POS 782 -KISAH NABI ISMAIL A.S.(sambungabn akhir)
Sebagaimana
yang diketahui,Nabi Ibrahim a.s dalam perkahwinannya mempunyai dua orang anak
(Nabi Ismail dan Nabi Ishak). Masing-masing menjadi orang besar dan Rasul
terkemuka. Yang paling terkenal adalah yang pernah menerimka ujian untuk
melaksanakan perintah disembelih, iaitu Nabi Isnmail a.s., anak pertama Ibrahim
a.s. yang lahir dari ibunya, Hajar Al-Qibthiyah, keturunan Masir.
Ada yang
mengatakan bahawa anak Ibrahim yang dijadikan korban adalah Ishak, tetapi
keterangannya tidak dapat dipertanggungjawabkan kesasihannya. Keterangan
seperrti itu terbit dari putar belit Bani Israil. Mereka inilah orang-orang
yang sering dicurigai sebagai penyeleweng dan pengubah kitab Taurat dan Kitab
Injil. Mereka tidak dapat menerima keterangan
dari kitab yang ada di tangan mereka, bahawa Ibrahim diperintah supaya
menyembelih anak pertamanya. Ketereangan
yang mengatakan Ismail adalah anak pertama Ibrahim yang diperintah untyk
disembelih, adfalah ketyerangan yang benar, yang berdasarkan krepada nas dalil.
Di dalam
kitab mereka diterangkan bahawa Ismail adalah putera Ibrahim yang lahir pada
ketika usia beliau mencapai 86 tahun. Sementara kelahiran Ishak terjadi setelah
usia beliau mencapai 100 tahun. Dari
keterangan itu dapat disimpulkan bahawa Ismail adalah putera Ibrahim yang pertama. Kesimpulan itu berdasarkan pada sudut
gambaran dan makna riwayat tersebut.
Dari
sudut gambaran, dapat dikemukakan bahawa
anak Nabi Ibrahim itu usianya mencapai 13 tahun lebih dan dikatakan tunggal
dari segi makna kerana, Ismail adalah putera Ibrahim yang diajak berhijrah
bersama ibunya, Hajar. Ketika itu Ismail
masih menyusu. Sebagaimana ada yang mengatakan bahawa ibu dan anak itu di
tempatkan di sebuah lembah di bawah gunung Faran. Iaitu sebuah gunung yang berada
di sekitar Makkah.
Di
lembah itu mereka ditinggalkan oleh Ibrahim tanpa bekal makanan dan
minuman yang mencukupi. Ibrahim melakukan hal itu lantaran penuh
percaya dan yakin kepada Allah swt dan bertawakkal kepada Allah swt. Usaha
Ibrahim tidak sia-sia. Sikapnya itu mendapat balasan Allah swt dengan
melimpahkan pertolongan dan kenikmatan yang cukup kepada isteri dan anaknya
itu.
Mengenai
keperibadian Ismai, dalam beberapa Ayat Al-Quran, Allah swt memberi pujian
kepadanya sebagai orang yang bersifat teramat sabar, sopan santun, dan dapat
dipegang janjinya, kuat dalam menjaga kewajipan solat, menyebarkan perintah
mendirikan solat kepada keluarganya, agar mereka selamat dari seksaan Allah
swt. Selain itu Ismail juga mendapat gelaran sebagai orang yang bertanggungjawab
menyeru keluarganya untuk beribadah kepada Allah swt.
Firman
Allah swt (dalam Al-Qurana,Surah As-Saffat, ayat 101-102,mengatakan:
”Kami
sampaikan berita gembira kepadanya (Ibrahim) dengan kelahiran seorang anak yang
sabar. Apabila anak itu mencapai usia yang dapat diajak berusaha bersamanya,
Ibrahim berkata: ”Hai anakku, sesungguhnya aku bermimpi menyembelih kamu. Cuba kamu fikirkan dan
bagaimana pendapatmu. Ismail menjawab ”Wahai ayah, kerjakanlah apa yang
diperintahkan kepadamu. Insya Allah kamu akan mendapati aku sebagai orang yang sabar.”(Surah
As-Saffat: ayat 101-102).
Dalam
ahyat tersebut terlihat jelas, bagaimana cepatnya reaksi Ismail menyetujui seruan bapanya untuk menunaikan tugas dengan
ketaatan. Ismail berjanji kepada ayahynya
bahawa beliau akan mendapati dirinya termasuk orang yang amat sabar. Janji itu dipenuhi Ismai. Beliau bersabar menerima
ujian untuk disembelih oleh ayahnya.
Di dalam
Surah Maryam. Ayatr 54. Diterangkan:
”Ceritakanlah
(hai Muhammad) kisah Ismail sebagaimana tersebut dalam Al-Kitab, Al-Quran)
bahawa sesungguhnya dia adalah orang yang menepati janji. Dia adalah seorang
Rasul dan Nabi.”
Di dalam
Surah Sod, ayat 45-48 diterangkan:
”Dan
ingatlah hamba-hamba Kami, Ibrahim, Ishak dan Yaakib. Mereka mempunyai karya-karya
besar dan ilmu-ilmu yang tinggi. Sesungguhnya Kami telah mensucikan mereka
dengan menganugerahkan akhlak yang tinggi, iaitu selalu mengingatkan
manusia kepada akhirat. Di sisi Kami
mereka benar-benar termasuk manusia pilihan yang paling baik. Sampaikan
pula tentang kisah Ismail, Ilyas dan Zulkifli; semuanya termasuk orang-orang
yang paling baik.”
Di daam
Surah Al-Ambiya’, ayat 85-86, diterangkan:
”Ingatlah
kisah Ismail, Idris dan Zulkifli. Masing-masing
termasuk orang-orang yang sabar. Kami
membawa mereka masuk ke dalam rahmat Kami. Sesungguhnya mereka termasuk
orang-orang yang soleh.”
Di dalam
Surah Al-Baqarah, ayat 136 diterangkan:
”Katakanlah
(wahai orang mukmin):”Kami beriman kepada Allah, beriman terhadap apa yang
diturunkan kepada kami dan beriman terhadap apa yang diturunkan kepada Ibrahim,
Ishak, Yaakub dan anak cucunya.”
Dalam
ayat tersebut Allah swt memerintahkan setiap orang mukmin supaya mengimami juga
atas risalah yang diberikan kepada Ibrahim, Ismai, Ishak dan Yaakub. Dengan
demikian, Allah swt menolak kaum Yahudi dan Nasrani, bahawa Ibrahim, Ismail,
Ishak Yaakub dan anak-anak cucunya adalah termasuk golongan mereka.
Al-Quran,
Surah Al-Baqarah, ayat 140 menerangkan:
”Adakah
kamu (hai orang Yahudi dan Nasrani) hendak mengatakan bahawa Ibrahim, Ismai,
Ishak, Yaakub dan anak cucunya adalah penganut agama Yahudi dan Nasrani.?”
Dalam
beberapa ayat tersebut, Allah swt menerangkan sifat terpuji (mahmudah)
yang ada pada diri Ismail as. Allah swt juga mengantkatnya menjadi Nabi dan
Rasul serta membebaskan beliau dari segala tuduhan dan anggapan yang dibuat
oleh kaum Yahudi dan Nasrani pada dirinya. Bahkan setiap mukmin yang beriman
kepada Nabi Juhammas saw diperintahkan mengakui segala risalah yang diturunkan
kepadanya.
Menurut
para ahli sejarah, Ismail as adaah orang pertama yang mengenderai kuda. Sebelumnya, binatang itu termasuk kenis
binatang liar. Ismail berjaya menjinakkannya dan dijadfikannya sebagai
kenderaan. Abdullah bin Umar mengatakan bahawa Rasulullahsaw bersabda:
‘Ambillah
kuda-kuda itu oilehmu dan tkar menukarlah dengannya, kerana kuda itu merupakan
harta warisan bapamu, Ismai.”
Jadi
pada mulanya, kuda Arab itu adalah liar. Kemudian Ismail menyerunya hingga
menjadi jinak. Beliau diberi pengetahuan bagaimana cara menjinakkannya. Ismail juga
disebut-sebut sebagai orang pertama yang
berbicara menggunakan bahasa Arab secara
fasih. Mulanya beliau belajar bahasa ini dari bangsa Arab Aribah yang
bertetangga dengannya di Makkah. Mereka terdiri dari kaum Jurlum, Amaaleq, ahli Yaman dan bangsa-bangsa
Arab kuno yang muncul sebelum zaman Ibrahim Al-Khalil.
Al-Amuway
mengatakan bahawa Nabi saw berkata bahawa orang pertama yang lancar lisannya
menggunakan bahasa Arab secara je
Di
bahagian awal, telah dikemukakan bahawa ketika usia Ismail telah memasuki alam
dewasa, belah telah berkahwin dengan seorang perempuan dari kaum Amaaleq.
Pernikahan pertama gagal. Ayahnya meminta beiau agar menceraikan isteri
pertamanya itu. Kemudian beliau bernikah
lagi dengan Aayyidah binti Mudhodh bin Amru Al- Jurhummy. Ada yang mengatakan
bahawa wanita itu adalah isteri Ismail yang ketiga dalam pernikahannya. Dari
segi pernikahan itu Ismail mendapat 12 orang anak lelaki.
1. Nayet 7. Daushp
2. Quazur 8. Arar
3. Azbal 9. Yathoor
4. Maisy 10. Nabasy
5. Musma 11. Thaumaa
6. Maasy 12. Wauzam.
Hal yang sama dikemyukakan oleh para ahli kitab
di dalam kitab mereka. Ahli kita juga sepakat mengatakan bahawa semua 12 putera Ismail itu menjadi
orang=orang brsar.
Ismail
diangkat Allah swt sebagai Rasul yang membawa tugas untuk menyeru masyarakat di
sekitarnya, iaitu Jurlum. Amaaleq dan
ahli Yaman. Menjelang wafat, beliau berpesan kepada saudaranya, Ishak as, untuk
melanjutkan misi dakwahnya. Ismail as di
makamkan di Hijir berdampingan dengan makam ibundanya Hajar. Ismail ketika wafat beliau berusia
mencapai 170 tahun.
Umar bin Abdul Aziz mengatakan sebuah
riwayat bahawa Ismail, Mengadau kepada Allah swt, mengenainya panasnya udara di
Makkah. Maka Alah swt
menurunkan wahyu kepadanya. Isi wahyu itu mengatakan ”
”Aku
akan membukakan pintu-pintu syurga bagimu menuju tempat di mana kamu
dimakamkan.Hingga kiamat rohmu akan selalu datang ke padamu.”
Masyarakat
Hijaz semuanya bernasaab daripada dua anak beliau iaitu Nayet dan Quazur.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kisah Nabi Ismail a.s.bersama ayahnya Nabi Ibrahim a.s.
Nabi Ibrahim yang berhijrah meninggalkan Mesir bersama Sarah,
isterinya dan Hajar, dayangnya di tempat tujuannya di Palestin. Ia
telah membawa pindah juga semua binatang ternakannya dan harta
miliknya yang telah diperolehinya sebagai hasil usaha niaganya di Mesir.
Al-Bukhari meriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a. berkata:
"Pertama-tama yang menggunakan setagi {setagen} ialah
Hajar ibu Nabi Ismail tujuan untuk menyembunyikan kandungannya dari Siti Sarah
yang telah lama berkumpul dengan Nabi Ibrahim a.s. tetapi belum juga hamil. Tetapi
walaubagaimana pun juga akhirnya terbukalah rahsia yang disembunyikan itu
dengan lahirnya Nabi Ismail a.s. Dan sebagai lazimnya seorang isteri sebagai
Siti Sarah merasa telah dikalahkan oleh Siti Hajar sebagai seorang dayangnya
yang diberikan kepada Nabi Ibrahim a.s. Dan sejak itulah Siti Sarah merasakan
bahawa Nabi Ibrahim a.s. lebih banyak mendekati Hajar kerana merasa sangat
gembira dengan puteranya yang tunggal dan pertama itu, hal ini yang menyebabkan
permulaan ada keratakan dalam rumahtangga Nabi Ibrahim a.s. sehingga Siti Sarah
merasa tidak tahan hati jika melihat Siti Hajar dan minta pada Nabi Ibrahim
a.s. supaya menjauhkannya dari matanya dan menempatkannya di lain tempat."
Untuk
sesuatu hikmah yang belum diketahui dan disedari oleh Nabi Ibrahim Allah s.w.t.
mewahyukan kepadanya agar keinginan dan permintaan Sarah isterinya dipenuhi dan
dijauhkanlah Ismail bersama Hajar ibunya dan Sarah ke suatu tempat di mana yang
ia akan tuju dan di mana Ismail puteranya bersama ibunya akan ditempatkan dan
kepada siapa akan ditinggalkan.
Maka
dengan tawakkal kepada Allah berangkatlah Nabi Ibrahim meninggalkan rumah membawa
Hajar dan Ismail yang diboncengkan di atas untanya tanpa tempat
tujuan yang tertentu. Ia hanya berserah diri kepada Allah yang akan memberi
arah kepada binatang tunggangannya. Dan berjalanlah unta Nabi Ibrahim
dengan tiga hamba Allah yang berada di atas punggungnya keluar kota masuk ke
lautan pasir dan padang terbuka di mana terik matahari dengan
pedihnya menyengat tubuh dan angin yang kencang menghembur-hamburkan debu-debu
pasir.
Ismail dan ibunya Hajar ditinggalkan di Makkah
Setelah
berminggu-minggu berada dalam perjalanan jauh yang memenatkan, tibalah pada
akhirnya Nabi Ibrahim bersama Ismail dan ibunya di Makkah kota suci
dimana Kaabah
didirikan dan menjadi kiblat manusia dari seluruh dunia. Di tempat di mana
Masjidil Haram sekarang berada, berhentilah unta Nabi Ibrahim mengakhiri
perjalanannya dan di situlah ia meninggalkan Hajar bersama puteranya dengan
hanya dibekali dengan serantang bekal makanan dan minuman sedangkan keadaan
sekitarnya tiada tumbuh-tumbuhan, tiada air mengalir, yang terlihat hanyalah
batu dan pasir kering.
Alangkah
sedih dan cemasnya Hajar ketika akan ditinggalkan oleh Ibrahim seorang diri
bersama dengan anaknya yang masih kecil di tempat yang sunyi senyap dari
segala-galanya kecuali batu gunung dan pasir. Ia seraya merintih dan menangis,
memegang kuat-kuat baju Nabi Ibrahim memohon belas kasihnya, janganlah ia
ditinggalkan seorang diri di tempat yang kosong itu, tiada seorang manusia,
tiada seekor binatang, tiada pohon dan tidak terlihat pula air mengalir,
sedangkan ia masih menanggung beban mengasuh anak yang kecil yang masih
menyusu. Nabi Ibrahim mendengar keluh kesah Hajar merasa tidak tergamak
meninggalkannya seorang diri di tempat itu bersama puteranya yang sangat
disayangi akan tetapi ia sedar bahwa apa yang dilakukan nya itu adalah kehendak
Allah s.w.t. yang tentu mengandungi hikmat yang masih terselubung baginya dan
ia sedar pula bahawa Allah akan melindungi Ismail dan ibunya dalam tempat
pengasingan itu dan segala kesukaran dan penderitaan. Ia berkata kepada Hajar:
"Bertawakkallah
kepada Allah yang telah menentukan kehendak-Nya,
percayalah kepada kekuasaan-Nya
dan rahmat-Nya. Dialah yang memerintah aku membawa kamu ke sini dan Dialah yang
akan melindungi mu dan menyertaimu di tempat yang sunyi ini. Sesungguh kalau
bukan perintah dan wahyunya, tidak sesekali aku tergamak meninggalkan kamu di
sini seorang diri bersama puteraku yang sangat ku cintai ini. Percayalah wahai
Hajar bahwa Allah Yang Maha Kuasa tidak akan melantarkan kamu berdua tanpa
perlindungan-Nya. Rahmat dan barakah-Nya akan tetap turun di atas kamu untuk
selamanya, insya-Allah."
Mendengar
kata-kata Ibrahim itu segeralah Hajar melepaskan genggamannya pada baju Ibrahim
dan dilepaskannyalah beliau menunggang untanya kembali ke Palestin dengan
iringan air mata yang bercurahan membasahi tubuh Ismail yang sedang menyusu.
Sedang Nabi Ibrahim pun tidak dapat menahan air matanya keetika ia turun dari
dataran tinggi meninggalkan Makkah menuju kembali ke Palestin di mana isterinya
Sarah sedang menanti. Ia tidak henti-henti selama dalam perjalanan kembali
memohon kepada Allah perlindungan, rahmat dan barakah serta kurniaan rezeki
bagi putera dan ibunya yang ditinggalkan di tempat terasing itu. Ia berkata
dalam doanya:" Wahai Tuhanku! Aku telah tempatkan puteraku dan anak-anak
keturunannya di dekat rumah-Mu (Baitullahil Haram) di lembah yang sunyi dari
tanaman dan manusia agar mereka mendirikan solat dan beribadat
kepada-Mu. Jadikanlah hati sebahagian manusia cenderung kepada mereka dan
berilah mereka rezeki dari buah-buahan yang lazat, mudah-mudahan mereka
bersyukur kepada-Mu."
Mata air Zamzam
Sepeninggal
Nabi Ibrahim tinggallah Hajar dan puteranya di tempat yang terpencil dan sunyi
itu. Ia harus menerima nasib yang telah ditakdirkan oleh Allah atas dirinya
dengan kesabaran dan keyakinan penuh akan perlindungan-Nya. Bekalan makanan dan
minuman yang dibawanya dalam perjalanan pada akhirnya habis dimakan selama
beberapa hari sepeninggalan Nabi Ibrahim. Maka mulailah terasa oleh Hajar
beratnya beban hidup yang harus ditanggungnya sendiri tanpa bantuan suaminya.
Ia masih harus menyusu anaknya, namun air susunya makin lama makin mengering
disebabkan kekurangan makan. Anak yang tidak dapat minuman yang memuaskan dari
susu ibunya mulai menjadi cerewet dan tidak henti-hentinya menangis. Ibunya
menjadi panik, bingung dan cemas mendengar tangisan anaknya yang sangat
menyayat hati itu. Ia menoleh ke kanan dan ke kiri serta lari ke sana ke sini
mencari sesuap makanan atau seteguk air yang dapat meringankan kelaparannya dan
meredakan tangisan anaknya, namun sia-sialah usahanya. Ia pergi berlari
harwalah menuju Bukit Safa kalau-kalau ia boleh mendapatkan sesuatu yang dapat
menolongnya tetapi hanya batu dan pasir yang didapatnya disitu, kemudian dari
Bukit Safa ia melihat bayangan air yang mengalir di atas Bukit Marwah, dan
larilah ia berharwahlah ke tempat itu, namun ternyata bahawa yang disangkanya
air adalah fatamorgana {bayangan} belaka dan kembalilah ke Bukit Safa kerana
mendengar seakan-akan ada suara yang memanggilnya tetapi gagal dan melesetlah
dugaannya. Demikianlah maka kerana dorongan hajat hidupnya dan hidup anaknya
yang sangat disayangi, Hajar mundar-mundir berlari sampai tujuh kali antara Bukit Safa dan Marwah yang pada akhirnya ia
duduk termenung merasa penat dan hampir berputus asa.
Diriwayatkan
bahawa selagi Hajar berada dalam keadaan tidak berdaya dan hampir berputus asa
kecuali dari rahmat Allah dan pertolongan-Nya, datanglah kepadanya Malaikat
Jibril bertanya: "Siapakah sebenarnya engkau ini?" "Aku
adalah hamba sahaya Ibrahim", jawab Hajar. "Kepada siapa engkau
dititipkan di sini?" tanya Jibril. "Hanya kepada Allah", jawab
Hajar. Lalu berkata Jibril: "Jika demikian, maka engkau telah dititipkan
kepada Dzat Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih, yang akan melindungimu,
mencukupi keperluan hidupmu dan tidak akan mensia-siakan kepercayaan ayah
puteramu kepada-Nya."
Kemudian
diajaklah Hajar mengikutinya pergi ke suatu tempat di mana Jibril menginjakkan
telapak kakinya kuat-kuat di atas tanah dan segeralah memancur dari bekas
telapak kaki itu air yang jernih dengan kuasa Allah. Itulah dia mata air Zamzam
yang sehingga kini dianggap keramat oleh jemaah Haji, berdesakan sekelilingnya
bagi mendapatkan setitik atau seteguk air daripadanya dan kerana sejarahnya
mata air itu disebut orang "Injakan Jibril".
Alangkah
gembiranya dan lega dada Hajar melihat air yang mancur itu. Segera ia membasahi
bibir puteranya dengan air keramat itu dan segera pula terlihat wajah puteranya
segar kembali, demikian pula wajah si ibu yang merasa sangat bahagia dengan
datangnya mukjizat dari sisi Tuhan yang mengembalikan kesegaran hidup kepadanya
dan kepada puteranya sesudah dibayang-bayangi oleh bayangan mati kelaparan yang
mencekam dada.
Mancurnya
air Zamzam telah menarik burung-burung berterbangan mengelilingi daerah itu
menarik pula perhatian sekelompok bangsa Arab
dari suku Jurhum yang merantau dan sedang berkhemah di
sekitar Makkah. Mereka mengetahui dari pengalaman bahawa di mana ada terlihat
burung di udara, nescaya dibawahnya terdapat air, maka diutuslah oleh mereka
beberapa orang untuk memeriksa kebenaran teori ini. Para pemeriksa itu pergi
mengunjungi daerah di mana Hajar berada, kemudian kembali membawa berita
gembira kepada kaumnya tentang mata air Zamzam dan keadaan Hajar bersama
puteranya. Segera sekelompok suku Jurhum itu memindahkan perkhemahannya ke
tempat sekitar Zamzam, di mana kedatangan mereka disambut dengan gembira oleh
Hajar kerana adanya sekelompok suku Jurhum di sekitarnya, ia memperolehi
jiran-jiran yang akan menghilangkan kesunyian dan kesepian yang selama ini
dirasakan di dalam hidupnya berduaan dengan puteranya saja.
Hajar
bersyukur kepada Allah yang dengan rahmatnya telah membuka hati orang-orang itu
cenderung datang meramaikan dan memecahkan kesunyian lembah di mana ia
ditinggalkan sendirian oleh Ibrahim.
Ismail Bantu Ibrahim Bina Kaabah
Nabi
Ismail dibesarkan di Makkah (pekarangan Kaabah). Apabila dewasa beliau
berkahwin dengan wanita daripada puak Jurhum. Walaupun tinggal di Makkah,
Ismail sering dikunjungi bapanya.
Pada
satu ketika, bapanya menerima wahyu daripada Allah supaya membina Kaabah.
Perkara itu disampaikan kepada anaknya. Ismail berkata: “Kerjakanlah apa yang
diperintahkan Tuhanmu kepadamu dan aku akan membantumu dalam pekerjaan mulia
itu.”Ketika membina Kaabah, Nabi Ibrahim berkata kepada Ismail: “Bawakan batu
yang baik kepadaku untuk aku letakkan di satu sudut supaya ia menjadi tanda
kepada manusia.”Kemudian Jibril memberi ilham kepada Ismail supaya mencari batu
hitam untuk diserahkan kepada Nabi Ibrahim.Setiap kali bangun, mereka berdoa:
“Wahai Tuhan kami, terimalah daripada kami (amalan kami), sesungguhnya Engkau
Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”Bangunan (Kaabah) itu menjadi tinggi dan Ibrahim
makin lemah untuk mengangkat batu. Dia berdiri di satu sudut, kini dikenali
Makam Ibrahim.
Nabi
Ibrahim sering berulang-alik mengunjungi anaknya. Pada satu hari, beliau tiba
di Makkah dan mengunjungi rumah anaknya.Bagaimanapun, Ismail tiada di rumah ketika
itu melainkan isterinya. Isteri Ismail tidak mengenali orang tua itu adalah
bapa Ismail.Apabila Nabi Ibrahim bertanya isteri Nabi Ismail mengenai suaminya
itu, beliau diberitahu anaknya keluar berburu. Seterusnya Nabi Ibrahim bertanya
keadaan mereka berdua. Isterinya berkata: “Kami berada dalam kesempitan.”Nabi
Ibrahim berkata: “Apakah kamu mempunyai jamuan, makanan dan minuman?“ Dijawab
isteri Ismail: “Aku tidak mempunyainya, malah apa pun tiada.”Kelakukan isteri
Nabi Ismail itu tidak manis dipandang Nabi Ibrahim kerana kelihatan tidak reda
dengan pemberian Allah dan jemu untuk hidup bersama suaminya. Malah, dia
kelihatan bersifat kedekut kerana tidak mengalu-alukan kedatangan
tetamu.Akhirnya Nabi Ibrahim berkata kepada isteri anaknya: “Jika suamimu kembali,
sampaikanlah salamku kepadanya dan katakan kepadanya supaya dia menggantikan
pintunya.”
Selepas
itu Nabi Ibrahim beredar dari situ. Sejurus kemudian, Nabi Ismail pulang ke
rumah dengan hati gembira kerana dia menganggap tiada perkara tidak diingini
berlaku sepanjang ketiadaannya di rumah. Nabi Ismail bertanya isterinya:
“Apakah ada orang datang menemui kamu?“Isterinya berkata: “Ya, ada orang tua
kunjungi kita.” Ismail berkata: “Apakah dia mewasiatkan sesuatu kepadamu?“
Isterinya berkata: “Ya, dia menyuruhku menyampaikan salam kepadamu dan
memintaku mengatakan kepadamu supaya menggantikan pintumu.”Ismail berkata: “Dia
adalah bapaku. Sesungguhnya dia menyuruhku supaya menceraikanmu, maka
kembalilah kepada keluargamu.”Selepas menceraikan isterinya, Nabi Ismail
berkahwin lain, kali ini dengan seorang lagi wanita daripada kaum Jurhum.
Isteri baru itu mendapat keredaan bapanya kerana pandai menghormati tetamu,
tidak menceritakan perkara yang menjatuhkan maruah suami dan bersyukur dengan
nikmat Allah. Ismail hidup bersama isteri barunya itu hingga melahirkan
beberapa anak.
Nabi
Ismail mempunyai 12 anak lelaki dan seorang anak perempuan yang dikahwinkan
dengan anak saudaranya, iaitu Al-’Ish bin Ishak. Daripada keturunan Nabi Ismail
lahir Nabi Muhammad s.a.w. Keturunan Nabi Ismail juga mewujudkan bangsa Arab
Musta’ribah.
Nabi Ismail sebagai Qurban
Nabi
Ibrahim dari masa ke semasa pergi ke Makkah untuk mengunjungi dan menjenguk
Ismail di tempat pengasingannya bagi menghilangkan rasa rindu hatinya kepada
puteranya yang ia sayangi serta menenangkan hatinya yang selalu rungsing bila
mengenangkan keadaan puteranya bersama ibunya yang ditinggalkan di tempat yang
tandus, jauh dari masyarakat kota dan pengaulan umum.
Sewaktu
Nabi Ismail mencapai usia remajanya Nabi Ibrahim a.s. mendapat mimpi bahwa ia
harus menyembelih Ismail puteranya. Dan mimpi seorang nabi adalah salah satu
dari cara-cara turunnya wahyu Allah, maka perintah yang diterimanya dalam mimpi
itu harus dilaksanakan oleh Nabi Ibrahim. Ia duduk sejurus termenung memikirkan
ujian yang maha berat yang ia hadapi. Sebagai seorang ayah yang dikurniai
seorang putera yang sejak puluhan tahun diharap-harapkan dan didambakan,
seorang putera yang telah mencapai usia di mana jasa-jasanya sudah dapat
dimanfaatkan oleh si ayah, seorang putera yang diharapkan menjadi pewarisnya
dan penyampung kelangsungan keturunannya, tiba-tiba harus dijadikan qurban dan
harus direnggut nyawa oleh tangan si ayah sendiri.
Namun ia
sebagai seorang Nabi, pesuruh Allah dan pembawa agama yang seharusnya
menjadi contoh dan teladan bagi para pengikutnya dalam bertaat kepada Allah,
menjalankan segala perintah-Nya dan menempatkan cintanya kepada Allah di atas
cintanya kepada anak, isteri, harta benda dan lain-lain. Ia harus melaksanakan
perintah Allah yang diwahyukan melalui mimpinya, apa pun yang akan terjadi
sebagai akibat pelaksanaan perintah itu.
Sungguh
amat berat ujian yang dihadapi oleh Nabi Ibrahim, namun sesuai dengan firman
Allah yang bermaksud: "Allah lebih mengetahui di mana dan kepada siapa Dia
mengamanatkan risalahnya". Nabi Ibrahim tidak membuang masa lagi, berazam
(niat) tetap akan menyembelih Nabi Ismail puteranya sebagai qurban sesuai
dengan perintah Allah yang telah diterimanya. Dan berangkatlah serta merta Nabi
Ibrahim menuju ke Makkah untuk menemui dan menyampaikan kepada puteranya apa
yang Allah perintahkan.
Nabi
Ismail sebagai anak yang soleh yang sangat taat kepada Allah dan bakti kepada
orang tuanya, ketika diberitahu oleh ayahnya maksud kedatangannya kali ini
tanpa ragu-ragu dan berfikir panjang berkata kepada ayahnya:
"Wahai ayahku! Laksanakanlah apa
yang telah diperintahkan oleh Allah kepadamu. Engkau akan menemuiku insya-Allah
sebagai seorang yang sabar dan patuh kepada perintah. Aku hanya meminta dalam
melaksanakan perintah Allah itu, agar ayah mengikatku kuat-kuat supaya aku
tidak banyak bergerak sehingga menyusahkan ayah, kedua agar menanggalkan
pakaianku supaya tidak terkena darah yang akan menyebabkan berkurangnya
pahalaku dan terharunya ibuku bila melihatnya, ketiga tajamkanlah parangmu dan
percepatkanlah perlaksanaan penyembelihan agar meringankan penderitaan dan rasa
pedihku, keempat dan yang terakhir sampaikanlah salamku kepada ibuku berikanlah
kepadanya pakaian ku ini untuk menjadi penghiburnya dalam kesedihan dan tanda
mata serta kenang-kenangan baginya dari putera tunggalnya."
Kemudian
dipeluknyalah Ismail dan dicium pipinya oleh Nabi Ibrahim seraya berkata:
"Bahagialah aku mempunyai seorang putera yang taat kepada Allah, bakti
kepada orang tua yang dengan ikhlas hati menyerahkan dirinya untuk melaksanakan
perintah Allah".
Saat
penyembelihan yang mengerikan telah tiba. Diikatlah kedua tangan dan kaki
Ismail, dibaringkanlah ia di atas lantai, lalu diambillah parang tajam yang
sudah tersedia dan sambil memegang parang di tangannya, kedua mata nabi Ibrahim
yang tergenang air berpindah memandang dari wajah puteranya ke parang yang
mengilap di tangannya, seakan-akan pada masa itu hati beliau menjadi tempat
pertarungan antara perasaan seorang ayah di satu pihak dan kewajiban seorang
rasul di satu pihak yang lain. Pada akhirnya dengan memejamkan matanya, parang
diletakkan pada leher
Nabi Ismail dan penyembelihan di lakukan . Akan tetapi apa daya, parang yang
sudah demikian tajamnya itu ternyata menjadi tumpul dileher Nabi Ismail dan
tidak dapat berfungsi sebagaimana mestinya dan sebagaimana diharapkan.
Kejadian
tersebut merupakan suatu mukjizat dari Allah yang menegaskan bahwa perintah
perkorbanan Ismail itu hanya suatu ujian bagi Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail
sampai sejauh mana cinta dan taat mereka kepada Allah. Ternyata keduanya telah
lulus dalam ujian yang sangat berat itu. Nabi Ibrahim telah menunjukkan
kesetiaan yang tulus dengan perkorbanan puteranya. untuk berbakti melaksanakan
perintah Allah sedangkan Nabi Ismail tidak sedikit pun ragu atau bimbang dalam
memperagakan kebaktiannya kepada Allah dan kepada orang tuanya dengan
menyerahkan jiwa raganya untuk dikorbankan, sampai-sampai terjadi seketika
merasa bahwa parang itu tidak lut memotong lehernya, berkatalah ia kepada
ayahnya:" Wahai ayahku! Rupa-rupanya engkau tidak sampai hati memotong
leherku karena melihat wajahku, cubalah telangkupkan aku dan laksanakanlah
tugasmu tanpa melihat wajahku. "Akan tetapi parang itu tetap tidak berdaya
mengeluarkan setitik darah
pun dari daging Ismail walau ia telah ditelangkupkan dan dicuba memotong
lehernya dari belakang.
Dalam
keadaan bingung dan sedih hati, kerana gagal dalam usahanya menyembelih
puteranya, datanglah kepada Nabi Ibrahim wahyu Allah dengan firmannya:
"Wahai Ibrahim! Engkau telah berhasil melaksanakan mimpimu, demikianlah
kami akan membalas orang-orang yang berbuat kebajikan". Kemudian sebagai tebusan
ganti nyawa, Ismail telah diselamatkan itu, Allah memerintahkan Nabi Ibrahim
menyembelih seekor Qibas yang telah tersedia di sampingnya dan segera dipotong
leher kambing itu oleh beliau dengan parang yang tumpul di leher puteranya
Ismail itu. Dan inilah asal permulaan sunnah berqurban yang dilakukan oleh umat
Islam pada tiap Hari Raya Aidiladha di seluruh pelosok dunia.
Sekianah
kisah Nabi Ismail yang selanjutnya, semnoga dapat menambah lagi pengetahuan dalam
kisah-kisah nabi-nabi yang sepatutnya anda miliki. Wassalam......!
(Terimakasih
pada Wikipedia atas sumbangan ini.....)
----------------ooooo-----------------
No comments:
Post a Comment