Perasaan kegembiraan sewaktu berbuka puasa.
Pos 801 - Amalan Ibadat Puasa.
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَن ِ الرَّحِيـم ِ.
1.
Puasa itu satu
daripada rukun Islam. Maknanya menahan diri daripada sekalian yang membatalkan
akan dia- bermula daripada terbit fajar hingga masuk mata hari waktu Maghrib.
2.
Bermula Tahun ke
2 Hijrah bulan Ramadan diwajibkan Islam, Mukallaf, yang kuasa, tidak uzur, dalam
mukim wajib berpuasa.
3.
Allah s.w.t.
mewajibkan ke atas kita semua umat Muhammad
berpuasa di bulan Ramadzan.
Ibadat puasa ini juga tidaklah tertentu
kepada umat Muhammad sahaja bahkan umat perbakala pun ada diwajibkan
berpuasa. Moga-moga dengan berpuasa itu
kamu bertaqwa kepada Allah s.w.t., dapat kamu menahan syahawat daripada berbuat
maksiat.
4.
Orang-orang yang
tidak daya berpuasa dengan sebab sakit
atau dalam perjalanan yang jauh maka bolehlah ditangguhkan puasa dan diqadza
puasanya itu pada hari-hari yang lain.
5.
Bagi orang yang
tidak boleh mengqadzanya dengan sebab tuanya atau sakit yang tidak diharapkan
sembuhnya maka hendaklah digantikan dengan fediah, iaitu memberi secupak
makanan bagi tiap-tiap sehari kepada orang-oang fakir dan miskin jika ia ada
kuasa memberinya.
6. Firman Allah s.w.t.dalam Surah Al-Baqarah ayat 183 &
184 bermaksud:
يَأَيُّهَا الـَّذِيْنَ ءَا مَنُوْ اكُتِبَ عَلـَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا
كُتِبَ عَلىَ
الـَّذِيْنَ مِنْ قـَبْلِكُمْ
لـَعَلـِّكُمْ تـَتـَّـقُوْنَ.(183)
اَيَّا مًا مَعْدُ وْدَتٍ ج فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيْضًـا
اَوْعَلىَ سَفَرٍ فَعِدَة ٌ
مِنْ أ َيَّامٍ أ ُخَرَ ج وَعَلـَى الـَّذِيْنَ يُطِيْقـُوْنَهُ فـِدْيَتٌ
طَعَامُ مِسْكِيْنٍ ج
فَمَنْ تَطَوَّع َ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌلَهُ ج وَاَنْ تَصُوْمُوْا
خَيْرٌلـَكُمْ اِنْ كـُنـْتُمْ تَعْلـَمُوْنَ. (184)
Ertinya:
•
Wahai mereka
yang beriman, difardukan, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan
atas mereka yang terdahulu daripada kamu moga-moga kamu takutkan Allah.
•
Beberapa hari yang berbilang-bilang, )29 atau 30) maka barang siapa ada daripada kamu itu sakit atau
dalam perjalanan (lalu dia berbuka) maka wajib baginya berpuasa qada pada hari-hari
yang lain.
•
Dan atas
orang-orang yang tidah sanggup mengerjakannya (jika mereka tida berpuasa)
memberi fidyah iaitu memberi makan seorang miskin. Maka barang siapa dengan kerelaan hatinya menegerjakan kebaikan (memberi
makan lebih aripada seorang miskin) maka itu yang lebih baik baginya, dan
bahawa puasa kamu itu lebih baik bagi kamu jika
kamu mengetahui.”
7. Kedatangan Ramadzan bererti suatu peluang
besar bagi orang-orang yang beriman untuk memperkayakan dirinya dengan ibadah,
kerana pada bulan Ramadzan itu ditingkatkan nilai segala pahala, amalan sunat
dinaikan pahalanya sama dengan amalan wajib pada bulan lain, amalan wajib yang
dikerjakan pada bulan Ramadzan dilipatgandakan menjadi tujuh puluh kali ganda.
Selaian dari itu pada bulan Ramadzan juga ada satu malam yang nilai pahala
padanya sama dengan 1,000 bulan.
8. Syarat –syarat Puasa.
•
Beragama Islam
yang aqal baligh.
•
Suci daripada haid dan Nifas
•
Bersempurna ‘akal sepanjang harinya.
•
Tidak boleh berpuasa pada hari-hari yang diharamkan berpuasa iaitu (1) Hari Raya Puasa
(2)Hari Raya Haji (3) Tiga hari tasyriq (4)Hari Syak, iaitu hari yang
ke 30 bulan Syaaban.
9. Hikmat berpuasa
•
Melatihkan nafsu dan membiasakan dia pada menunaikan
amanah bagi dirinya pada zahir dan bnatin.
•
Melemahkan shahawat dan keinginan nafsu yang menjadi
punca bagi maksiat.
•
Merehatkan jentera tubuh badan.
•
Mendatangkan
perasaan insaf, kesihan belas kepada orang yang miskin.
•
Memaksa
sifat-sifat terpuji seperti sabar dan tekun dan lain-lain lagi.
10. Sunat bagi orang yang berpuasa:
•
Segerakan
berbuka apakala telah yakin masuk matahari (waktu maghrib)
•
Bebuka dengan
buah-buahan yang manis seperti korma yang masak atau air sejuk.
•
Melewatkan makan
sahur hingga lepas daripada tengah malam dengan niat menguatkan puasa pada siangnya (hampir masa terbit fajar)
11. Niat berpuasa:
Niat puasa
Ramadhan bagi tiap-tiap malam:-
نَوَيْتُ صَوْمَ غَـدٍ عَـنْ أ َدَا ءِ فَرْضِ الرَّمَضَانِ
هـَذِهِ ا لـسَّـنـَـةِ للهِ تـَعَالىَ.
”Sahaja aku puasa
esok hari menunaikan fardhu Ramadhan pada tahun ini kerana Allah Taala.”
•
Sayugia ia pada
malam yang pertama daripada bulan Ramadan hendaklah ia berniat akan sekalian
hari bagi bulan Ramadan mengikut pendapat Mazhab Maliki, kerana jika ia terlupa
berniat pada satu malam daripada bulan Ramadan itu maka sah puasa puasanya itu
juga.
نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ
رَمَضَانَ كـُلـِّهِ هَذّهِ للهِ تَعَالىَ
•
Sahaja ku puasa bulan Ramdhan sekaliannya
kerana Allah Taala.”
12. Niat bacaan bagiberbuka puasa:-
اَللـَّهُمَّ لـَـكَ صَمْتُ وَبِكَ آمَنْتُ وَعَلىَ رِزْقـِكَ أ َفْطَرْتُ بِرَحْمَتِكَ
يـَا أ َرْحـَمَ الـرَّحـَمَ الـرَّحِمِيْنَ.
“Ya
Allah, untuk Engkaulah puasaku dan dengan Engkaulah aku beriman dan atas adanya
rezeki Engkaulah aku berbuka di sertai dengan rahmat Engkau wahai Tuhan yang
Maha Pengaasih”
13..Rukun
berpuasa :
•
Niat – hendaklah
niat di dalam hati antara Maghrib dan
naik Fajar. Tidak sah berniat pada siang hari sekalipun ia terlupa berniat pada
malamnya. Wajib ia qadha. Wajiblah juga dia menahan diri sebagai orang yang berpuasa.
•
Memeliharakan
daripada sekalian perkara yang membatalkan puasa.
14. Yang membtalkan puasa:
•
Memasukkan
sesuatu benda ke dalam rongga daripada yang
terbuka.
•
Muntah
dengan sengaja
•
Mengeluarkan
mani dengan sengaja atau berkhayalan dalam perkara seks hingga terkeluar mani
atau mazi
•
Jimak dengan sengaja
pada siang hari.
•
Apabila
terbatalnya puasa Ramadan itu dengan sengaja wajiblah ia qadhakannya.
15..Batal puasa kerana berjimak:
•
Wajib ke atasnya
qaddha dan mambayar kifarah.(denda)
•
Kifarah itu
ialah memerdekan seorang hamba Muslim, dan jika tiada upaya wajib berpuasa 60 hari berturut-turut dan jika
tiada upaya juga wajib beresedekah 60 cupak (56 ½ kati) beras disedekahkan
kepada 60 orang fakir miskin.
16.. Harus
meninggalkan puasa:
•
Kuat sangka dengan puasanya itu akan memberi mudharat
kepada dirinya seperti perempuan
yang hamil dan sebagai lagi.
•
Kuat sangka akan memberi mudarat kepada orang lain
seperti ibu-ibu yang mengandung.
•
Orang yang lemah
kerana sangat tua
•
Orang yang
musafir jauh hingga boleh sembahyang
qasar –maka dia kenalah kadha puasanya
itu.
17. Sunat bagi orang yang berpuasa :
•
Berbuka
dengan buah-buahan.
•
Melewatkan makan
sahur.
•
Membaca doa
ketika berbuka puasa.
•
Membanyakkan
beribadat pada siang dan malamnya.
18. Makruh Bagi Orang Yang Berpuasa:
•
Memamah sesuatu
barang yang tiada keluar daripadanya sesuatu,seperti getah.
•
Mandi berlebih-lebihanan.
•
Bersugi gigi kemudian daripada telah gelincir matahari
•
Mendakap atau
memeluk isterinya berlebih-lebihan.
19. Melewat Qada Puasa:
•
Orang yang lalai qada puasa Ramadan hingga masuk
Ramadan yang lain, wajib menqada puasanya itu dan wajib membayar fediah secupak
beras bagi tiap-tiap setahun; seumpama ia meninggalkan puasanya satu hari dan
diqadanya kemudian daripada tiga tahun, maka wajib qada puasanya sehari dan fediah tiga cupak beras.
20... Kesimpulan
beberapa hukum sekitar Puasa Ramadhan menurut Mazhab Al-Shafe’i: (1)
(1) – Rujukan “Kitab Bimbingan
Lengkap Fardhu ‘Ain’ oleh Akmal Hj.Mohd Zain terbitan Darul Nu’man dicetak oleh
Erfan Hj.M.A.Ghani ,Wisma Yakin Kuala Lumpur m.s 245 - tahun 1994).
(1).
Tidak sah puasa tanpa niat, baik puasa wajib dalam bulan
Ramadhan,
ataupun puasa-puasa yang lain, walaupun puasa
sunat.(1)
(2). Niat itu mestilah disabitkan pada malam
hari, sebelum terbit
fajar, dan ia mestilah dilakukan
setiap hari. Baik untuk puasa
Ramadhan, puasa nazar, mahupun puasa
kaffarah dan ia itu
mestilah dengan ta’yin, yakni menyatakan puasa yang akan
dilakukan. Bagaimanapun untuk puasa sunat,
adalah sah diniatkan
sebelum
tergelincir matahari.(2)
(3). Apabila seseorang tidak berniat pada
malam, kemudian dia
bersetubuh sebelum tergelincir
matahari, maka tiadalah wajib
kaffarah atasnya, walaupun dia
berdosa.(3)
(Kaffarah maknanya lihat para 15.diatas)
(4). Niat puasa itu hendaklah dilakukan setiap
hari, baik puasa
Ramadhan, puasa qadha, puasa
nazar, puasa kaffarah mahupun
puasa sunat.
Demikian juga pendapat Abu Hanifa dan Ahmad
Hambal.(5)
(5).
Waktu mulai puasa dari waktu imsak iaitu apabila telah terbit
fajar sadiq. (Lihat taqwim Islam bagi masa yang tepat). (6)
(6). Apabila seseorang perempuan yang sedang haid
berniat
puasa keesokan harinya sebelum haidnya berhenti,
atau orang
yang berhaid menurut kebiasaan dengan
sebanyak-banyak
waktu haid dan
haidnya berhenti pada malam itu, maka
sahlah
puasanya, walaupun ia belum mandi
haid.(7)
(7).
Apabila seseorang berkata ”Saya makan sahur untuk
berpuasa, atau saya akan minum
untuk mengelakkan kehausan
pada siang hari, atau saya tidak
makan, minum dan bersetubuh
kerana khuatir terbit fajar,” maka
sudah terlintas dalam hati
seseorang keinginan untuk berpuasa, maka ia sudah dipandang
sebagai niat puasa. Inilah pendapat
yag tahqiq mazhab Shafei’i.(8)
(8). Apabila seseorang itu lupa berniat pada
malam hari hingga
terbit fajar, maka tidak sah
puasanya itu. Bagaimanapun dia
wajib imsak (menahan diri) pada
siang hari dan wajib
mengqadha puasanya itu.(10)
(9). Apabila seseorang itu berniat untuk
puasa, tetapi di ragu-
ragu apakah niatnya itu
sebelum fajar atau sesudahnya, maka
menurut para fuquha tiadalah sah puasanya kerana menurut
hukum asal dia belum
berniat. Tetapi jakalau dia berniat
kemudian dia ragu-ragu
apakah fajar telah terbit atau
belum, maka
sah puasanya, dengan pendapat
kesepakatan
seluruh fuquha Safi’iyah. (11)
(10). Jika seseorang itu meyakini bahawa dia masih
mempunyai hutang
puasa, tetapi dia ragu apakah puasa itu puasa
nazar, kaffarah atau puasa Ramadhan,
maka hendaklah dia
meniatkan puasa fardhu saja
dan memadailah baginya.(13)
(11). Jika seseorang yang sudah berpuasa pada
siang hari,
kemudian dia
ragu apakah dia sudah berniat pada malamnya
atau belum. Kemudian dia teringat bahawa dia sudah
berniat
setelah berlalu sebahagian
besar daripada hari itu, maka
puasanya adalah sah. (14)
(12).. Jika seseorang sudah sangat tua,
atau orang sakit yang tidak
diharapkan sembuhnya bernazar
puasa, maka tidak sah nazarnya,
kerana atas
mereka diwajibjan fidyah. Tetapi apabila orang
itu
adalah orang miskin yang tidak
pula mampu untuk membayar
fidyah, maka dia tidak wajib
mebayar fidyah. Kerana perintah ini
sama tarafnya dengan fitrah
dan tidak tergolong kepada
kaffarah.(16)
(13).. Orang tua yang sangat lemah dan orang
sakit yang tidak
diharapkan lagi sembuhnya,
tidak dibolehkan membayar fidyah
sebelum masuk Ramadhan, tetapi
hendaklah diberikannya sesudah
terbit fajar setiap hari. (18)
(14).. Orang musafir dan orang
fakir yang tidak diharapkan untuk
sembuh lagi, tidak boleh
menggunakan Ramadhan untuk puasa
yang lain selain
daripada puasa Ramadhan, seperti puasa nazar,
puasa kaffarah, puasa qadha mahupun pusa
saunat. Kalau
dilakukannya juga nescaya tidak
sah puasanya, baik untuk puasa
Ramdhan mahupun puasa yang diniatkan itu.(19)
(15)..Apabila orang musafir jauh sampai
balik di rumahnya pada siang hari Ramadhan dan didapatinya isterinya baru dalam
keadan berbuka, umpamanya baru berhenti haidnya dan telah mandi, maka dia boleh
mensetubuhi isterinya itu dan tiada kaffarah atasnya.(20)
(16)..Apabila seseorang makan dia ragu
tentang terbit fajar dan tidak nyata tanda baginya sesuatu apa pun sesudah dia
makan, maka sahlah puasanya dan tiada
qadha baginya. (22)
(17).. Apabila seseorang yang sedang berpuasa
menyangka bahawa matahari telah terbenam, kemudian dia melakukan
persetubuhan. Setelah itu nyata baginya
bahawa matahari belum terbenam, maka batallah puasanya itu dan wajib qada
atasnya tetapi tidak wajib kaffarah.(23)
(18)..Apabila
seseorang bersetubuh pada malam hari dan dalam keadaan berjunub ketika masuknya
waktu Subuh, dia belum mandi junub. Maka sah puasanya itu. Tetapi
berdosa kerana tidak solat subuh. (24)
(19)..Apabila
fajar sudah terbit, sedangkan di dalam mulut masih ada makanan, maka jika
langsung diludahkannya, sahlah puasanya.
Tetapi jika ditelannya maka batallah puasanya dan wajib atasnya qada,
kecuali apabila dia sudah berusaha meludahannya, namun sabahagian makanan itu
masuk ke fdalam perutnya tanpa sangaja. (25)
(20).. Apabila seseorang sedang bersetubuh, kemudian
diketahuinya bahawa fajar sudah terbit, maka puasanya sah apabila dia mencabut
zakarnya dan menghentikan persetubuhan itu ketika itu juga. Tetapi kalau dia masih goyangkan atau
digerakkan walaupun hanya sekali gerakan, maka puasanya batal dan wajib atasnya
qada serta kaffarah. Demikian pendapat Abu Hanifah dan sebahagiuan Ulama’. (26)
(21).. Jika betis seseorang luka, kemudian dia
berubat dan dijangka ubat itu sampai ke dalam daging betisnya kemudian terus ke
perutnya, maka puasanya tidak batal, kerana betis itu bukan anggota tubuh yang
berlubang. Hukum ini disepakati semua fuquha dan tiada perbezaan
pendapat mereka. (27)
(22).. Apabila
seseorang memasukkan jarinya atau apa saja seperti najis yang keular dan masuk
balik ke dalam duburnya, atau perempuan memasukkan jarinya atau apa saja ke
dalam dubur mahupun qubulnya, maka batallah puasanya itu, walaupun
sebahagiannya masih tinggal di luar.
(29)
(23)..Apabila
seseorang menitikkan air atau minyak ke dalam telinganya, kemudian air atu
minyak itu sampai ke otaknya maka batallah puasanya itu. (30)
(24).. Jika
seseorang itu menelan sesuatu, walaupun
sangat kecil sepereti biji sawi, maka batallah puasanya itu. (31)
(25).. Apabila
sisa makanan yang tertinggal dicelah-celah gigi, kemudian ditelan dengan
sengaja, maka batallah puasanya itu. (32)
(26).. Menelan
air ludah tidak mebatalkan puasa, kecuali apabila air ludah itu bercampur
dengan yang lain dan berubah warnanya.
Selain itu disyaratkan bahawa air ludah itu belum keluar melewati batas
bibir, dan tidak sengaja dikumpulkan di dalam mulut kemudian di telan. Apabila
begini maka batallah puasanya itu. (33)
(27).. Apabila
seseorang terepaksa muntah atau muntah
tanpa disengajakan maka tidaklah batal puasanya itu. (34)
(28).. Bahawa
bersuntik itu membatalkan puasa. Tetapi
jika keadaan darurat seperti jika tidak di suntik boleh menjadi keadaannya
merbahaya maut maka keadaan itu di maafkan. Firman allah
s.w.t. (35)
وَمَا جـَعـَلَ عـَلـَيـْكـُمْ فـِى الـد ِّيـن ِ مـِن ْ حـَرَج ٍ .
(الحج 78)
Allah tiada membuat kesukaran ke atas kamu dalam perkara
agama.
(Al-Haj ayat 78)
(29)..Menyedut
ubat melalui hidung dan ubat itu sampai ke otak menyebabkan puasanya itu batal. (37)
(30)..Imam as-Shaffiei berpendapat
bahawa apabila seseorang mencium istrerinya di siang hari semasa berpuasa,
kemudian keluar air mazinya, tidaklah batal puasanya itu. Demikian juga
pendapat al-Hassan, al-Auza’i, Abu
hanifah dan Abu Tsaur. (38).
Tetapi demikian pula pendapat Umar
dan Abu Hurairah bahawa mencium istreri di bulan Ramdhan adalah makruh
hukumnya, jika perbuatan itu menggerakakan syahawat. (39)
(31)..Adalah makruh hukumnya bagi
orang yang hendak berbuka puasa dengan mendahului berkumur-kumur kemudian
meludahkannya.(40)
(32).. Memeluk isteri atau
merangkulnya sewaktu berpuasa lalu keluar air mani, membatalkan puasanya tetapi
tidak kena kaffarah hanya qada puasanya itu (41).
(33)..Apabila Seseorang yang merosakkan
puasanya dengan bersetubuh, adalah berdosa dan dia diwajibkan membayar kaffarah
dan qada puasanya itu. (42)
(34).. Kaffarah kerana melakukan
persetubuhan semasa berpuasa Ramadhan dengan istetrinya atau perempuan-permpuan
lain hanya diwajibkan bagi suaminya atau lelaki tersebut, tetapi tidak bagi
isterinya atau perempuan-perempuan lain. (43)
(35)..Persetubuhan yang dilakukan ketika melaksanakan
puasa nazar, puasa kaffarah, puasa qada, puasa jaza tidak dikenakan kaffarah.
Tetapi bagi mereka yang sedang qada puasa Ramadhan menurut Qatadah melakukan persetubuhan di siang hari
dikenakan kaffarah.(45)
(36). Berbekam tidaklah membatalkan
puasa, menurut Imam Shafieei. Demikian juga pendapat al-Nakha’i, Imam Malik,
Abu Hanifah dan Abu Daud. (46)
(37)..Makan dan
Minum atau mengerjakan sesuatu yang membatalkan puasa kerana lupa, tidaklah
membatalkan puasa. Demikian juga pendapat Abu Hanifah. Dengan syarat
dia cepat-cepat meninggalkan perbuatan itu bila ia teringat. (47)
(38).. Apabila
seseorang itu melakukan persetubuh kerana ia terlupa yang ia puasa tidaklah
membatalkan puasa. Tetapi dia hendaklah meninggalkan perbuata itu apabila ia
teringat. (48)
(39)..Apabila
seseorangitu yang sedang berpuasa dipaksa makan atau minum, diikat kemudian
diperkosa atau diperkosa dalam keadaan tidur maka tidaklah batal puasanya itu. (49)
(40)..Apabila
seseorang dipaksa makan dan minum dengan sendirinya, Lantas dia
makan atau minum, atau seseorang wanita yang dipaksa menyerahkan
tubuhnya diperkosa, lantas dia menyerahkan tubuhnya, maka tidalah batal
puasanya. Selain Imam Shafiei fuquha
Syirazi, al-Ghazzali, al-Abdari dan al-Rafi’i berpendapat demikianjuga. (50)
(41)..Apabila
seseorang itu berkumur-kumur atau memasukkan air ke hidungnya dengan
berlebih-lebihan (lebih 3 kali) kemudian masuk air ke dalam kerongkongnya tanpa
sengaja, maka batallah puasanya itu. Tetapi jika dia melakukan kedua-dua
perkara tersebut dengan tidak berlebih-lebihan dan masuk air tanpa sengaja maka
tidaklah batal puasanya itu. (51)
(42).. Seseorang
yang berbuka dengan sengaja atau tidak berpuasa Ramadhan pada bulan itu,
tetapi tidak melakukan persetubuhan maka
dia hanya wajib mengqada sebanyak hari yang ditginggalkannya, tidak dikenakan
kaffarah. Demikikan juga pendapat
Maliki,Hanafiah dan jumhur ulama’. (52)
(43)..Seseorang
yang melakukan persetubuhan berulang-ulang kali pada siang hari Ramadhan, hanya
dikenakan satu kaffarah sahaja, baik dia sudah membayar kaffarah yang terdahulu
atau belum.(53)
(44)..Apabila
seseorang menyetubuhi isterinya pada siang hari yang berlainan dalam bulan
Ramadhan itu, maka dia wajib membayar
kaffarah untuk masing-masing hari itu. Demikian pendapat Imam Malik, Abu
Daud dan Ahmad Hambal. (54)
(45)..Apabila
seseorang itu Mengeluarkan mani dengan tangan atau istimna’ adalah berdosa
dan membatalkan puasanya itu, dan wajib qada puasa tetapi tidak kena kaffarah.(55)
(46).. Apabila seseorang itu mentakhirkan
qada puasanya hingga sampai Ramadhan berikutnya, maka hendaklah dia mengerjakan
puasa Ramadhan itu lebih dahulu, kemudian barulah melaksanakan puasa qada, dan
dia dikikenakan membayar fidyah. (56)
(47)..Apabila seseorang
melambatkan qada puasanya kerana sakit atau kerana musafir, maka dia hanya wajib membayar qada saja,
tanpa membayafr fidyah. Demikian juga pendapat al-Nakha’i, Imam Malik, Imam
Ahmad dan Abu Hanifah. (57)
(48)..Apabila
seseorang itu Menqada puasa Ramadan adalah lebih baik dilakukan secara berturut-turut,
tetapi tiada salahnya jika dikerjakan secara terpisah-pisah.(58)
(49).. Apabila seseorang yang
telah meninggal dengan meninggalkan qada
puasa Ramadhan, maka tiadalah puasanya itu di puasakan oleh Walinya, tetapi
hanya dengan memberikan fidyah. Jika ditinggalkan dua Ramadhan, maka untuk
Ramadhan yang terdahulu diberikan setiap hari dua fidyah (dua mud atu cupak)
dan untuk Ramadhan yang kemudian pula
dibayarkan satu fidyah (satu mud atau cupak)
(59)
(50)..Orang yang meninggalkan
puasa kerana sakit, kerana safar atau kerana uzur-uzur syar’i lainnya dan dia tidak dapat diqadanya
sebelum dia meninggal dunia, tiadalah dikenakan apa-apa atasnya dan tidak pula
dibayarkan fidyah. Demikian juga
pendapat Abu Hanifah dan Imam Malik serta para jumhur ulama’.(60)
21.. Akhir kalam:
Marilah kita amalkan berpuasa
bukan sahaja di dalam bulan Ramadzan tetapi juga puasa-puasa sunat seperti pada
hari-hari Isnin dan Hari-hari Khamis dan banyak lagi. Fedahnya kita bukan sahaja mendapat
pahala tetapi juga menyegarkan badan dan kesihatan kita sentiasa dalam keadaan
baik.
Sekian, Wassala Mualaikum..... Terimakasih.
Nota kaki: Catatan nombor Italic
di hujung ayat yang bernombor (1) hingga
(60) berarti Rujukan kepada kitab ”Bimbingan Lengkap Fardhu ’Ain –Ibadah Puasa”
oleh Akmal Hj. Mohd.Zain Terbitan Darul Nu’man. Kuala Lumpur tahun 1994).
No comments:
Post a Comment