Sunday 18 November 2012

Pos 668 - Menghina dan mengejek orang













Pos 668  - Menghina dan mengejek  orang.

Menghina orang ataupun mengejek-mengejek orang lain adalah terjatuh dalam perbuatan haram hukum Islam. Firman Allah swt di dalam al-Quran Surah Al-Hujarat  ayat  11  yang bermaksud:

”Wahai orang-orang yang beriman, janganlah sesuatu kaum menghina kaum yang lain, sebab mungkin sekali mereka yang yang di hina itu lebih baik dari yang menghina. Dan janganlah pula kaum perempuan menghina kaum perempuan yang lain, barangkali mereka yang di hina itu lebih baik dari merekla yang menghina.         (Al-Hujtar,ayat 11 )

                                                                                                        

Dalam perebutan kuasa  politik  hari  ini perbuatan menghina, mengkeji, fitnah-memfitnah orang  lain sangat  mejadi-jadi, terutama apabila pilihan raya untuk  mendapat kan kuasa politik menjelang.  Mereka tidak ada belas kasihan kepada orang  lain termasuk adik-beradik dan saudara mara sendiri, sanggup di buat, perbuatan tersebut,  mereka  lupa perbuatan itu haram.  Mereka sanggup berbohong  mendedahkan segala kaiaban-keaiban orang lain.

Wahai saudara-saudara ku janganlah berbuat demikian, kerana  Allah swt akan membalasnya kepada yang berbuat demikian, bukan sahaja di akhirat nanti, tetapi  di dunia ini akan dibalasnya lebih dahulu, hanya lambat atau cepat sahaja akan berlaku.
 
                                ----------------------ooooo------------
P

No comments:

Post a Comment