Tuesday 12 February 2013

Post 744 –Meletakkan dasar-dasar politik, ekonomi dan sosial.









Post 744 –Meletakkan dasar-dasar politik, ekonomi dan sosial.

Nabi Muhammad sebagai nabi yang dilantik menjadi Ketua Negara, tentu beliau menghadapi pelbagai persoalan hidup sehari-hari mesyarakat majmuk.  Tindakan beliau berusaha menegakkan hukum, masalah politik, masalah ekonomi dan hal-hal dalam bidang kemasyarakatan. Di antara perkara yang dapat menyelesaikan keranah-keranan yang dijangka akan berlaku Nabi Muhammad mengambil tindakan berikut :

1        Beliau berusaha menetapkan dan menegakkan hukum yang berkaitan dengan masalah-masalah khusus seperti undang-undang keluarga. Seterusnya,  amsalah-maslah umum (muamalah) seperti hubungan sosial.

2        Dalam masalah politik, Nabi Muhammad membangukan dasar-dasar siatem mesyuarat. Rundingan ini perlu bagi membuat keputusan-keputusan yang berkaitan dengan urusan awam.


3        Dalam bidang ekonomi, wujud satu siatem yang melarang eksploitasi dan monopoli.

4        Dalam bidang kemasyarakatan, Nabi Muhammad mewujudkan dasar-asar sistem sosial seperti persaudaran (al-ukhuwawah), persamaaan (al-musaawah), teleransi (al-tasamuh), musyawarah) (al-musyawarah) dan kerjasama (al-muawanah).

Dasar-dasar atau prinsip-prinsip diambil daripada wahyu Allah dan hadis-hadis nabi sendiri sebagai seorang Rasul yang diberi tanggungjawab bagi membuat undang-undang serta mentafsirkan wahyu Allah.
Sekian dahulu dan bersabung akan datang...!

                         ---------------ooooo----------------

No comments:

Post a Comment