Friday 24 May 2013

Pos 773 – Kejadian Manusia















Pos 773 – Kejadian Manusia

Marilah kita memikiirkan sejenak bagaimana Gtuhan menmjadikan manusia.  Allah yang menjadfikan manusia, maka sudah selayaknya Alah yang lebih mengetahui akan kejadian manusia. Malah Alah lebih tahu akan kejadian manusia daipada  manusia itu sendiri.  Dengan itu wajatrlah kita mengambil keterangan mengenai kejadian manusia dari Alahg sendiri kerana Dailah yang mencipta manusia. Marilah kita perhagtikan satu persatu keterangannya dari Al-Quran:
وَإِذْا قَالَ رَبُّكَ لِلـْمَـلـَءِـكَةِ إِنِّىْ خَلِقُ بَشَرًا مِّنْ صَلْصَلٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ.
Dan (ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kerpada para maaikat.”Sesungguhnya Aku akan mencipta seorang manusia dari tanah liat kering (yang berasal) dari tanah lumpur hitam yang berubah warna dan baunya.” Al-Hijr ayat 28)
وَلـَقَدْ خَلـَقْنَا الْإِنْسَنَ مِنْ صَلـْصَلِ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ.
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam a.s.) dari tanah liat kering (yang berasal) dari umpur hitam yang berubah warna danbaunya
                                                                                             (Al-Hijr;ayat 26)
Dari keterangan dua ayat di atas, jelaslah bahawa asal kejadian manusia dari tanah, iaitu dari tanah yang kering. Yang mana tanah liat kering itu bderasal dari lumpur yang kebtal yang beerubah warna danbaunya. Dari tanah tersebut lalu dibentuk lembaga Adan, maka tesrciptalah satu lembaga manusia, semata-mata lembaga, iaitu satu lembaga yang nati, kaku dan tidak bernyawa.
Menyedari hakikat ini,apalah yang hendak dibanggakan dengan kejadfian diri kitya.  Jasad kita berasal dari tanah liat yang kering lagi busuk.  Setgiap jasad apabila sampai ajalny danmati, maka ianya akan repjut dan busuk, akhirnya men jadi tanah semula. Kemudian Allah menceritakan lagi:
فَـإِذَا سَوَّيْتُهً وَنَفَخْتُ فِيـهِ مِن رُّوْحِى...
Maka apabila Aku teah menyempurnakan kejadiannya, dan Aku tiupkan ke dalamnya roh dari (ciptaanKu....(Al-Hijr: ayat 29)
Apabila lembaga Adam a.s. telah sempurna dibentuk, maka Allah meniupkan roh ke dalam jasad Nabi Adam a.s. Sebaik sahaja Allah meniupkan roh (ciptaan Nya ke dalam jasad Adam a.s., terciptalah seorang manusia pertama.  Sebelumnya tidak ada manusia. Maka hiduplah Nabi Adam a.s. seorang diri tanpa kawan buat beberapa lama.
Dari Adam a.s. seorang inilah lahir manusia. Dari tulang rusuk Nabi Adam a.s. Allah menciptakan Siti Hawa. Dari percampuran Nabi Adam a.s. dan Siti Hawa inilah zurtiat manusia teemasuk kita semua. Perhatikanlah keterangan berikiut:
هـُوَ الـَّذِى خَلـَقَكُمْ مِّنْ نَّفْسٍ وَحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلـَيْهَا فَلـَمَّا تَغـَشَّهَا حَمَلـَتْ حَمْلًا خَفِيفـًا فَمـَرَّتْ بِهِ
 فـَلـَمَّآ أَثـْقـَلـَت دَّعَوَا اللهَ رَبَّهُمَا لـَءِـنْ ءَاتَيْتـَنَا صَلِحًا لـَّنَكُونَنَّ مِنَ الشَّكِرِينَ. (ال-اعراف 189)
Dialah  yang menciptakan dari diri yang satu dan daripadanya Dia menciptakan isteerinya agar dia merasa sebang kepoadanyta. Maka setelah dicampurinya, isterinya itu mengandung kandungan yang ringan, dan terus dia merasa ringan (buat beberapa waktu).  Kemudian tatkala ia merasa berat, keduanya (suami isteri) bermohon kepadea Allah, Truhannya sewraya berkata ”Sesungguhnya jika engkau memberi kami anak yang sempurna, tentulah kami termasuk orang-orang yang bersyukur”.(Surah A’raf Ayat 189)

Manusia asalnya dari diri yang saatu, iaitu Adam a.s. Dari Adam a.s.,Allah mencipta iateri Adam a.s., iaitu SitiHawa. Allah ,mengkahwunkan Adam a.s. dewngan Siti Hawa,jadilah mewreka sepasang suami isteri.

Setelah mereka berdua bercampur,maka SitiHawa pun mengandung. Selepas beberapa lama mengandung, Siti Hawa pun melahirkan anak, iaitu seorang lelaki dan seorang perempuan.  Siti Hawa mengandung lagi dan melahirkan pula sepasang anak seperti dahulu juga, iaitu seorang lelaki dan seorang perempuan. Kemudian anak lelaki yang pertama mengahwini anak perempuan yang kedua. Dan anak lelaki yang kedua mengahwin anak perempuan yang pertama.  Dari keturunan Adam a.s. dan Hawa inilah berkembang biak manusia sehingga kepada kita semua dan seluruh manusia di dunia ini walaupun di mana dia berada atau apa bangsa sekalipun ia. Tidak kira sama ada ia orang Barat atau Timur, atau kulitnya hitam atau putih, semuanya berasal dari abi Adam a.s. dan Siti Hawa.

Amat jelas sekali keterangan Allah tentang asal-usul kejadian manusia, Lembaga Adam berasal dari tanah. Kermudian Allah tiupkan rohNya ke dalam jasad Adam (Lembaga Adam). Setelah sempurna kejadian Adam a.s. dari diri Adam, Allah jadikan Siti Hawa.  Dari percampuran antara Nabi Adam a.s. dengan Siti Hawa, maka keluarlah benih manusia yangh dinamakan mani (nutfah)
Sekian dahuu dan bersambungakiandatang sedikit masa lagi.
                      -------------------------------ooooo--------------------------------------



No comments:

Post a Comment