Wednesday 21 December 2011

Kanak-kanak solat bersama bapa dalamsatu saf...?







Masalah   203     (205)

Pada masa ini kita selalu dapati ibu dan bapa membawa anak-anak mereka ke masjid untuk sembahyang berjemaah dan membawa anak mereka bersembahyang dalam saf bersama-sama dengan mereka.

Ketahuilah dalam sembahyang berjemaah kanak-kanak lelaki hendaklah berada di belakang saf lelaki dewasa dan kanak-lanak perempuan di hadapan saf perempuan dewasa jika mereka bermakmum imam  lelaki.  Susunan ini dibuat agar barisan sembahyang lelaki dewasa dengan perempuan  dewasa tidak terlalu hampir.  Kalau kaedah penyusunan ini dipatuhi maka tidak timbullah soal lelaki sembahyang di saf kanak-kanak atau kanak-kanak bersembahyang di saf orang dewasa.

Persoalan sekarang ramai para makmum tidak memahami kedudukan saf dalam sembahyang.  Mereka bersembahyang mengikut sesuka hati saja.  Kadang-kadang mereka membawa anak bersembahyang bersebelahan dengan  mereka.  Dari segi adab sembahyang memang mereka telah sudah melanggarnya.

Apatah lai di sudut hukum, kanak-kanak yang dibawa itu jika sudah berkhatan tetapi belum baligh maka saf mereka dikira terputus, pahala jemaahnya sudah  berkurangan.  Jika kanak-kanak itu belum berkhatan maka boleh jadi mereka yang terdekat dengannya bersentuhan dengannya, ini akan membatalkan sembahyangnya.  Demikian menurut Mazhab As-Shafie.

Untuk lebih selamat lebih baiklah diletakkan saf  kanak-kanak dibarisan yang paling akhir atau di tingkat atas yang terasing dari lelaki dewasa.



 -------------------------------------------ooooooooooooooooooooo----------------

No comments:

Post a Comment