KE
ARAH MENUJU KEBAHAGIAN
Dengan nama
Allah yang amat Pemurah dan amat
Penyayang di dalam negeri dunia lagi amat mengasihani akan hamba Nya di dalam negeri Akhirat, maka segala puji
bagi Allah s.w.t., dan aku naik saksi
bahawasanya tiada Tuhan yang di sembah dengan sebenarnya melainkan Allah,
dan aku naik saksi bahawasanya Nabi
Muhammad s.a.w. itu hamba Nya dan pesuruh Nya yang benar, dan segala
puji-pujian bagi keluarga baginda, serta sahabat-sahabat baginda sekalian.
Penulis
mengucap syukur ke hadrat Allah s.w.t. kerana dengan limpah dan kurnia Nya
telah membukakan hati dan melapangkan masa menulis makalah ini untuk faedah
umat Islam sekalian di mana sahaja mereka berada, semoga dengan penulisan ini
sedikit sebanyak dapat memberi faedah kepada sekalian mereka yang berkenaan.
Penulis memulakan penulisan ini dengan mengingatkan diri
penulis dan juga umat Islam sekalian
untuk menuju ke arah kebahagian di dunia dan juga di akhirat nanti.
Maka jalan yang lurus untuk mencapai kebahagian itu ialah
dengan meninggalkan segala larangan dan menunaikan segala suruhan Allah s.w.t.
Yang dimaksudkan dengan larangan itu adalah segala sifat mazmumah dan manakala
menunaikan segala suruhan adalah mengerjakan dan mengamallkan sifat-sifat
mahmudah.
Adapun pokok akhlak yang mulia dan asasnya adalah terdiri
dari empat perkara:-
a. Hikma atau kebijaksanaan
b. Sejaah atau kebaranian
c. ‘Iffah (عِـفـَّـهْ) atau kebersihan jiwa
d. ’Adil atau ke’adilan.
Yang dimaksud dengan kebijaksanaan, ialah suatu keadaan
dalam diri yang mana menerusinya ia dapat membizakan yang benar dari yang salah
dalam semua hal ehwal ikhtiriah (perbuatan pilihan diri asendiri).
Yang dimaksudkan dengan keberanian, ialah bahawa keadaan
marah yang sedang meluap-luap itu dapat dituntun oleh akal untuk terus memajukan
keberanian itu atau pun menahannya dari berlaku.
Yang dimaksudkan dengan kebersihan jiwa, ialah menahan
kemahuan syahawat dengan mendidiknya supaya tunduk kepada akal dan syarak.
Yang dimaksudkan dengan keadilan, ialah suatu kekuatan
dalam jiwa yang dapat mengatasi sifat marah dan kemahuan syahawat, lalu
membimbing keduanya ke arah kebijaksanaan, serta menentukan bila masanya boleh
di ikutkan, dan bila pula harus dikekang dari berlaku menurut hal dan keadaan
yang dihidapinya.
Dengan menegakkan keempaty-empat sifat yang tersebut di
atas tadi, barulah dapat dilengkapi diri dengan semua akhlak dan budipelefrti
yang indah.
Al-Quran al-Karim telah mengenalkan kepada kita semua
akhlak dan budipekerti yang mulia, mengenai sifat-sifat para mukminin dengan firmannya:
إِنَّمَالـْـمُــْؤْمِنُوْنَ
الـَّذِيْنَ آمَنُوْا بِاللهِ وَرَسُوْلِـهِ ثُـمَّ لَـمْ يَرْتـَـابُوْا وَجَهَدُوْا
بـٍأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ
فِيْ سَبِيْلِ اللهِ أُوْل~ـءك هُـمُ الصَّادِقُونَ.
(الحجرات: 15)
Ertinya : ”Hanyasanya
orang-orang mukminin itu ialah mereka
yang beriman dengan Allah dan rasuil Nya, kemudian mereka tiada ragu-ragu lagi
lalu berjuang dengan harta dan jiwa pada jalan Allah, mereka itulah orang -orang yang benar.” (AlHujrat: 15)
Di antara sifat-ifat yang buruk akhlak itu adalah:-
a. Berbantahan dan bertengkaran
b. Mengambil tahu tepi kain orang
c. Melibatkan diri dalamkebatilan
d. Berkata kotor. Memaki dan lidah yang cabul
e. Menghina dan mengejek orang
f. Membocorkan rahsia orang lain
g. Berdusta
h. Mengumpat atau bersifat ghibah
i. Bersifat marah
j. Menghamal sifat hasad dengki
k. Tamak dan haloba
l. Berbagai-bagai sifat riak
m. Bersifat takbur
n. Suka dipuji danmarah dikeji
o. Cintakan pangkat
Sekian dahulu....Bersambung........ sebentar lagi......
---------ooo---------------
No comments:
Post a Comment