Saturday 8 June 2013

POS 782 -KISAH NABI ISMAIL A.S.(sambungabn akhir)















POS 782 -KISAH  NABI  ISMAIL A.S.(sambungabn akhir)

Sebagaimana yang diketahui,Nabi Ibrahim a.s dalam perkahwinannya mempunyai dua orang anak (Nabi Ismail dan Nabi Ishak). Masing-masing menjadi orang besar dan Rasul terkemuka. Yang paling terkenal adalah yang pernah menerimka ujian untuk melaksanakan perintah disembelih, iaitu Nabi Isnmail a.s., anak pertama Ibrahim a.s. yang lahir dari ibunya, Hajar Al-Qibthiyah, keturunan Masir.

Ada yang mengatakan bahawa anak Ibrahim yang dijadikan korban adalah Ishak, tetapi keterangannya tidak dapat dipertanggungjawabkan kesasihannya. Keterangan seperrti itu terbit dari putar belit Bani Israil. Mereka inilah orang-orang yang sering dicurigai sebagai penyeleweng dan pengubah kitab Taurat dan Kitab Injil.  Mereka tidak dapat menerima keterangan dari kitab yang ada di tangan mereka, bahawa Ibrahim diperintah supaya menyembelih anak pertamanya.  Ketereangan yang mengatakan Ismail adalah anak pertama Ibrahim yang diperintah untyk disembelih, adfalah ketyerangan yang benar, yang berdasarkan krepada nas dalil.

Di dalam kitab mereka diterangkan bahawa Ismail adalah putera Ibrahim yang lahir pada ketika usia beliau mencapai 86 tahun. Sementara kelahiran Ishak terjadi setelah usia beliau mencapai 100 tahun.  Dari keterangan itu dapat disimpulkan bahawa Ismail adalah putera Ibrahim yang pertama.  Kesimpulan itu berdasarkan pada sudut gambaran dan makna riwayat tersebut.

Dari sudut  gambaran, dapat dikemukakan bahawa anak Nabi Ibrahim itu usianya mencapai 13 tahun lebih dan dikatakan tunggal dari segi makna kerana, Ismail adalah putera Ibrahim yang diajak berhijrah bersama ibunya, Hajar.  Ketika itu Ismail masih menyusu. Sebagaimana ada yang mengatakan bahawa ibu dan anak itu di tempatkan di sebuah lembah di bawah gunung Faran. Iaitu sebuah gunung yang berada di sekitar Makkah. 

Di lembah itu mereka ditinggalkan oleh Ibrahim tanpa bekal makanan dan minuman  yang mencukupi.  Ibrahim melakukan hal itu lantaran penuh percaya dan yakin kepada Allah swt dan bertawakkal kepada Allah swt. Usaha Ibrahim tidak sia-sia. Sikapnya itu mendapat balasan Allah swt dengan melimpahkan pertolongan dan kenikmatan yang cukup kepada isteri dan anaknya itu.

Mengenai keperibadian Ismai, dalam beberapa Ayat Al-Quran, Allah swt memberi pujian kepadanya sebagai orang yang bersifat teramat sabar, sopan santun, dan dapat dipegang janjinya, kuat dalam menjaga kewajipan solat, menyebarkan perintah mendirikan solat kepada keluarganya, agar mereka selamat dari seksaan Allah swt. Selain itu Ismail juga mendapat gelaran sebagai orang yang bertanggungjawab menyeru keluarganya untuk beribadah kepada Allah swt.

Firman Allah swt (dalam Al-Qurana,Surah As-Saffat, ayat 101-102,mengatakan:
”Kami sampaikan berita gembira kepadanya (Ibrahim) dengan kelahiran seorang anak yang sabar. Apabila anak itu mencapai usia yang dapat diajak berusaha bersamanya, Ibrahim berkata: ”Hai anakku, sesungguhnya aku bermimpi  menyembelih kamu. Cuba kamu fikirkan dan bagaimana pendapatmu. Ismail menjawab ”Wahai ayah, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu. Insya Allah kamu akan mendapati  aku sebagai orang yang sabar.”(Surah As-Saffat: ayat 101-102).
Dalam ahyat tersebut terlihat jelas, bagaimana cepatnya reaksi Ismail menyetujui  seruan bapanya untuk menunaikan tugas dengan ketaatan.  Ismail berjanji kepada ayahynya bahawa beliau akan mendapati dirinya termasuk orang yang amat sabar. Janji  itu dipenuhi Ismai. Beliau bersabar menerima ujian untuk disembelih oleh ayahnya.
Di dalam Surah Maryam. Ayatr 54. Diterangkan:

Ceritakanlah (hai Muhammad) kisah Ismail sebagaimana tersebut dalam Al-Kitab, Al-Quran) bahawa sesungguhnya dia adalah orang yang menepati janji. Dia adalah seorang Rasul dan Nabi.”
Di dalam Surah Sod, ayat 45-48 diterangkan:

Dan ingatlah hamba-hamba Kami, Ibrahim, Ishak dan Yaakib. Mereka mempunyai karya-karya besar dan ilmu-ilmu yang tinggi. Sesungguhnya Kami telah mensucikan mereka dengan menganugerahkan akhlak yang tinggi, iaitu selalu mengingatkan manusia kepada akhirat. Di sisi Kami  mereka benar-benar termasuk manusia pilihan yang paling baik. Sampaikan pula tentang kisah Ismail, Ilyas dan Zulkifli; semuanya termasuk orang-orang yang paling baik.”
Di daam Surah Al-Ambiya’, ayat 85-86, diterangkan:

Ingatlah kisah Ismail, Idris dan Zulkifli.  Masing-masing termasuk orang-orang yang sabar.  Kami membawa mereka masuk ke dalam rahmat Kami. Sesungguhnya mereka termasuk orang-orang yang soleh.”

Di dalam Surah Al-Baqarah, ayat 136 diterangkan:
”Katakanlah (wahai orang mukmin):”Kami beriman kepada Allah, beriman terhadap apa yang diturunkan kepada kami dan beriman terhadap apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Ishak, Yaakub dan anak cucunya.”

Dalam ayat tersebut Allah swt memerintahkan setiap orang mukmin supaya mengimami juga atas risalah yang diberikan kepada Ibrahim, Ismai, Ishak dan Yaakub. Dengan demikian, Allah swt menolak kaum Yahudi dan Nasrani, bahawa Ibrahim, Ismail, Ishak Yaakub dan anak-anak cucunya adalah termasuk golongan mereka.
Al-Quran, Surah Al-Baqarah, ayat 140 menerangkan:

”Adakah kamu (hai orang Yahudi dan Nasrani) hendak mengatakan bahawa Ibrahim, Ismai, Ishak, Yaakub dan anak cucunya adalah penganut agama Yahudi dan Nasrani.?”
Dalam beberapa ayat tersebut, Allah swt menerangkan sifat terpuji (mahmudah) yang ada pada diri Ismail as. Allah swt juga mengantkatnya menjadi Nabi dan Rasul serta membebaskan beliau dari segala tuduhan dan anggapan yang dibuat oleh kaum Yahudi dan Nasrani pada dirinya. Bahkan setiap mukmin yang beriman kepada Nabi Juhammas saw diperintahkan mengakui segala risalah yang diturunkan kepadanya.
Menurut para ahli sejarah, Ismail as adaah orang pertama yang mengenderai kuda.  Sebelumnya, binatang itu termasuk kenis binatang liar. Ismail berjaya menjinakkannya dan dijadfikannya sebagai kenderaan. Abdullah bin Umar mengatakan bahawa Rasulullahsaw bersabda:

Ambillah kuda-kuda itu oilehmu dan tkar menukarlah dengannya, kerana kuda itu merupakan harta warisan bapamu, Ismai.”

Jadi pada mulanya, kuda Arab itu adalah liar. Kemudian Ismail menyerunya hingga menjadi jinak. Beliau diberi pengetahuan  bagaimana cara menjinakkannya. Ismail juga disebut-sebut  sebagai orang pertama yang berbicara menggunakan  bahasa Arab secara fasih. Mulanya beliau belajar bahasa ini dari bangsa Arab Aribah yang bertetangga dengannya di Makkah. Mereka terdiri dari  kaum Jurlum, Amaaleq, ahli Yaman dan bangsa-bangsa Arab kuno yang muncul sebelum zaman Ibrahim Al-Khalil.

Al-Amuway mengatakan bahawa Nabi saw berkata bahawa orang pertama yang lancar lisannya menggunakan bahasa Arab secara je
las adalah Ismail, yang ketika itu uisnya baru 14 tahun.

Di bahagian awal, telah dikemukakan bahawa ketika usia Ismail telah memasuki alam dewasa, belah telah berkahwin dengan seorang perempuan dari kaum Amaaleq. Pernikahan pertama gagal. Ayahnya meminta beiau agar menceraikan isteri pertamanya itu.  Kemudian beliau bernikah lagi dengan Aayyidah binti Mudhodh bin Amru Al- Jurhummy. Ada yang mengatakan bahawa wanita itu adalah isteri Ismail yang ketiga dalam pernikahannya. Dari segi pernikahan itu Ismail mendapat 12 orang anak lelaki.

                      1.  Nayet                               7.  Daushp
                     2.  Quazur                              8.  Arar
                     3.  Azbal                                 9.  Yathoor
                     4.  Maisy                               10.  Nabasy
                     5.  Musma                              11. Thaumaa
                     6.  Maasy                               12.  Wauzam.

Hal  yang sama dikemyukakan oleh para ahli kitab di dalam kitab mereka. Ahli kita juga sepakat mengatakan bahawa semua            12 putera Ismail itu menjadi orang=orang brsar.

Ismail diangkat Allah swt sebagai Rasul yang membawa tugas untuk menyeru masyarakat di sekitarnya, iaitu Jurlum. Amaaleq  dan ahli Yaman. Menjelang wafat, beliau berpesan kepada saudaranya, Ishak as, untuk melanjutkan misi dakwahnya.  Ismail as di makamkan di Hijir berdampingan dengan makam ibundanya Hajar. Ismail ketika wafat beliau berusia mencapai 170 tahun.

Umar bin Abdul Aziz mengatakan sebuah riwayat bahawa Ismail, Mengadau kepada Allah swt, mengenainya panasnya udara di Makkah.  Maka Alah swt menurunkan wahyu kepadanya. Isi wahyu itu mengatakan ”

Aku akan membukakan pintu-pintu syurga bagimu menuju tempat di mana kamu dimakamkan.Hingga kiamat rohmu akan selalu datang ke padamu.”
Masyarakat Hijaz semuanya bernasaab daripada dua anak beliau iaitu Nayet dan Quazur. 

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



 

Kisah Nabi Ismail a.s.bersama ayahnya Nabi Ibrahim a.s.

Nabi Ibrahim yang berhijrah meninggalkan Mesir bersama Sarah, isterinya dan Hajar, dayangnya di tempat tujuannya di Palestin. Ia telah membawa pindah juga semua binatang ternakannya dan harta miliknya yang telah diperolehinya sebagai hasil usaha niaganya di Mesir. Al-Bukhari meriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a. berkata:

"Pertama-tama yang menggunakan setagi {setagen} ialah Hajar ibu Nabi Ismail tujuan untuk menyembunyikan kandungannya dari Siti Sarah yang telah lama berkumpul dengan Nabi Ibrahim a.s. tetapi belum juga hamil. Tetapi walaubagaimana pun juga akhirnya terbukalah rahsia yang disembunyikan itu dengan lahirnya Nabi Ismail a.s. Dan sebagai lazimnya seorang isteri sebagai Siti Sarah merasa telah dikalahkan oleh Siti Hajar sebagai seorang dayangnya yang diberikan kepada Nabi Ibrahim a.s. Dan sejak itulah Siti Sarah merasakan bahawa Nabi Ibrahim a.s. lebih banyak mendekati Hajar kerana merasa sangat gembira dengan puteranya yang tunggal dan pertama itu, hal ini yang menyebabkan permulaan ada keratakan dalam rumahtangga Nabi Ibrahim a.s. sehingga Siti Sarah merasa tidak tahan hati jika melihat Siti Hajar dan minta pada Nabi Ibrahim a.s. supaya menjauhkannya dari matanya dan menempatkannya di lain tempat."

Untuk sesuatu hikmah yang belum diketahui dan disedari oleh Nabi Ibrahim Allah s.w.t. mewahyukan kepadanya agar keinginan dan permintaan Sarah isterinya dipenuhi dan dijauhkanlah Ismail bersama Hajar ibunya dan Sarah ke suatu tempat di mana yang ia akan tuju dan di mana Ismail puteranya bersama ibunya akan ditempatkan dan kepada siapa akan ditinggalkan.

Maka dengan tawakkal kepada Allah berangkatlah Nabi Ibrahim meninggalkan rumah membawa Hajar dan Ismail yang diboncengkan di atas untanya tanpa tempat tujuan yang tertentu. Ia hanya berserah diri kepada Allah yang akan memberi arah kepada binatang tunggangannya. Dan berjalanlah unta Nabi Ibrahim dengan tiga hamba Allah yang berada di atas punggungnya keluar kota masuk ke lautan pasir dan padang terbuka di mana terik matahari dengan pedihnya menyengat tubuh dan angin yang kencang menghembur-hamburkan debu-debu pasir.

Ismail dan ibunya Hajar ditinggalkan di Makkah

Setelah berminggu-minggu berada dalam perjalanan jauh yang memenatkan, tibalah pada akhirnya Nabi Ibrahim bersama Ismail dan ibunya di Makkah kota suci dimana Kaabah didirikan dan menjadi kiblat manusia dari seluruh dunia. Di tempat di mana Masjidil Haram sekarang berada, berhentilah unta Nabi Ibrahim mengakhiri perjalanannya dan di situlah ia meninggalkan Hajar bersama puteranya dengan hanya dibekali dengan serantang bekal makanan dan minuman sedangkan keadaan sekitarnya tiada tumbuh-tumbuhan, tiada air mengalir, yang terlihat hanyalah batu dan pasir kering.
Alangkah sedih dan cemasnya Hajar ketika akan ditinggalkan oleh Ibrahim seorang diri bersama dengan anaknya yang masih kecil di tempat yang sunyi senyap dari segala-galanya kecuali batu gunung dan pasir. Ia seraya merintih dan menangis, memegang kuat-kuat baju Nabi Ibrahim memohon belas kasihnya, janganlah ia ditinggalkan seorang diri di tempat yang kosong itu, tiada seorang manusia, tiada seekor binatang, tiada pohon dan tidak terlihat pula air mengalir, sedangkan ia masih menanggung beban mengasuh anak yang kecil yang masih menyusu. Nabi Ibrahim mendengar keluh kesah Hajar merasa tidak tergamak meninggalkannya seorang diri di tempat itu bersama puteranya yang sangat disayangi akan tetapi ia sedar bahwa apa yang dilakukan nya itu adalah kehendak Allah s.w.t. yang tentu mengandungi hikmat yang masih terselubung baginya dan ia sedar pula bahawa Allah akan melindungi Ismail dan ibunya dalam tempat pengasingan itu dan segala kesukaran dan penderitaan. Ia berkata kepada Hajar:

"Bertawakkallah kepada Allah yang telah menentukan kehendak-Nya, 
percayalah kepada kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya. Dialah yang memerintah aku membawa kamu ke sini dan Dialah yang akan melindungi mu dan menyertaimu di tempat yang sunyi ini. Sesungguh kalau bukan perintah dan wahyunya, tidak sesekali aku tergamak meninggalkan kamu di sini seorang diri bersama puteraku yang sangat ku cintai ini. Percayalah wahai Hajar bahwa Allah Yang Maha Kuasa tidak akan melantarkan kamu berdua tanpa perlindungan-Nya. Rahmat dan barakah-Nya akan tetap turun di atas kamu untuk selamanya, insya-Allah."
Mendengar kata-kata Ibrahim itu segeralah Hajar melepaskan genggamannya pada baju Ibrahim dan dilepaskannyalah beliau menunggang untanya kembali ke Palestin dengan iringan air mata yang bercurahan membasahi tubuh Ismail yang sedang menyusu. Sedang Nabi Ibrahim pun tidak dapat menahan air matanya keetika ia turun dari dataran tinggi meninggalkan Makkah menuju kembali ke Palestin di mana isterinya Sarah sedang menanti. Ia tidak henti-henti selama dalam perjalanan kembali memohon kepada Allah perlindungan, rahmat dan barakah serta kurniaan rezeki bagi putera dan ibunya yang ditinggalkan di tempat terasing itu. Ia berkata dalam doanya:" Wahai Tuhanku! Aku telah tempatkan puteraku dan anak-anak keturunannya di dekat rumah-Mu (Baitullahil Haram) di lembah yang sunyi dari tanaman dan manusia agar mereka mendirikan solat dan beribadat kepada-Mu. Jadikanlah hati sebahagian manusia cenderung kepada mereka dan berilah mereka rezeki dari buah-buahan yang lazat, mudah-mudahan mereka bersyukur kepada-Mu."

Mata air Zamzam

Sepeninggal Nabi Ibrahim tinggallah Hajar dan puteranya di tempat yang terpencil dan sunyi itu. Ia harus menerima nasib yang telah ditakdirkan oleh Allah atas dirinya dengan kesabaran dan keyakinan penuh akan perlindungan-Nya. Bekalan makanan dan minuman yang dibawanya dalam perjalanan pada akhirnya habis dimakan selama beberapa hari sepeninggalan Nabi Ibrahim. Maka mulailah terasa oleh Hajar beratnya beban hidup yang harus ditanggungnya sendiri tanpa bantuan suaminya. Ia masih harus menyusu anaknya, namun air susunya makin lama makin mengering disebabkan kekurangan makan. Anak yang tidak dapat minuman yang memuaskan dari susu ibunya mulai menjadi cerewet dan tidak henti-hentinya menangis. Ibunya menjadi panik, bingung dan cemas mendengar tangisan anaknya yang sangat menyayat hati itu. Ia menoleh ke kanan dan ke kiri serta lari ke sana ke sini mencari sesuap makanan atau seteguk air yang dapat meringankan kelaparannya dan meredakan tangisan anaknya, namun sia-sialah usahanya. Ia pergi berlari harwalah menuju Bukit Safa kalau-kalau ia boleh mendapatkan sesuatu yang dapat menolongnya tetapi hanya batu dan pasir yang didapatnya disitu, kemudian dari Bukit Safa ia melihat bayangan air yang mengalir di atas Bukit Marwah, dan larilah ia berharwahlah ke tempat itu, namun ternyata bahawa yang disangkanya air adalah fatamorgana {bayangan} belaka dan kembalilah ke Bukit Safa kerana mendengar seakan-akan ada suara yang memanggilnya tetapi gagal dan melesetlah dugaannya. Demikianlah maka kerana dorongan hajat hidupnya dan hidup anaknya yang sangat disayangi, Hajar mundar-mundir berlari sampai tujuh kali antara Bukit Safa dan Marwah yang pada akhirnya ia duduk termenung merasa penat dan hampir berputus asa.

Diriwayatkan bahawa selagi Hajar berada dalam keadaan tidak berdaya dan hampir berputus asa kecuali dari rahmat Allah dan pertolongan-Nya, datanglah kepadanya Malaikat Jibril bertanya: "Siapakah sebenarnya engkau ini?" "Aku adalah hamba sahaya Ibrahim", jawab Hajar. "Kepada siapa engkau dititipkan di sini?" tanya Jibril. "Hanya kepada Allah", jawab Hajar. Lalu berkata Jibril: "Jika demikian, maka engkau telah dititipkan kepada Dzat Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih, yang akan melindungimu, mencukupi keperluan hidupmu dan tidak akan mensia-siakan kepercayaan ayah puteramu kepada-Nya."

Kemudian diajaklah Hajar mengikutinya pergi ke suatu tempat di mana Jibril menginjakkan telapak kakinya kuat-kuat di atas tanah dan segeralah memancur dari bekas telapak kaki itu air yang jernih dengan kuasa Allah. Itulah dia mata air Zamzam yang sehingga kini dianggap keramat oleh jemaah Haji, berdesakan sekelilingnya bagi mendapatkan setitik atau seteguk air daripadanya dan kerana sejarahnya mata air itu disebut orang "Injakan Jibril".

Alangkah gembiranya dan lega dada Hajar melihat air yang mancur itu. Segera ia membasahi bibir puteranya dengan air keramat itu dan segera pula terlihat wajah puteranya segar kembali, demikian pula wajah si ibu yang merasa sangat bahagia dengan datangnya mukjizat dari sisi Tuhan yang mengembalikan kesegaran hidup kepadanya dan kepada puteranya sesudah dibayang-bayangi oleh bayangan mati kelaparan yang mencekam dada.
Mancurnya air Zamzam telah menarik burung-burung berterbangan mengelilingi daerah itu menarik pula perhatian sekelompok bangsa Arab dari suku Jurhum yang merantau dan sedang berkhemah di sekitar Makkah. Mereka mengetahui dari pengalaman bahawa di mana ada terlihat burung di udara, nescaya dibawahnya terdapat air, maka diutuslah oleh mereka beberapa orang untuk memeriksa kebenaran teori ini. Para pemeriksa itu pergi mengunjungi daerah di mana Hajar berada, kemudian kembali membawa berita gembira kepada kaumnya tentang mata air Zamzam dan keadaan Hajar bersama puteranya. Segera sekelompok suku Jurhum itu memindahkan perkhemahannya ke tempat sekitar Zamzam, di mana kedatangan mereka disambut dengan gembira oleh Hajar kerana adanya sekelompok suku Jurhum di sekitarnya, ia memperolehi jiran-jiran yang akan menghilangkan kesunyian dan kesepian yang selama ini dirasakan di dalam hidupnya berduaan dengan puteranya saja.

Hajar bersyukur kepada Allah yang dengan rahmatnya telah membuka hati orang-orang itu cenderung datang meramaikan dan memecahkan kesunyian lembah di mana ia ditinggalkan sendirian oleh Ibrahim.

Ismail Bantu Ibrahim Bina Kaabah

Nabi Ismail dibesarkan di Makkah (pekarangan Kaabah). Apabila dewasa beliau berkahwin dengan wanita daripada puak Jurhum. Walaupun tinggal di Makkah, Ismail sering dikunjungi bapanya.

Pada satu ketika, bapanya menerima wahyu daripada Allah supaya membina Kaabah. Perkara itu disampaikan kepada anaknya. Ismail berkata: “Kerjakanlah apa yang diperintahkan Tuhanmu kepadamu dan aku akan membantumu dalam pekerjaan mulia itu.”Ketika membina Kaabah, Nabi Ibrahim berkata kepada Ismail: “Bawakan batu yang baik kepadaku untuk aku letakkan di satu sudut supaya ia menjadi tanda kepada manusia.”Kemudian Jibril memberi ilham kepada Ismail supaya mencari batu hitam untuk diserahkan kepada Nabi Ibrahim.Setiap kali bangun, mereka berdoa: “Wahai Tuhan kami, terimalah daripada kami (amalan kami), sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”Bangunan (Kaabah) itu menjadi tinggi dan Ibrahim makin lemah untuk mengangkat batu. Dia berdiri di satu sudut, kini dikenali Makam Ibrahim.

Nabi Ibrahim sering berulang-alik mengunjungi anaknya. Pada satu hari, beliau tiba di Makkah dan mengunjungi rumah anaknya.Bagaimanapun, Ismail tiada di rumah ketika itu melainkan isterinya. Isteri Ismail tidak mengenali orang tua itu adalah bapa Ismail.Apabila Nabi Ibrahim bertanya isteri Nabi Ismail mengenai suaminya itu, beliau diberitahu anaknya keluar berburu. Seterusnya Nabi Ibrahim bertanya keadaan mereka berdua. Isterinya berkata: “Kami berada dalam kesempitan.”Nabi Ibrahim berkata: “Apakah kamu mempunyai jamuan, makanan dan minuman?“ Dijawab isteri Ismail: “Aku tidak mempunyainya, malah apa pun tiada.”Kelakukan isteri Nabi Ismail itu tidak manis dipandang Nabi Ibrahim kerana kelihatan tidak reda dengan pemberian Allah dan jemu untuk hidup bersama suaminya. Malah, dia kelihatan bersifat kedekut kerana tidak mengalu-alukan kedatangan tetamu.Akhirnya Nabi Ibrahim berkata kepada isteri anaknya: “Jika suamimu kembali, sampaikanlah salamku kepadanya dan katakan kepadanya supaya dia menggantikan pintunya.”

Selepas itu Nabi Ibrahim beredar dari situ. Sejurus kemudian, Nabi Ismail pulang ke rumah dengan hati gembira kerana dia menganggap tiada perkara tidak diingini berlaku sepanjang ketiadaannya di rumah. Nabi Ismail bertanya isterinya: “Apakah ada orang datang menemui kamu?“Isterinya berkata: “Ya, ada orang tua kunjungi kita.” Ismail berkata: “Apakah dia mewasiatkan sesuatu kepadamu?“ Isterinya berkata: “Ya, dia menyuruhku menyampaikan salam kepadamu dan memintaku mengatakan kepadamu supaya menggantikan pintumu.”Ismail berkata: “Dia adalah bapaku. Sesungguhnya dia menyuruhku supaya menceraikanmu, maka kembalilah kepada keluargamu.”Selepas menceraikan isterinya, Nabi Ismail berkahwin lain, kali ini dengan seorang lagi wanita daripada kaum Jurhum. Isteri baru itu mendapat keredaan bapanya kerana pandai menghormati tetamu, tidak menceritakan perkara yang menjatuhkan maruah suami dan bersyukur dengan nikmat Allah. Ismail hidup bersama isteri barunya itu hingga melahirkan beberapa anak.

Nabi Ismail mempunyai 12 anak lelaki dan seorang anak perempuan yang dikahwinkan dengan anak saudaranya, iaitu Al-’Ish bin Ishak. Daripada keturunan Nabi Ismail lahir Nabi Muhammad s.a.w. Keturunan Nabi Ismail juga mewujudkan bangsa Arab Musta’ribah.

Nabi Ismail sebagai Qurban

Nabi Ibrahim dari masa ke semasa pergi ke Makkah untuk mengunjungi dan menjenguk Ismail di tempat pengasingannya bagi menghilangkan rasa rindu hatinya kepada puteranya yang ia sayangi serta menenangkan hatinya yang selalu rungsing bila mengenangkan keadaan puteranya bersama ibunya yang ditinggalkan di tempat yang tandus, jauh dari masyarakat kota dan pengaulan umum.

Sewaktu Nabi Ismail mencapai usia remajanya Nabi Ibrahim a.s. mendapat mimpi bahwa ia harus menyembelih Ismail puteranya. Dan mimpi seorang nabi adalah salah satu dari cara-cara turunnya wahyu Allah, maka perintah yang diterimanya dalam mimpi itu harus dilaksanakan oleh Nabi Ibrahim. Ia duduk sejurus termenung memikirkan ujian yang maha berat yang ia hadapi. Sebagai seorang ayah yang dikurniai seorang putera yang sejak puluhan tahun diharap-harapkan dan didambakan, seorang putera yang telah mencapai usia di mana jasa-jasanya sudah dapat dimanfaatkan oleh si ayah, seorang putera yang diharapkan menjadi pewarisnya dan penyampung kelangsungan keturunannya, tiba-tiba harus dijadikan qurban dan harus direnggut nyawa oleh tangan si ayah sendiri.

Namun ia sebagai seorang Nabi, pesuruh Allah dan pembawa agama yang seharusnya menjadi contoh dan teladan bagi para pengikutnya dalam bertaat kepada Allah, menjalankan segala perintah-Nya dan menempatkan cintanya kepada Allah di atas cintanya kepada anak, isteri, harta benda dan lain-lain. Ia harus melaksanakan perintah Allah yang diwahyukan melalui mimpinya, apa pun yang akan terjadi sebagai akibat pelaksanaan perintah itu.

Sungguh amat berat ujian yang dihadapi oleh Nabi Ibrahim, namun sesuai dengan firman Allah yang bermaksud: "Allah lebih mengetahui di mana dan kepada siapa Dia mengamanatkan risalahnya". Nabi Ibrahim tidak membuang masa lagi, berazam (niat) tetap akan menyembelih Nabi Ismail puteranya sebagai qurban sesuai dengan perintah Allah yang telah diterimanya. Dan berangkatlah serta merta Nabi Ibrahim menuju ke Makkah untuk menemui dan menyampaikan kepada puteranya apa yang Allah perintahkan.

Nabi Ismail sebagai anak yang soleh yang sangat taat kepada Allah dan bakti kepada orang tuanya, ketika diberitahu oleh ayahnya maksud kedatangannya kali ini tanpa ragu-ragu dan berfikir panjang berkata kepada ayahnya:

"Wahai ayahku! Laksanakanlah apa yang telah diperintahkan oleh Allah kepadamu. Engkau akan menemuiku insya-Allah sebagai seorang yang sabar dan patuh kepada perintah. Aku hanya meminta dalam melaksanakan perintah Allah itu, agar ayah mengikatku kuat-kuat supaya aku tidak banyak bergerak sehingga menyusahkan ayah, kedua agar menanggalkan pakaianku supaya tidak terkena darah yang akan menyebabkan berkurangnya pahalaku dan terharunya ibuku bila melihatnya, ketiga tajamkanlah parangmu dan percepatkanlah perlaksanaan penyembelihan agar meringankan penderitaan dan rasa pedihku, keempat dan yang terakhir sampaikanlah salamku kepada ibuku berikanlah kepadanya pakaian ku ini untuk menjadi penghiburnya dalam kesedihan dan tanda mata serta kenang-kenangan baginya dari putera tunggalnya."

Kemudian dipeluknyalah Ismail dan dicium pipinya oleh Nabi Ibrahim seraya berkata: "Bahagialah aku mempunyai seorang putera yang taat kepada Allah, bakti kepada orang tua yang dengan ikhlas hati menyerahkan dirinya untuk melaksanakan perintah Allah".
Saat penyembelihan yang mengerikan telah tiba. Diikatlah kedua tangan dan kaki Ismail, dibaringkanlah ia di atas lantai, lalu diambillah parang tajam yang sudah tersedia dan sambil memegang parang di tangannya, kedua mata nabi Ibrahim yang tergenang air berpindah memandang dari wajah puteranya ke parang yang mengilap di tangannya, seakan-akan pada masa itu hati beliau menjadi tempat pertarungan antara perasaan seorang ayah di satu pihak dan kewajiban seorang rasul di satu pihak yang lain. Pada akhirnya dengan memejamkan matanya, parang diletakkan pada leher Nabi Ismail dan penyembelihan di lakukan . Akan tetapi apa daya, parang yang sudah demikian tajamnya itu ternyata menjadi tumpul dileher Nabi Ismail dan tidak dapat berfungsi sebagaimana mestinya dan sebagaimana diharapkan.

Kejadian tersebut merupakan suatu mukjizat dari Allah yang menegaskan bahwa perintah perkorbanan Ismail itu hanya suatu ujian bagi Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail sampai sejauh mana cinta dan taat mereka kepada Allah. Ternyata keduanya telah lulus dalam ujian yang sangat berat itu. Nabi Ibrahim telah menunjukkan kesetiaan yang tulus dengan perkorbanan puteranya. untuk berbakti melaksanakan perintah Allah sedangkan Nabi Ismail tidak sedikit pun ragu atau bimbang dalam memperagakan kebaktiannya kepada Allah dan kepada orang tuanya dengan menyerahkan jiwa raganya untuk dikorbankan, sampai-sampai terjadi seketika merasa bahwa parang itu tidak lut memotong lehernya, berkatalah ia kepada ayahnya:" Wahai ayahku! Rupa-rupanya engkau tidak sampai hati memotong leherku karena melihat wajahku, cubalah telangkupkan aku dan laksanakanlah tugasmu tanpa melihat wajahku. "Akan tetapi parang itu tetap tidak berdaya mengeluarkan setitik darah pun dari daging Ismail walau ia telah ditelangkupkan dan dicuba memotong lehernya dari belakang.

Dalam keadaan bingung dan sedih hati, kerana gagal dalam usahanya menyembelih puteranya, datanglah kepada Nabi Ibrahim wahyu Allah dengan firmannya: "Wahai Ibrahim! Engkau telah berhasil melaksanakan mimpimu, demikianlah kami akan membalas orang-orang yang berbuat kebajikan". Kemudian sebagai tebusan ganti nyawa, Ismail telah diselamatkan itu, Allah memerintahkan Nabi Ibrahim menyembelih seekor Qibas yang telah tersedia di sampingnya dan segera dipotong leher kambing itu oleh beliau dengan parang yang tumpul di leher puteranya Ismail itu. Dan inilah asal permulaan sunnah berqurban yang dilakukan oleh umat Islam pada tiap Hari Raya Aidiladha di seluruh pelosok dunia.

Sekianah kisah Nabi Ismail yang selanjutnya, semnoga dapat menambah lagi pengetahuan dalam kisah-kisah nabi-nabi yang sepatutnya anda miliki. Wassalam......!
(Terimakasih pada Wikipedia atas sumbangan ini.....)

                           ----------------ooooo-----------------








No comments:

Post a Comment