sendiri. Kalau demikian bererti kita menyayangi orang lain seperti diri kita sendiri.

Cuma sayangnya perasaan seperti itu timbul untuk saudara dan anak saja. Sedangkan terhadap orang lain kita tidak menginginkan seperti itu. Sepatutnya terhadap orang lain pun asalkan dia Muslim, kita merasa seperti saudara kita sendiri. Kerana dalam al-Quran atau Hadis banyak menyebutkan orang jauh itu pun, kalau dia Muslim, sebagai saudara. Dari Ibnu Abbas r.a., Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya amalan yang paling disukai Allah ,setelah amalan fardu, adalah memasukkan kegembiraan ke dalam jiwa orang Muslim.” (H.R.Tabrani)

Memasukkan kegembiraan ke dalam jiwa orang Muslim maksudnya berusaha menghibur dan menyenangkan hatinya. Kalau dia sedang menghadapi masalah, kita ikut berusaha membantunya. Kalau dia sedang ditimpa musibah seperti kematian ahli keluarga, kita berikan bantuan material atau moral. Dengan demikian berkurang kesusahannya. Amalan seperti itu termasuk yang paling disukai Allah setelah amalan-amalan fardu.

Rasulullah SAW bersabda yang beemaksud:
“Orang Muslim adalah saudara Muslim lainnya. Dia tidak boleh menzaliminya dan membiarkannya (tidak menolong). Sesiapa yang menunaikan hajat saudaranya, maka Allah menunaikan hajatnya pula. Sesiapa yang mengatasi kesusahan orang Muslim maka Allah menghilangkan kesusahan pada saat terjadinya kesusahan atau huru-hara hari kiamat. Sesiapa yang menutpi aib orang Muslim, maka Allah menutupi aibnya pada hari kiamat.
(H.R. Bukhari,Muslim dan Abu Daud).

Firman Allah SWT di dalam Surah An-Nisa’ ayat 114 yang bermaksud:
“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali bisikan-bisikan dari orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekah, atau berbuat makruf, atau mengadakan perdamaian di antara manusia. Sesiapa yang berbuat demikian kerana mencari keredaan Allah, maka kelak Kami memberikan kepada- nya pahala yang besar.” (An Nisa’ ayat 114)

Bagaimanapun kasih sayang sesama Muslim termasuk juga kita menunjukkan perilaku yang baik dan bercakap secara jujur. Tidak berbohong dan tidak menipu orang. Kita hendaklah mengamalkan akhlak yang mulia. Di samping itu kita hendaklah selalu menasihati orang untuk membuat kebaikan, yakni menyuruh atau menasihati orang berbuat baik dan melarang berbuat jahat.

Kalau anda seorang peniaga, maka terangkan kepada pembeli keadaan barang yang anda jual. Kalau ada kecacatan katakan sebenar, kalau yang tidak bagus katakan sebenar, jangan hendak melariskan barangan anda yang menyebabkan pembeli tertipu.

Kalau anda seorang suami kasih sayang hendaklah diberikan kepada isteri secara jujur dan begitulah sebaliknya kalau anda seorang isteri. Jangan cuba mengasihi orang lain dalam pergaulan sebagai suami isteri. Jangan ada penipuan antara suami dan isteri kerana perbuatan tidak jujur itu mengakibatkan perceraian sesama suami isteri.

Dalam hal kasih sayang ini terlalu banyak perkara yang hendak dilakukan agar suasana aman damai dan makmur sesama manusia. Apa yang penting pokoknya ialah mengamalkan akhlak mulia dan meninggalkan akhlak yang keji dan buruk.
Sekian, semoga anda sentiasa mengamalkan amalan kasih sayang bukan sahaja pada manusia tetapi juga kepada makhluk yang lain.
Wassala mualaikum….!
---------------oooooooooooooo-----------------------
(Rujukan: Kitab “Memnina Generasi Berakhlak”, muka surat 14-20)






No comments:

Post a Comment