POS 772 - FASAL PUASA
Segala pujian bagi Allah s.w.t.
Tuhan yang mencipta segala kejadian. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar
Nabi Muhammad s.a.w. serta keluarga dan sahabat-sahatnya sekalian.
Penulis
bersyukur kepada Allah s.w.t. kerana atas limpah kurniaNya dapat penulis
meneruskan penyampaian Siaran Blog ini sebagai sumbangan jariah penulis kepada
masyarakat Islam di negara ini .
Bagi meneruskan
penulisan di dalam Blog ini adalah baiknya kita mengimbas kembali hal-hal yang
berkenaan puasa, memandangkan ibadat puasa Ramadhan akan tiba tidak lama lagi.
Fasal Puasa ini
akan mengandungi lapan perbahasan yang akan penulis sampaikan melalui Blog ini, insya Allah jika
tiada ada apa-apa halangan.
Fasal Pertama.
Mengandungi Takrif
Puasa, Rukun Puasa, Masa dan Faedahnya, kelebihan Ramadhan dan Lailatul-Qadar
dan Kejadian Penting yang berlaku di Bulan Ramadhan.
1..Takrif Puasa.
Puasa dari segi bahasa, menegah
dan menahan daripada sesuatu. Berpuasa
juga bererti menahan diri daripada bercakap seperti firman Allah:
.... إِنِّىْ نـَذَرْتُ لـِلرَّحْمَنِ صَوْمًـا.. (سوره مريم 26)
Maksudnya:
Sesungguhnya aku
bernazar diam membisu kerana (Allah) Ar-Rahman….. (Surah Mariam ayat 26)
Ini bererti diam
dan menahan diri daripada bercakap. Orang Arab menyebut (hari puasa siang)
ialah apabila matahari berada betul-betul di tengah langit. Menurut syara’, puasa ialah menahan diri di
siang hari daripada melakukan perkara-pderkara yang membatalkan puasa dengan
niat mulai dari naik fajar hingga jatuh
matahari. Inib bererti puasa ialah
menahan dari secara amali keinginan perut dan faraj dan daripada sesuatu yang
mempunyai rasa daripada masuk ke dalam rongga, seperti ubat san sebagainya
mulai dari naik fajar yang kedua (fajar Sadiq) hingga jatuh matahari daripada seorang
yang layak berpuasa iaitu seorang Islam
yang berakal, tidak berhaid, dan nifas dengan niat dia melakukannya tanpa
ragu-tragu.
2.. Rukunn
Puasa.
Rukun puasa
ialah menahan diri daripada keinginan perut dan faraj atau dengan kata lain
menahan diri daripada perkara-perkara yang
membatalkan puasa. Mengikut Mazahab Maliki dan Syafi’i
ditambahkan satu rukun lain iaitu berniat pada
waktu malam.
3.. Masa Puasa.
Puasa bermula
dari naik fajar hingga jatuh matahari dan dikira waktu berpuasa bagi negeri-negeri
yang sama malam dan siang atau bagi negeri-negeri yang kadangkala waktu
siangnya lebih panjang daripada waktu malam seperti Bulgaria yang mengikut waktu
puasa bagi negeri-negeri yang berhampiran denganya.
Dalilnya ialah
firman Allah s.w.t. :
وَكُلـُوْا وَاشْرَبُوْا حَتىَّ يَتـَبَيـَّن َ
لـَكُمُ الـْخَيْط ُ الَأ َ بْيَضُ مِن الـْخَيْطِ اْلأ َ سْوَدِمِن َ
الـْفَجْرِ.... (البقرة 187).
Maksudnya:
….Dan makanlah serta minum lah sehingga nyata kepada kamu
benang putih (cahaya siang) daripada benang hitam (kegelapan malam), iaitu
waktu fajar…”( Al-Baqarah ayat 187).
4.. Faedah-Faedah Puasa.
Faedah-faedah puasa dari sudut
kerohanian dan kebendaan ialah terdapat
banyak faedah puasa. Puasa merupakan
perbuatan taat kepada Allah, iaitu pahala yang tidak terbatas diberi kepada orang
Mukmin yang mengerjakannya. Pahala
adalah kepunyaan Allah yang tidak terbatas
kerohaniannya. Melalui ibadah puasa,
seorang Mukmin boleh mencapai keredaan-Nya, dan berhak masuk syurga melalui
pintu khas yang disediakan khusus bagi orang yang berpuasa. Pintu ini dinamakan “al-Rayyan”. Melalui amalan puasa, orang Mukmin akan
terselamat daripada seksaan Allah disebabkan dosa yang mereka lakukan. Ibadah puasa dapat menebus dosa daripada
tahun ke tahun.
Ketaatan seorang kepada Allah melalui
puasa menjadikan pekerjaan orang Mukmin sentiasa berada di antara kebenaran
yang dituntut oleh Allah. Ini
jelas, kerana ibadah puasa melalui ketakwaan iaitu menjunjung perintah Allah
dan menjauhi larangan-Nya seperti firman Allah:
يَأ َيُّهَا الـَّذِيْنَءَامَنُوْا كُتِبَ عَلـَيْكُمُ
الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلىَ الـَّذِيْن َ مِنْ قـَبْلِكُمْ لـَعَلـَّكُمْ
تـَتـَّقـُوْن.َ
(البقرة – 183)
Maksudnya:
“Wahai orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa
sebagaimana diwajibkan atas orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu
bertaqwa.”
(Al-Baqarah ayat 183).
Puasa merupakan sekolah terbesar
untuk mendidik budi pekerti orang Mukmin melalui latihan untuk memiliki
sifat-sifat terpuji. Puasa juga adalah jihad penentang segala keinginan hawa
nafsu, hasutan syaitan yang beriman di
fikiran orang Mukmin. Puasa juga dapat membiasakan manusia supaya memiliki
sifat sabar dalam menghadapi perkara-perkara yang tidak dapat dicapai dan
kesukaran yang terpaksa ditempuhinya.
Contohnya seperti di dalam keadaan seorang itu dapat mencium bau makanan
yang sedap atau dapat melihat minuman air yang sejuk dan terhidang di
hadapannya, akan tetapi dia tidak dapat menikmatinya.
Antara lain puasa juga mengajar seorang supaya
beramanah dan mengingati Allah s.w.t. sama ada di masa terang atau berselindung
kerana tidak ada orang yang dapat mengawasi seorang yang berpuasa itu dalam
masa puasanya melainkan Allah sahaja.
Puasa meneguhkan
kemahuan serta menguatkan cita-cita.
Puasa juga mengajar kesabaran dan membantu bagi memerangi akal fikiran
serta memberi ilham dan pendapat yang sama apabila seorang yang berpuasa itu
dapat melangkahi terhadap kepenatan dan lupa kepada perkara-perkara yang
membawa kepada kelesuan dan kepenatan. Lokman telah berkata kepada anaknya. ”Wahai
anakku apabila perut penuh dengan makanan, pemikiran menjadi lesu,
kebijaksanaan menjadi kaku, manakala anggota pula menjadi malas untuk beribadah.”
Puasa mengajar
supaya berdisplin dan berperaturan, kerana puasa memaksa seseorang yang
berpuasa supaya makan atau minum dalam masa yang ditetapkan. Puasa menggambarkan penyatuan umat Islam baik
di Timur mahupun di Barat. Mereka
semuanya berpuasa dan berbuka pada masa yang satu. Ini kerana Tuhan mereka satu, sebagaimana
dalam istiadat mereka juga disatukan.
Ibadah puasa menyebarkan
perasaan kasih sayang dan persaudaraan dalam jiwa manusia, juga melahirkan
semangat berkerjasama di antara orang Islam.
Pertalian silaturrahim dan bekerjasama dalam menghapusakan ancaman
kelaparan. Keadaan itu meneguh ikatan
sosial antara sesama mereka, serta menganjurkan semangat kerjasama dalam
mengubati penyakit yang timbul dalam masyarakat.
Ibadat puasa
secara amalinya dapat membaharui hidup manusia melalui sel-sel dengan membuang
sel-sel yang tua di samping memberi rehat kepada jentera yang menjalankan
pengisaran makanan. Dengan
ibadah puasa juga dapat melaksanakan pantang larang serta menghapuskan
sisa-sisa makanan yang belum dihazamkan.
Puasa adalah
rukun Islam yang ketiga selepas mengucap dua kalimah syahadah dan sembahyang
yang mana Allah mewajibkan orang Islam kerana mempunyai banyak faedah yang
besar. Antaranya.
a.
Melenyapkan
nafsu amarah dan memecahkan kubunya yang ada pada anggota mata, telinga, lidah
dan faraj. Ibadah puasa melemahkan segala anggota tersebut daripada bergerak
melakukan keinginan nafsu.
b.
Ibadah puasa melahirkan
persaan belas kasihan terhadap golongan miskin, kerana seseorang yang berpuasa
apabila dapat merasai kelaparan untuk beberapa ketika dia akan mengingati
kelaparan itu setiap masa.
c.
Sama-sama dapat
merasai apa yang ditanggung oleh golongan fakir miskin. Dengan ini martabatnya diangkat di sisi
Allah. Disebutkan di dalam ”Kitab
al-Idah” ”Ketahui oleh mu bahawa puasa adalah sebesar-besar rukun Islam dsan
seteguh-teguh undang-undang syara’ ” Ibadah puasa dapat mematahkan nafsu
amarah. Ibadah ini tersusun daripada amalaan-amalan hati, menahan daripada
makan, minum dan bersetubuh di sepanjang hari.
Puasa menggambarkan perangai dan budi pekerti yang baik. Bagaimanapun ianya adalah kewajipan yang
paling sukar ke atas seseorang itu.
Sekian dahulu,
akan disambung dalam masa yang terdekat nanti.
------------------oooooooooooo-------
No comments:
Post a Comment