Apakah Hasad dan Dengki itu?
Ketahuilah bahawasanya hasad dan
dengki itu merupakan hasil dan natijah dari sifat dendam yang tercela.
Bagi sifat hasad ini ada berbagai-bagai cabangnya yang terkeji pula,
sehingga tiada dapat terhetung banyaknya.
Di antaranya hasad itu seperti sabda Rasulullah SAW:
أَلـءحَسَدُ يَأْ كـثلُ الـْحَسَنـَاتِ كـَمَا تـَأْ كـُلُ
النــَّارُ الـْحَطـَبَ.
”Hasad itu memakan (membinasakan)
kebajikan, sebagaimana api memakan (membakar) kayu”
Sabdanya lagi:
لَا تـَحَا سَدُوْا وَلَا تــَقـَا طَعـُوْا وَلَا تـَبـَا غَضُوْا
وَلَا تـَدَا بـَرُوْا وَكُوْنـُوْا عِبـَادَ اللهِ إِخـْوَنـًا كَمَا أَمـَرَكُمُ
اللهُ.
“Janganlah kamu sekalian dengki mendengki, jangan putus memutuskan
solaturrahim, jangan benci membenci, jangan musuh memusuhi, tetapi jadilah kamu
sekalian sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara sebagaimana yanh diperintahkan
oleh Allah ke atas kamu. (HR
Al-Bukhari dan Muslim)
Ketahuilah bahawa haqiqat hasad itu ada dua perkara :
Pertama - rasa
kurang senang terhadap nikmat yang dikecapi oleh orang lain, lalu
mengharap-harapkan agar nikmat itu terhapus daripadanya:
Kedua - tiada
mengharap-harapkan nikmat itu lenyap dari orang lain, tetapi menginginkan
nikmat yang sama bagi dirinya sendiri dan itu dinamakan ”ghitah”
Sifat yang pertama dihukumkan haram dalam segala segi,
kecuali nikmat-nilmat yang diperolehi oleh seorang yang derhaka kepada
perintah-perintah agama, lalu dijadikan nikmat yang ada padanya itu, untuk
melakukan segala macam maksiat dan larangan-larangan Allah s.w.t., membuat
kerosakan di atas muka bumi, dan menyakiti orang. Maka dalam hal tersebut tiadalah terlarang bila seseorang itu
mencita-citakan terhapusnya nikmat itu daripada orang yang derhaka itu supaya
kerosakan yang dilakukan itu terhenti.
Mengenai pengharaman sifat hasad dan dengki dan
membencikan seseorang itu kerana nikmat dan kesenangan yang ada padanya,
samalah seperti memurkai qadha Allah s.w.t. dan ketentuannya dalam melebihkan
setengah hambaNya ke atas setengah yang lain. Kelakuan seperti ini tidak syak
lagi tentulah berdosa dan tidak dapat ditolak dengan alasan bagaimana
sekalipun.
Apakah di sana ada lagi maksiat atau dosa yang lebih
besar daripada kebencian anda terhadap kesenangan seorang Muslim, pada hal tidak ada suatu mudharat pun
yang akan menyentuh diri anda, disebabkan kesenangan Muslim itu.
Dalam hal ini firman Allah s.w.t.
إِنْ تـَمْسَسْكُمْ حَسَنـَةٌ
تـَسُؤْ هُمْ وَإِنْ تـُصِبْكُمْ سَيِّـءَـةٌ يَفـْرَحُوْا بِهَا. (العمران 120)
”Apabila kamu mendapat kebaikan,
nescaya mereka akan merasa kurang senang, tetapi apabila kamu mendapat musibah
maka mereka pun merasa gembira ria kerananya.”
(Al-Imran ayat 120)
Menunjukkan rasa gembira dalam keadan
seperti ini adalah bermakna perasaan irihati terhadap kesenangan orang lain,
manakala hasad, dengki dan sifat irihati itu sentiasa berada disamping mereka.
Dalam hal ini seseorang itu hendaklah
mempunyai sifat tidak meletakkan keinginan daripada nikmat-nikmat yang dikecapi
oleh orang lain. Firman Allah s.w.t.:
وَلَايَجِدُوْنَ فِيْ صُدُوْرِهِمْ حَاجَة ً مِمَّاأ
ُوْتـُوْا.
(الحشر :9)
”Mereka tiada meletakkan sesuatu
keinginan di dalam dada-dada mereka daripada nikmat yang dikecapi oleh orang
lain.” (Al-Hasyr; 9)
Rasulullah s.a.w. bersabda mengenai hasad yang dibolehkan
di dalam Islam ialah apabila seseorang yang dikurnia Allah harta yang banyak
lalu ia menaburkan harta itu dalam perkara-perkara yang hak dan benar iaitu ke
jalan Allah. Begitu juga seorang yang
dikurnia Allah ilmu mengamalkan ilmu itu serta mengajarkannya juga kepada orang
ramai..
Kesimpulan.
Adapun cara menyembuhkan hasad dan dengki itu dengan
amalan-amalan yang berguna pula, ialah dengan memaksa diri melakukan sesuatu
yang berlawanan dengan kemahuan dan hasutan hasad dan dengki itu sendiri.
Seseorang itu hendaklah dengan bersifat tawaduk atau merendah diri terhadap
orang yang di dengki itu. Kita hendaklah ingat bahawa tia-tiap orang itu ada
kelebihan dan keistimewaan, termasik
diro klita sendri.
Kita hendaklah
megingatkan diri kita juga bahawa itu adalah kurniaan Allah SWT kepadanya dan
satu hari nanti kita juga akan beroleh nikmat seperti orang itu apabila kita melakukan
amalan-amalan yang terpuji sebagaimanan yang disuruh Allah, maka lambat laun
kita akan mengecap nikmat seperti itu juga. Kita hendaklah bertakwa pada Allah
SWT maka nescaya kita akan terlepas daripada maslah itu:
Firman Allah SWT
وَمَنْ يـَتـَّقِ الله َ يَجْعَلْ لـَّهُ مَخْرَجـًا 2).(
وَيـَرْزُقـْهُ مِنْ حـَيْثُ لاَ يـَحـْتـَسِبُ ج. وَمَنْ يَتـَوَكـَّلْ عَلىَ اللهِ فـَهُوَ
حَسْبُهُ ج إِنَّ اللهَ بـَلـِغُ أ َمْر ِهِ ج قـَدْ جَعَلَ اللهُ لـِكـُلِّ
شَىْءٍ قـَدْرًا .
Barang siapa
yang bertakwa kepada Allah nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup,
dan diberikan Nya rezeki dari sumber yang tidak di duga.
Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan
mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendaki Nya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.
(Al-Quran Surah At-Talaq ayat 2 dan 3)
(Al-Quran Surah At-Talaq ayat 2 dan 3)
Begitu pula dengan mengucapkan kepujian dan kesyukuran kerana nikmat yang
ia perolehi. Kemudian menampakkan rasa
kekegembiraan dan kesenangan dengan nikmat yang dikecapnya pula. Dengan jalan
ini kelak hati yang didengki dan sakit itu akan kembali pulih semula, dan
timbul pula ditempatnya rasa kasih sayang dan persefahaman yang kukuh. Dengan itu akan terlepaslah hati itu dari
kepedihan penyakit hasad dan dengki dan dibelenggu perasaan membenci itu.
Cara-cara ini terlalu berat untuk dilakukan, dan pahit untuk dirasakan oleh
hati. Akan tetapi faedah dan manfaat itu selalunya berada di dalam ubat yang
pahit. Walau bagaimana pahit sekalipun dirasakan ubatnya namun ia dapat diatasi
dengan sifat merendah diri.
Sekian dahulu serba ringkas dan penulis akan kembali semula dengan
pdenulisan ini dalam masa yang terdekat
nanti.
Wassala mualaikum....!
----------------------ooooooooooooooo-----------------------------
No comments:
Post a Comment