Friday 30 December 2011

Syurga di tapakkaki Ibu

Seorang laki-laki datang kepada Nabi s.a.w. seraya bertanya.."Ya Rasulullah,tolong wasiatkan kepada saya sesuatu yang dapat saya manfaatkan di dunia dan akhirat. "maka Nabi pun berkata: "Apakah ibu bapamu masih ada.....? Dia menjawab ...."Ya..." Nabi berkata..."Apabila telah engkau tunaikan haknya dan engkau beri makan, maka setiap suap akan diganti dengan mahligai dalam syurga...."


Pada waktu yang lain datang seorang laki-laki kepada Nabi dan berkata..."Ya Rasulullah, saya masih mempunyai ibu dan segala keperluan hidupnya saya penuhi, tetapi beliau menyakiti hati saya dengan lisannya, maka apakah yang akan saya perbuat...? Nabi berkata,..."Tunaikanlah haknya, demi Allah, walaupun engkau potong daging mu (untuk memenuhi keperluannya), engkau belum dapat menunaikan haknya walaupun seperempat, tidakkah engkau ketahui bahawa "Syurga itu di telapak kaki ibu..."

Nabi SAW mengatakan bahawa "Orang yang pergi mengunjungi orang tuanya akan dimuliakan Allah SWT, setiap langkahnya seratus kebajikan dan dihapuskan-Nya seratus keburukan dan mengangkatnya seratus darjat, kemudian bila dia duduk di hadapannya dan mengucapkan kata-kata yang baik, Allah SWT akan mendatangkan cahaya pada hari kiamat di hadapannya. Apabila dia keluar (meninggalkan)orang tuanya, dia keluar dengan membawa keampunan.


Oleh itu saudara saudari sekalian, sayanglah ibu bapa mu, untuk kamu mendapat rahmat dari

Allah SWT.

Sekian, wassala mualaikum....!


--------------oooo-------

No comments:

Post a Comment