Thursday 7 February 2013

Pos 735 –Menyatukan antara kaum Ansar dan Muhajirin.










Pos 735 –Menyatukan antara kaum Ansar dan Muhajirin.

Sebagai langkah awal menyatukan masyarakat-masyarakat Madinah yang  majmuk itu, Nabi Muhammad memulakan dengan mempersaudarakan antara dua saudara daripada kumpulan Muhajirin dan Ansar.

 Muhajirin adalah penduduk Makkah yang berhihjrah ke Madinah manakala Ansar adalah penduduk yang menetap di Madinah. Nabi Muhammad memilih Ali bin Abu Talib sebagai saudara beliau, Abu Bakar dengan Kharijah bin Zubair, Jaafar bin Abu Talib dengan Muaz bin Jabal dan begitu juga dengan sahabat-sahabat yang  lain. Selain itu, sebahagian Muhajirin dikahwinkan dengan perempuan-perempuan Ansar.  Maka terjadilah hubungan nasab yang lebih erat serta layak menjadi waris.

Hasil daripada usaha ini, kedua golongan  ini saling hormat-menghormati. Bekerjasama dan saling bantu-membantu bagi memenuhi keperluan masing-masing. Contohnya, golongan Ansar rela membelanjakan sebahagian hartanya untuk golongan Muhajirin meninggalkan walaupun mereka dalam keadaan susah. Golongan Muhajirin meninggalkan sebahagian besar hartanya di Makkah termasuk ahli keluarga yang di cintai.  Golongan Ansar juga sedia mencarikan pasar-pasar dan tempat-tempat bekerja untuk golongan Muhajirin. Mereka sering mengungkapkan ”Rumahku, rumah mu juga”

Melalui usaha ini, Nabi Muhammad menciptakan kesatuan bangsa yang berdasarkan agama. Persaudaran ini menggantikan persaudaraan yang didasarkan kepada fanatik suku-suku sebagaimana yang mereka anuti sebelum kedatangan Nabi Muhammad.


                                     ------oooooo--------










No comments:

Post a Comment