Sunday 25 December 2011

Zaman ini jamuan secara layan diri


Apabila ada kenduri atau apa-apa jamuan diadakan telah dibuat secara "layan diri" tidak payah lagi diadakan pelayan menghidangkannya. Cara ini amat baiknya kerana tidak banyak masa terbuang dan tidak banyak pekerja diadakan.

Tetapi ada tidak baik juga, maka orang kita ini selalu tamak nak makan banyak-banyak, lalu dia mengambil bermacam-macam yang telah disediakan di dalam kuali, periok, besen atau apa lagi, tinggi macam gunung makanan itu. Lepas itu dia tidak habis makan, dan terbuang sahaja, jadi orang lain tidak dapat makan. Tabiat ini tidak baik, eloklah di berhentikan.

Begitu juga dia berebut-rebut, tidak pandai beratur. Ada kawan saya dari Barat yang ikut sama makan kenduri itu, tersenyum sahaja melihat kelakuan orang kita ini. Kata Dia, tak bolehkah diberi tahu pada mereka itu supaya beratur, macam Orang di Barat ? Kata Ku, mereka ni tak pernah pergi ke Barat, ataupun tak pernah lihat Orang Barat buat demikimn tu. Mereka selalu duduk bersila, belum naik kerusi lagi. Tetapi tak lama lagi, perangai beratur tu akan menjadi macam Orang Barat.

Begitulah..... dunia ni... makin-makin nak baik...!


=======oooo============

No comments:

Post a Comment