Saturday 11 May 2013

Pos 766- Belajar oleh mu ilmu yang manafaat









Pos 766- Belajar oleh mu ilmu yang manafaat


Adapun mafaaftnya) maka atas barang yang kami sebut akan dia daripada saat hajat hamba itu kepadanya dan ditaruh segala pekerjaan ibadat sekaliannya atasnya istimewa pula ilmu tauhid dan ilmu ser (maka sanya) telah meriwayat ulama bahawasanya Allah Subha nahu wataala telah me wahyu kepada Nabi Daud a.s., maka firmanya (ياداود تعلم العلم النافع فقا الهى وماالعلم النافع فقال ان تعرف جلالى وعظمتى وكبر يأتى وكمال قدرتى كمال على كل شىء فان هذا الذى يقر بك الى)  “Wahai Daud belajar oleh mu akan ilmu yang memberi manfaat, maka sembah ia wahai Tuhan ku dan apa ilmu yang memberi manfaat itu maka firman Nya bahawa engkau mengenal akan jalan ku dan kebesaran ku dan sempurna kudrat ku tiap-tiap suatu maka bahawasanya inilah yang mendampingkan dikau kepada aku.” (ms 15,baris CD 6).

(Dan daripada  Sayidina ‘Ali r.a.) Bahawasanya berkata ”Ia tiada menyuka aku jikalau aku mati kecil-kecil dan masuk ke syurga dan jikalau aku besar maka aku mengenal akan Tuhan ku yakni yang menyukakan aku bahawa aku dibesarkan aku mengenal akan Tuhan ku maka yang terlebih  mengenal manusia dengan Allah ialah yang terlebih baik mereka itu baginya takutnya dan yang terlebih banyak ibadatnya dan yang terlebih baik mereka itu menasihatkan pada Allah yakni memberi nasihat hambanya di dalam jalan menghampirkan kepada Allah Taala.
(Dan adapun) Syahadahnya yakni payahnya maka buangkan oleh mu akan diri mu di dalam ikhlas pada menuntut bagi ilmu dan ada antara itu sunat hendak mengerjakan amal tiada tuntut riwayat jua (maka ketahui oleh mu) bahawasanya kebinasannya itu amat besar maka barang siapa menuntut akan ilmu supaya memalingkan muka manusia kepadanya dan duduk dengan raja-raja dan memegahi dengan dia orang setandingnya atau kerana memikat dengan dia akan mata benda di dunia maka adalah perniagaannya itu tiada laku dan mata bendanya rugi. Sabda rasulullah s.a.w. ”من طلب العلم ليفاخر العلماء وليمرى به السفهاء أو ليصرف به وجوه الناس اليه أدخله الله النار" –Bargsiap menuntut ilmu supaya memegah akan ulama’ atau kerana membantahi dengan dia akan orang supaha’ atau kerana memalingkan dengan dia akan muka manusia kepadanya, memasukkan dia Allah akan neraka.” (dan kata) Abu Yazid Albasithmi r.a. aku mengerjakan di dalam mujahidah tiga puluh tahun maka tiada aku dapat suatu yang terlebih sangat payah atas ku daripada ilmu dan hampir binasanya dan takut oleh mu  mehiasi bagi mu syaitan maka berkata bagi mu apabila adaanya telah datang kebinasaannya yang amat besar pada menuntut ilmu maka menangkan dia itu terlebih utama maka jangan kamu sangka yang demikian itu maka sesungguhnya telah diriwayat daripada Rasulullah s.a.w. bahawasanya bersabda:”اطلعت ليلت المعراج على النار فرأيت أكثرأهلها الفقراء قالوايارسول الله من المال قال لابل من العلم" – Aku lihat pada malam mijrat atas api neraka maka aku lihat kebanyakan ahlinya fuqara’ sembah mereka itu ya Rasulullah daripada arti sabdanya tiada tetapi daripada ilmu maka barangsiapa tiada menuntut ilmu tiada dapat mendatang baginya beberapa hukum ibadat dan mendirikan  dia dengan huquqnya dan jikalau bahawasanya seorang laki-laki meibadatkan Allah s.w.t.  akan ibadat malaikatr tujuh petala langit dengan tiada ilmu adalah ia daripada orang yang kerugian (maka ijtihad oleh mu) di dalam menuntut ilmu dengan bertanya dan mengambil daripada mulut guru dan mengaji dan jauh oleh mu akan segan dan malas dan jemu dan jika  tiada maka adalah engkau di dalam hampir kebinasaan sesat berlindung kita dengan Allah.
Sekian dahuluy akan disambnung lagi....


                 -----oooo--------

No comments:

Post a Comment