MASALAH HALAL DAN HARAM..
Buah-buahan adalah halal, tetapi jika kita mengambil tanpa kebenaran tauannyanya adalah haram..!
MASALAH HALAL DAN HARAM – SIARAN KE
18
Pendahuluan.
بِسْمِ اللهِ الــرَّحْمـَنِ الــرَّحـِيـْم ِ.
Penulis bersyukur kepada Allah s.w.t. kerana
atas limpah kurniaNya dapat penulis meneruskan penyampaian dalam penulisan ini sebagai sumbangan jariah
penulis kepada masyarakat Islam di negara ini. Penulis telah pun menyampaikan
dalam berbagai bentuk pengajaran dalam Blog-blog yang lalu dan hari ini kembali lagi menyambung
membicarakan ehwal Agama Islam bagi memberi bermanafaat kepada kaum Muslimin
dan Muslimat sekalian.
MASALAH HALAL DAN
HARAM
1.. Benda dan Perbuatan Yang Halal.
Satu benda atau suatu perbuatan itu tidak terlepas dari
lima perkara:
a. Halal.
b. Haram.
c. Syubhat.
d. Makkruh.
e. Mubah.
2..Makanlah yang halal.
a. Terhadap barang yang halal secara mutlak kita di suruh
oleh Allah untuk memakannya, sedangkan terhadap yang haram kita disuruh untuk menjauhkannya.
b. Kerana makanan yang halal itu dapat menambah cahaya iman
dan membuat terkalbulnya doa, dan makanan yang haram dapat menggelapkan hati,
serta terdindingnya doa kita.
c. Firman Allah s.w.t.
يـَأَيـُّهَا النـَّاسُ كـُلُوْا مِمَّا فِى
الْأ َرْضِ حَلَلًا طَيِّبًا
وَلآ تـَتـِّبِعُوْا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ
ج إِنَّهُ لَكُمْ عـَدُوٌ مـُبـِين
ٌ.
(البقرة 168)
Ertinya: Wahai sekalian manusia ! Makanlah sebahagian
dari makanan yang ada di bumi ini, yang halal dan baik, dan janganlah kamu
menuruti langkah syaitan, sesungguhnya itu adalah musuh kamu yang nyata. (Al-Baqarah 168)
Firman Allah s.w.t. :
كـُلـُوْا مـِن َ الطـَيـِّبـَاتِ وَاعـْمـَلـُوْا
صَالِحًا.
Makanlah dari yang baik (halal)
dan kerjakanlah amalan soleh
(Al-Mukminum ayat 51)
Huraian Ayat :
Dalam ayat di atas kita di perintahkan
oleh Allah s.w.t. untuk memakan makanan yang baik-baik (halal), itu berarti
kita disuruh untuk berusaha dan bekerja mencari makanan-makanan yang halal. Hal ini
sama dengan kita diperintahkan untuk solat, berarti kita diperintah untuk
melaksanakan wudhuk.
Firman Allah s.w.t.
وَلآ تــَأ ْ كـُلـُوْا أ َمـْوَا لـَكـُمْ
بـَيـْنـَكـُمْ بـِا لـْبـَاطـِل ِ.
Jangankah setengah kamu memakan harta setengah yang
lain dengan secara kebatilan. (Al-Bqarah ayat 188
Ulasan Ayat :
Allah s.w.t. telah memerintahkan kita
memakan barang-barang yang baik sebelum membuat amalan yang soleh. Makanan
yan baik itu maksudnya makanan yang halal oleh syarak. Dan janganlah
kamu memakan secara kebatilan yakni secara haram.
3...Riba Itu Haram.
يـَأَ يُّهـَا ا
لـَّذ ِيـْنَ آ مـَنـُوْا اتـَّقـُوْا اللهَ
وَذَرُوْا مَا بـَقـِيَ مـِنَ الـرِّبـَا إ ِنْ كـُنـْتـُمْ مـُؤْ مـِنـِيـءنَ. (ألبقرة 278)
Ertinya:
Wahai orang-orang yang
beriman takutlah kepada Allah dan tinggallah sisa-sisa dari riba jika kamu
sekalian sebenarnya orang-orang Mukmin.
(Al-Baqarah 278
Firman Allah s.w.t. :
وَأِنْ تـُبـْتـُمْ فـَلـَكـُمْ رُؤُ سُ أ
َمـْوَا لـِكـُمْ.
Artinya: Jika kamu
bertaubat maka bolehlah kamu mengambil semula pokok harta kamu. (Al-Baqarah 279)
Firman Allah s.w.t. :
وَمـَنْ عـَادَ فـَأ ُوْ لَـءِـك أ َصْحَابُ النـَّارِ هـُمْ فـِيـْهـَا خـَالـِدُوْنَ.
Artinya: Dan barangsiapa
mengulangi lagi, maka mereka itu adalah ahli-ahli neraka. (al-Baqarah 275)
Maksud Ayat :
Allah
s.w.t. telah menjanjikan pemakan riba pada permulaan kalinya dengan peperangan
dari Allah, dan pada pengakhirnya dengan ancaman masuk neraka. Ayat-ayat yang
berhubung dengan perkara yang halal dan yang haram amat banyak sekai.l
i
.
4.. Tidak akan mencapai keimanan
Seseorang
itu tidak akan mencapai keimanan yang haqiqi sehingga ada padanya empat perkara:
(1). Menunaikan segala fardhunya dengan
di iringi sunat-sunat.
(2). Memakan yang halal dengan penuh
kewaraknya.
(3). Menjauhi segala larangan Allah lahir dan batin.
(4). Bersabar dalam keadaan serupa itu
sehingga ke akhir hayatnya.
5..Jenis-jenis Yang halal dan Haram.
Haram kerana sesuatu sifat pada zatnya
ialah seperti arak, daging babi, anjing dan komponennya. Yang haram itu
semuanya kotor, dan mempunyi unsur-unsur
yang merosakkan akal. Yang halal itu semuanya baik dan suci.
Firman Allah s.w.t.
•
إِ نَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتـَة َ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنـْزِيرِ ِوَمَا أ ُهـِلَّ بـِهِ
لِغـَيْرِ اللهِ فـَمَنِ اضْطُرَّغـَيرَبـَاغ ٍ وَلَاعـَادٍ فَلاَ إِثـْمَ
عـَلَيهِ ج إِ ِنَّ اللهَ غـَفُورٌرَّحـِيمٌ . (البقرة 173)
Bermaksud:” Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu
bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang
(ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah. Tetapi barangsiapa dalam kedaan
terpaksa (memakannya) sedang ia tidak
menginginkannya dan tidak (pula)
melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah maha Pengampun lagi Maha
Penyayang. (Al-Baqarah 173 )
Firman Allah
s.w.t. :
يـُرِيدُ اللهُ بـِكـُمُ الـْيـُسْرَ وَلَا
يـُرِدُ بِكُمُ الـْعُسْرَ
Ertinya: Allah berkehendak
memberikan kemudahan bagi kamu,dan Dia tidak menghendaki memberikan beban
kesukaran kepada mu.
(Al-Baqarah 185)
Firman allah s.w.t .:
مَا يـُرِدُ اللهُ لـِيَجْعل َعـَلَيـْكْمْ مِّنْ حـَرَجٍ وَلـَكِنْ يـُرِيـدُ لـِيُطَهـِّرَكُمْ
وَلـِيُـتِمَّ نِعْمـَتـَهُ عـَلـَيْكُمْ لَعـَلـَّكُمْ تـَشْكُرُونَ . (المأيده
6)
Maksudsnya: ”Allah tidak
menghendaki untuk memberikan kamu sesuatu
beban yang berat, tetapi Dia berkehendak untuk membersihkan kamu
dan menyempurnakan nikmatNya kepada mu
supaya kamu berterima kasih.”
(Al-Maidah 6)
6.. Jenis-Jenis
yang haram.
Haram kerana sesuatu sifat pada zatnya ialah seperti
arak, daging babi, anjing dan komponennya. Yang haram itu semuanya kotor, dan
mempunyi unsur-unsur yang neroskkan
akal. Yang halal itu semuanya baik dan suci.
7.. Semua benda-benda yang
dimakan yang terdapat di atas muka bumi
ini tidak terkeluar dari tiga bahagian:-
a.
Benda galian sepert garam dll.
b.
Benda tumbuh tumbuhan.
c.
Binatang-binatang.
8.. Benda-benda galian.
Terdiri dari beberapa bahagian bumi dan segala yang
keluar dari bumi, maka hukumnya halal, kecuali jika ia mendatangkan mudarat
bagi orang memakannya, atau terdapat seperti racun dan kekotoran yang jijik
yang boleh merosakkan akal fikiran pemakannya.
9.. Tumbuh-tumbuhan.
Segala tumbuhan tidak haram memakannya, kecuali ada
unsur-unsur
yang boleh
merosakkan akal fikiran dan memusnahkan kehidupan atau menggangu kasihatan
seperti pohon ganja, arak, dan segala yang boleh memabukkan.
9.. Binatang-binatang.
Segala binatang terbahagi kepada yang boleh dan yang
tidak boleh di makan. Yang boleh di makan itu hanya disembelih dengan sembelihan
yang di aturkan oleh syariat Islam. Yang mati begitu sahaja sebagai bangkai
maka haram di makan, kecuali ikan. Anjing dan babi serta anak cucu yang terbit
darinya adalah haram.
10.. Tingkatan halal dan haram.
Terbahagi kepada empat bahagian:
(1) Orang yang menjauhkan
diri dari segala perkara haram yang dipetuakan oleh syariat Islam.
(2) Orang yang dengan
menghindarkan diri dari perkara yang syubhat kerana takut kemungkinan berasal
dari yang haram.
(3) Orang yang Warak terhadap perkara yang tiada smar-samar
lagi
tenteng penghalalnya, tetapi dikhuatiri
akan menarik kepada yang haram,
iaitu seperti meninggalkan perkara yang
harus dilakukan kerana bimbang
kalau-kalau perkara itu tidak harus
dilakuka
(3) Orang yang Warak
melakukan sesuatu yang sememangnya tidak ada apa-apa yang menghalangnya atau tidak berdosa, akan
tetapi dilakukannya atau diperolehinya bukan kerana Allah dan tidak pula atas
niat bertaqwa kepada Allah, atau menguatkan diri untuk beribadat kepadanya.
11..Yang haram maka pendahuluannya juga haram.
Islam mengharamkan perbuatan zina, maka semua
pendahuluannya adalah haram dan apa saja yang dapat membawanya kepada perbuatanan itu, adalah haram. Seperti
berdua-duaan, bercampur dengan bebas , gambar-gambar bogel, nyanyi-nyanyian
kegila-laan adalah haram. Seperti
arak, Rasulullah melaknat kepada yang meminumnya, yang membuatnya, yang
mengeluarkannya, yang membawanya, yang mengedarkannya, yang diberinya, yang
menjualnya, yang bekerja dengan urusannya, yang menyimpannya, yang membantu
meminjam perkakas untuknya, dan seterusnya
selagi ada kaitan dengannya.
Seperti arak, Rasulullah melaknat kepada yang meminumnya,
yang membuatnya, yang mengeluarkannya, yang membawanya, yang mengedarkannya,
yang diberinya, yang menjualnya, yang bekerja dengan urusannya, yang
menyimpannya, yang membantu meminjam perkakas untuknya, dan seterusnya selagi ada kaitan dengannya.
12.. Tukang Sihir.
Rasulullah saw menilai sihir sebagai salah satu dari
dosa-dosa besar yang boleh merosak dan
menghancurkan sesuatu bangsa sebelum terkena kepada peribadi dan dapat
menurunkan darjat pelakunya di dunia ini sebelum pindah ke kampung
akhirat.
13.. Memakai Tangkai/Azimat.
Islam melarang keras kepada umatnya untuk memakai atau
bergantung kepada tangkal atau azimat kerna yang demikian itu, dapat
melunturkan dan menghilangkan kemurniaan
Tauhid yakni ada benda selain dari Allah yang boleh di harapkan. Mereka juga
akan terjatuh ke dalam amalan syirik.
14.. Yang DiHaramkan dalam
Akhlak.
a.
Riyak adalah menampakkan
atau memperilihatkan sesuatu amalam ibadat kepada orang lain supaya dihormati
dan disanjunginya. Misalnya seorang yang
melakukan solat, zakat, haji, bersedekah, membaca al-Quran dengan motif ia adalah seorang yang hafal Quran dan
sebagai lagi.
b. Perbuatan itu
adalah diharamkan
Haram derhaka kepada kedua ibubapa.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
“Dan Kami
perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada ibu bapanya, ibunya telah
mengandung dia dengan suaah-payah dan melahirkannya dengan susah payah pula;
mengandung dan dan menyusukannya selama 30 bulan.
(Al-Quran )
15.. Membuat Ghibah (Fitnah)adalah haram.
Firman Allah swt
dalam al-Quran surah Al-Hujrat ayat 12) Bermaksud:
“Hai oranng-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari
persangka, sesungguhnya sebahagian perasangka itu adalah dosa, dan janganlah
kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu memfitnah
sebahagian yang lain.”
Sukakah salah seorang di antara
kaumu memakan daging saudaranya yang
sudah mati? Maka tentulah kamu merasa
jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada
Allah. Sesungguhnya Allah Maha penerima
taubat lagi Maha Penyayang.
(Al-Hujarat
ayat 12
Ulasan ayat:-
Ghibah atau memfitnah adalah menyebut-nyebut keburukan
orang lain di belakang orang yang yang
bersangkutan, yang apabila orang itu
mendengarnya ia menjadi marah. Keburukan yang dibiacrakan itu baik
tentang keadaan dirinya sendiri atau keluarganya, badannya atau akhlaknya.
Islam melarang perbuatan yang demikian.
Ghibah adalah haram hukumnya , bahakan termasuk dosa
besar, sebab mengandungi ancaman yang
buruk sesama Islam. Ada juga Ghibah yang boleh dilakukan iaitu “Untuk
mengadukan orang yang menganiya padanya kepada Hakim atau pihak yang berwajib
untuk meneylesaikan aduannya.”
16..Perbuatan Dusta.
Firman Allah s.w.t.:
إِنـَّمَا يـَفـْتـَرِى الـْكَذِبَ الـَّذِينَ
لَا يـُؤْمـنُون َ بـِءَـايـَتِ اللهِ ج وَأُوْلَـءِـكَ هـُمُ الـْكـَذِبـُون
Ertinya: “Sesungguhnya yang mengada-ngadakan
kebohongan hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah, dan
mereka itulah orang-orang yang pendusta. (Al-Nahl ; 105
17..Peringkat-peringkjat syubhat.
Sabda Rsulullah
s.a.w.: (284)
ا
َلْحَلاَلْ بَيْنُ وَالْحَرَامُ بَيْنُ وَبَيْنَهُمَا أ ُمُوْرً مُشـْتـَبِهَاتً
لَا يَعْلَمُهَا كَثـِيْرً مِنَ النَّاسِ فَمَنِ اتـَّقَى الشُّبَهَاتِ فـَقـَدِ
اسْتـَبْرَأَ لِعِرْ ضِهِ
وَدِيْنِهِ وَمَنْ وَقَعَ فَي الـْحَرَامِ
كَالرَّاعِيْ حَوْلَ الْحِمَي يُوْشِكُ أ َنْ يَقَعَ فـِيْهِ.
Ertinya:
Sesungguhnya yang halal itu telah nyata, dan yang haram juga
telah nyata dan di antara kedua perkara yang masih diragukan, yang kebanyakan
orang ramai tiada mengetahui,
orang-orang yang memelihara diri dari perkara-perkara yang syubhat itu, samalah seperti orang yang telah melindungi agamanya dan kehormatannya.
Orang yang tergelincir ke dalam perkara-perkara yang syubahat
itu akan tergelincir pula ke
dalam perkara haram, laksana seorang penggembala yang sedang mengembala di sekitar tempat
larangan, akhirnya ia lalai, lalu memasuki tempat larangan itu.
Ulasan Hadis.
Hadis tersebut merupakan suatu nas
yang menunjukkan tiga bahagian dari peringkat hukum:
a.
Perkara Syubhat yang jarang diketahui orang ramai.
b.
Perkara Halal yang sudah jelas.
c.
Perkara Haram yang sudah diketahui hukumnya.
Perkara Syubhat.
Syubhat ini ada beberapa hal yang harus
diperhatikan iaitu adanya keraguan pada sebab-sebab yang menghalalkan atau nemengharam-kannya. Kiranya kemungkinan
dua-dua itu halal dan haram sama maka
dikembalikan pada hukum yang telah ada sebelumntya.
Hukum inilah yang harus di
pegang, dan tidak boleh di tinggalkan perkaranya terbiar di dalam keraguan terus menerus, kemudian andaikata sesuatu
kemungkinan baru di timbulkan,
mengalahkan (mengatasi) kemungkinan yang telah ada serta dibuktikan dengan
dalil-dalil yang kuat dan muktabar (sah) maka hendaklah di hukumkan menurut
kemungkinan yang baru yang telah mengatasi itu
Ulasan perkara syubhat.
(1) Perkara yang
telah nayata pengharamannya sebelum itu, kemudian timbullah keraguan dalam dalil
atau hujah untuk menghalalkannya,
perkara serupa inilah yang dikatakan syubhat yang harus dijauhi, dan diharamkan
memberanikan diri untuk menghalalkannya.
(2) Perkara yang diketahui penghalal- nya, lalu timbullah keraguan
dalam dalil atau hujah untuk mengharam- kannya, maka hukumnya yang
diberatkan ialah halal dan harus
dipegang dengan hukuman yang tersebut
(3) Perkara yang asalnya sudah jelas haram,
akan tetapi timbullah
sesuatu sebab yang mewajibkan perkara itu
menjafdihalal dengan
suatu
sangkaan yangh
kuat, sedangkan perkara itu masih
juga
dalam keraguan, hanya yang patut diberatkan ialah penghalalnya.
Dalam perkara serupa ini haruslah
diperhatikan sebabnya terlebih
dahulu kiranya kemungkinan penghalalnya
bersandar kepada suatu
sebab yang muktabar dalam hukum syariat, Maka hukum yang dipilih
untuknya ialah halal. Hanya menjauhi dikira suatu kewaraknya.
Misalnya:
Seorang pemburu
memanah saekor buruan, tetapi binatang itu dapat melarikan diri,
sehingga bila dia ditemui didapati binatang itu sudah mati, dan tidak ada
tanda-tanda lain pada badan binatang itu hanya anak panah pemburu itu saja,
pada hal berkemungkinan sekali bahawa binatang itu mati kerana jatiuh terhempas
atu kaerana sebab-sebab lain, bukan kerana anak panah pemburu tadi. Maka dalam hal yang serupa ini hukum yang
dipilih oleh syariat ialah halal. Kerana
luka tersebab anak panah tadi adalah
sebab yang lahir yang menjadikan binatang itu kerana terkena anak panah dan
bukan kerana lain. (286)
Wassala mualaikum
Selamat
Bertemu Lagi Dalam Program Blog ini.
SELESAI.
------------------------------------ooooooo----------------------------
No comments:
Post a Comment