Email - hjdan@myjaring.net
Atau - hjchedan@yahoo.com
Posted: 19 March 2011 at 18.56 pm.
Masalah 134 - Huraikan tentang Akidah Islam
Mohon tuan Huraikan pengertian akidah dan jelaskan keperluan manusia kepada akidah Islam berdasarkan dalil-dalil dari al-Quran. (2006).?
Jawapan.
1..Perkatan Akidah diambil dari kata dasar (عـقـد)akad yang berearti dari segi bahasa ialah menghimpun antara hujung-hujung sesuatu perkara yang digunakan kepada ikatan. Kemudian digunakan kepada ikatan seperti simpul tali.. Kemudian diperluas gunanya kepada ikatan atau simpulan seperti akad nikah, akad jual beli dan sebagai lagi.
2..Perkataan akad pada keseluruhannya berarti meneguh, mengadakan ikatan yang kukuh antara dua perkara Begitu juga perkataan (عـقـيـدة ) Akidah berarti meneguh dan kuat dalam apa-apa pegangan. Aqidah dalam agama berarti meneguh apa-apa yang dipercayai dianuti oleh manusia dalam perkara agama.
3..Kesimpulan perkataan akidah bererti kepercayaan yang kuat terhadap sesuatu perkara yang mendorong seseorang bertindak atau melakukan sesuatu perkara mengikut apa yang dianutinya.
4..Semua manusia memerlukan kepada aqidah dan kepercayaan agama kerana naluri beragama dan kepercayaan kepada Tuhan merupakam salah satu sifat semulajadi manusia.sebagaimana sifat kasih sayang, sifat benci, sifat marah, sifat suka, duka, sifat berakal, sifat berhawa nafsi dan sebagainya. (nota ms 5 D)
5.. Ketiadaan salah satu sifat itu boleh mencacat dan merosakkan rohani dan kehidupan mereka. Ketiadaan kepercayaan agama lebih bahaya, kerana gama menjadi pengawal kepada sifat-sifat lain. Mnusia amat perlukan sifat aqidah kerana ianya dapat mengawal dan menentukan matlamat hala tuju manusia.
Masalah 135. Apakah Pengertian akidah Islam.
Mohon tuan Huraikan pengertian akidah dan jelaskan keperluan manusia kepada akidah Islam berdasarkan dalil-dalil dari al-Quran. (2006).?
Jawapan.
1..Perkatan Akidah diambil dari kata dasar (عـقـد)akad yang berearti dari segi bahasa ialah menghimpun antara hujung-hujung sesuatu perkara yang digunakan kepada ikatan. Kemudian digunakan kepada ikatan seperti simpul tali.. Kemudian diperluas gunanya kepada ikatan atau simpulan seperti akad nikah, akad jual beli dan sebagai lagi.
2..Perkataan akad pada keseluruhannya berarti meneguh, mengadakan ikatan yang kukuh antara dua perkara Begitu juga perkataan (عـقـيـدة ) Akidah berarti meneguh dan kuat dalam apa-apa pegangan. Aqidah dalam agama berarti meneguh apa-apa yang dipercayai dianuti oleh manusia dalam perkara agama.
3..Kesimpulan perkataan akidah bererti kepercayaan yang kuat terhadap sesuatu perkara yang mendorong seseorang bertindak atau melakukan sesuatu perkara mengikut apa yang dianutinya.
4..Semua manusia memerlukan kepada aqidah dan kepercayaan agama kerana naluri beragama dan kepercayaan kepada Tuhan merupakam salah satu sifat semulajadi manusia.sebagaimana sifat kasih sayang, sifat benci, sifat marah, sifat suka, duka, sifat berakal, sifat berhawa nafsi dan sebagainya. (nota ms 5 D)
5.. Ketiadaan salah satu sifat itu boleh mencacat dan merosakkan rohani dan kehidupan mereka. Ketiadaan kepercayaan agama lebih bahaya, kerana gama menjadi pengawal kepada sifat-sifat lain. Mnusia amat perlukan sifat aqidah kerana ianya dapat mengawal dan menentukan matlamat hala tuju manusia.
Masalah 135. Apakah Pengertian akidah Islam.
Apakah Pengertian akidah Islam dan keistimewaannya berbanding akidah lai
Jawapan.
1.. Aqidah Islam adalah aqidah tauhid yang khalis. Orang Islam tidak dibenarkan menyengutukan Allah dengan sesuatu apa pun, tidak ada orang tengah dan berhubung terus dengan Allah.Firman Allah :”
وَاعـْبـُدُ وا اللهَ وَلا َ تـُشـْرِكـُوْا بـِه شَيـْـءـًـا.
Sembahlahlah Allah dan jangan kamu mensyirikkanNya dengan sesuatu
(An Nisa’36 ()(nota ms 6 F)
2… Aqidah Islam berarti kepercayaan agama yang kuat dan percaya kepada Tuhan. Aqidah Islam mempunyai istimewa berbanding aqidah agama lain kerana ianya dapat memberi kekuatan dan dorongan kepada manusia untuk mengenal kebenaran dan keburukan. Dan ia dapat menghapuskan kebatilan tanpa rasa takut dan bimbang. (nota ms 11 G)
3… Aqidah Islam menjadi asas yang amat sesuai kepada manhaj Yang Lurus.. Aqidah Islam adalah sempurna dan dapat mencakupi semua perkara yang diperlukan oleh manusia, menentukan jalan yang baik dan buruk untuk dipilih berdasarkan kemahuan mereka tanpa apa-apa paksaan.Firman Allah dalam Surah Al-Imran ayat 3. (nota ms 12 H’)
إنـّا هـَد َيـْنـَا هُ السـَبـِيـْلَ إ ِمَّا شـَاكـِرًا وَإنـَّا كـَفـُو ْر ًا.
Bermaksud” Sesungguhnya kami (Allah) menunjukkan jalan
Kepada (manusia) sama ada dia bersyukur atau dia kufur)
(Al-Imran ayat 3)
Masalah 136 -Apakah yang dinamakan al-Husna itu.
Minta tuan terangkan
Jawapan.
1. Nama-nama Allah itu menunjukkan sifat-sifatNya. Jadi nama-nama Allah itu sekali gus menjadi sifat-sifatNya dan dinamakan al-Husna kerana ia menunjukkan sebaik-baik yang dinamakan (iaitu Allah.)
2. Mentauhidkan Allah pada nama-namaNya bermaksud dengan tiap-tiap nama yang dinamakan oleh Allah bagi diriNya bersama pengertian kepada nama-nama itu. Contohnya terdapat dalam al-Quran nama Allah al-Rahim, maka wajib kita beriman bahawa al-Rahim itu nama bagi Allah dan ia menunjukkan bahawa Allah mempunyai sifat rahmah iaitu sifat kasih sayang. Dia memberi rahmat kepada mereka yang Dia kehendaki. Begitulah seterusnya.
3. Terdapat dalam hadis sahih al-Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya Allah mempunyai 99 nama: seratus kecuali satu – sesiapa yang dapat membilang dan menghahafaznya dia boleh masuk syurga.”
(HR Bukhari dan Muslim)
4. Para Ulama’ berpendpat bahawa 99 nama yang disebut dalam hadis itu bukanlah setakat itu sahaja tetapi lebih lagi dan Allah tidak memberitahu kepada kita.
5. Nama-nama yang disebut 99 nama itu ialah bilangnan, Nama-namaNya dan PengertianNya
1. Allah - Nama bagi Zat Allah
2. Al-Rahman - Yang memberi nikmat-nikmat besar
3.Al-Rahim - Yang memberoinikmat kecil
4. Al-Malik - Yang memerintah mengikut kehendakNya
5. Al-Quddus -Yang membersih dari segala keaiban dan kekurangan.
6. Al-salam -Yang mententeramkan makhluk Nya
7. Al-Mukmin -Yang mengamankan dari azab dan benar pada janjiNya
8. Al-Muhaimin - Yang menguasai.
9. Al-Aziz - Yang Berkuasa (menang).
11. Al-Mutakabbir -Yang bersifat dengan segala sifat kebesaran dankaeagongan.
12.Al-haliq - Yang mencipta segala makhluk.
13. Al-Bari - Yang mencipta segala bernyawa dan mengadakan ada yang telah ada asalnya.
14. Al-Musawwir - Yang menberi dan meletakkan rupa kepada tiap-tiap sesuatu
15. Al-Ghaffar - Yang sangat mengampun dosa.
16. Al-Qahhar - Yang sangat keras.
17. Al-Wahhab - Yang sentiasa membreri.
18. Al-Razzaq - Yang mencipta rezeki dan sebab-sebabnya.
19. Al-Fattah - Yang membuka gedung rahmat untuk hambaNya.
20. Al-Alim - Yang mengetahui segala sesuatu
21. Al-Qabit - Yang memegang segala ruh dan menyempit rezeki kepada sesiapa yng dikehendakki nya.
22. Al-Basir - Yang meluaskan rezeki kepada sesiapa yang dikehendakkinya.
23. Al-Hafid - Yang merendahkan kedudukan orang yang berhak direndah.
24. Al-Rafi - Yang mengangkat orang orang yang berhak diangkat.
25. Al-Muizz - Yang mengangkat dan memberi pertolongn kepada orang yang berpegang trguh dengan agamaNya.
26. Al-Muzill’ - Yang menghina dan merendahkan seteru-setreruNya.
27. Al-Samii’ - Yang mendengar bagi tiap-tiap perkara yang bleh didengar.
28. Al-Basir - Yang melihat tiap-tiap sesuatu yang dapat dilihat.
29. Al-Hakam - Yang memutus hukum yang tidak dapat ditolak dan dipertikai keputusanNya.
30. Al-Adl - Yang adil yang cukup sempurna kendalianNya.
(Akan disambung lagi hingga Nama ke 99)....\
Masalah 137. Kejadian dan tabiat malaikat
dan beberapa peranan yang dimainkan oeh malaikat yang berkaiatan dengan kehidupan manusia di dunia. (
Jawapan.
Jawapan.
Malaikat adalah suatu alam halus yang termasuk dalam hal-hal ghaib yang tidak dapat dicapai dan dirasai melalui pacaindera.. Ini kerana mereka adalah dari alam-alam diluar alam tabaie yang tidak boleh dikesan melalui pacaindera kita. Kita dapat mengetahui ada mereka, sifat-sifat dan tugas mereka hanya melalui perkhabaran dari al-Quran dan aal-Sunnah.
Kewujudan malaikat sabit dengan dalil-dalil qatie dari al-Quran dan al-Hadis. Oleh itu beriman dengan malaikat adalah wajib kerana ianya termasuk dalam salah satu rukun Iman. Firman Allah s.w.t.:’-
اَمَنَ الرَّسُوْلُ بِمَا أ ُنـْزِلَ اِلـَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالـْمُؤْمِنُوْنَ كُلًّ آمَنَ بِا اللهِ وَمَلَاءِـكـَتِهِ وَكـُتـُبِهِ وَرُسُوْلِهِ لَا نـُفَرِّقُ بِيْنَ اَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالـُوْا سَمِعْنَا وَاَطَعْنَا غُفـْرَانَكَ رَبنـَّاَ وَاِلـَيْكْ الـْمَصِيْرُ.
“Rasulullah telah berman dengan apa yang diturunkan kepadanya daripada Tuhannya dan begitu juga, orang-orang beriman, tiap-tiap seorang dari mereka percaya kepada Allah, malaikatNya, kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata) Kami tidak membezakan di antara seorang (dengan yang lain) daripada rasul-rasulNya. Mereka berkata lagi kami dengar dan kami taat (kami ohonkan) keampunan-Mu wahai Tuhan kami, kepada Kamu jugalah tempat kembali”
Antara sifat-sifat malaikat dan hakikat kejadian mereka sebagaimana yang disebut dalamal-Quran dan al-Sunnah ialah:-
“Rasulullah telah berman dengan apa yang diturunkan kepadanya daripada Tuhannya dan begitu juga, orang-orang beriman, tiap-tiap seorang dari mereka percaya kepada Allah, malaikatNya, kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata) Kami tidak membezakan di antara seorang (dengan yang lain) daripada rasul-rasulNya. Mereka berkata lagi kami dengar dan kami taat (kami ohonkan) keampunan-Mu wahai Tuhan kami, kepada Kamu jugalah tempat kembali”
Antara sifat-sifat malaikat dan hakikat kejadian mereka sebagaimana yang disebut dalamal-Quran dan al-Sunnah ialah:-
a…Mereka dijadikan dari cahaya (nur) sebagaimana
sabda Rasuullah s.a.w..yang bermaksud:
Dari Aisyah r.a. daripada Rasulullah s.a.w. berkata. ”Dijadikan malaikat
dari cahaya dan dijadikan jin dari nyalaan api yang panas dan dijadikan
Adam sebagaimana yang.disifatkan bagi kamu,
(H.R. Muslim dan Ahmad)
(H.R. Muslim dan Ahmad)
b. Mereka tidak dapat dilihat dalam keadaan biasa kecuali ketika mereka
menjelma dalam bentuk fizikal. Kadang-kadang Jibril datang menurunkan
wahyu kepada Rasulullah s.a.w tetapi tidak dapat.dilihat oleh mereka yang berada bersama Baginda.
c.Malaikat boleh menjelma dalam bentuk rupa jismaniah seperti rupa
manusia dan lain-lain sebagaimana hadis riwayat Muslim dari Umar al-
Khatab. Bahawa pada satu hari seoranag lelaki yang sangat putih
pakaiannya dan sangat hitam rambutya dataing berjumpa Rasulullah dan
bertanya tentang Islam, iman, ihsan, hari kiamat dan alamat-alamatnya.
Lalu Rasulullah menjawab segala pertanyaanya itu. Selepas dia
meninggalkan tempat itu Rasulullah bertanya kepada Umar, tahukah kamu
siapa dia yang bertanya itu. Umar memjawab :
“Allah dan RasulNya lebih mnengetahui. Lalu Baginda berkata itulah Jibril
datang kepada kamu megajar agama lepada kamu:” kepada Allah
sepenuhnya. Tidak pernah menderhaka.
d.. Tabiat malaikat pada keseluruhannya ialah taat kepada Allah
sepenuhnya. Tidak pernah menderhakaNya selama-lamanya.
e.. AlQuran telah menceritakan setengan daripada tugas malaikat ialah:-
(1).. Malaikat Jibril Menurunkan wahyu kepada Rasul-rasul.
(1).. Malaikat Jibril Menurunkan wahyu kepada Rasul-rasul.
(2). Malaikat Malaikul Maut –Diberi tugas Mengambil nyawa.
(3)..Malaikat Mikail ditugaskan menurunkan hujan.
(4).. Malaikat Israfil ditugaskan meniup sangkakala.
(5).. Malaikat Ridzuan ditugaskan menjaga pintu Syurga.
(6).. Malaikat Zabaniyah ditugaskan menjaga pintu neraka.
(7).. Malaikat Kiramun Kitabin ditugaskan untuk menulis amal kebajika.
Kesimpulan.
1. Mengikikadkan bahawa bagi Allah s.w.t. ada beberapa malaikat yang diciptakan dari nur (cahaya).
2. Malaikat-malaikat itu adalaj makhlkuk Allah Azza Wajalla dalam alam ghai
Masalah 138–Perbezaan Malaikat dan iblis..
Mohon tuan Nyatakan secara ringkas perbezaan dan persamaan antara malaikat, iblis, jin dan syaitan dari aspek kejadian dan juga sikap mereka terhadap perintah Allah dan hubungannya dengan manusia.
Jawapan.
Jin daripada api bukan dari malaikat, mereka adalah makhluk bertaraf rendah. Bapa kepada jin bernama al-Jan Dia dijadikan daripada api dan kejadiannya lebih dahulu daripada manusia
Mereka dinamakan jin kerana mereka tertutup dari pandangan manusia. Ia diambil dari perkataan Janna al-Layl yang bermaksud gelap malam yang menutup pandangan.
Mereka beranak pinak dan mempunyai zuriat sebagaimana makhluk-makhluk hidup yang lain. Mereka perlu kepada makanan yang sesuai dengan kejadian mereka sebagaimana hadis Riwayat Ibn Masud berkata bahawa yang bermaksud:-
“Adakah kamu hendak menjadikannya (iblis) dan anak cucunya menjadi pemimpin atau kawan setia selaian dari Aku, sedangkan mereka seteru bagi kamu dan sangat buruk tukarannya bagi orang-orang zalim (yakni orang-orang bersalah” (Surahal-Kahfi ayat 50).
Adapun penjelasan haqiqat kejadian jin dan dikemukakan beberapa keterangan al-Quran yang menjelaskan beberapa maklumat tentang jin ialah”-
Firman Allah swt yang Bermaksud:-
Jawapan.
Jin daripada api bukan dari malaikat, mereka adalah makhluk bertaraf rendah. Bapa kepada jin bernama al-Jan Dia dijadikan daripada api dan kejadiannya lebih dahulu daripada manusia
Mereka dinamakan jin kerana mereka tertutup dari pandangan manusia. Ia diambil dari perkataan Janna al-Layl yang bermaksud gelap malam yang menutup pandangan.
Mereka beranak pinak dan mempunyai zuriat sebagaimana makhluk-makhluk hidup yang lain. Mereka perlu kepada makanan yang sesuai dengan kejadian mereka sebagaimana hadis Riwayat Ibn Masud berkata bahawa yang bermaksud:-
“Adakah kamu hendak menjadikannya (iblis) dan anak cucunya menjadi pemimpin atau kawan setia selaian dari Aku, sedangkan mereka seteru bagi kamu dan sangat buruk tukarannya bagi orang-orang zalim (yakni orang-orang bersalah” (Surahal-Kahfi ayat 50).
Adapun penjelasan haqiqat kejadian jin dan dikemukakan beberapa keterangan al-Quran yang menjelaskan beberapa maklumat tentang jin ialah”-
Firman Allah swt yang Bermaksud:-
“Sesungguhnya Kami jadikan manusia daripada tanah yang kering dari tanah hitam yang dibentuk, dan (al-Jan) iaitu bapa kepada Jin dari jadikan sebelumnya dari api yang sangat panas”
(al-Hijr ayat 2627)
Mreka dalah makhluk yang dapat menerima ilmu dan marifah dan mereka ditaklif dengan Iman dan ibadah sebagaimana Firman Allah dalam surah al-Zuriat,ayat 56 yang bermaksud:
“Dan tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan
Untuk menyembah aku”(al-Zuriat 56)
Mereka dapat melihat kita dan kita tidak dapat melihat mereka dalam keadaan biasa.
Jin mempunyai dua jenis iaitu Jenis Syaitan yang tidak ada kebaikan langsung. Mereka dari keturunan Iblis yang berasal dari jin (Al-Kahfi ayat 50)
Kumpukan Jin – Ada yang baik dan ada yang fasid dan ada yang mukmin serta ada yang kafir
.(Surah al-Jin ayat 11) bermaksud:-
“Di antara kami ada yang baik dan di antara kami
ada yang tidak baik, kamu menempuh jalan-jalan
yang berlainan.” (Al-Jin ayat 11).
Jin dan syaitan boleh berupa dengan berbagai-bagai rupa dan berwarna dengan bermacam-macam warna.
Jin dan syaitan sebagaimana dikatakan itu ditaklifkan dengan Iman dan ibadat, maka lanjutann daripada itu mereka juga dikumpulkan, dihisab, dan diberi balasan di atas amalan mereka pada hari kiamat.
---------------------ooooooooooo---------------------------------
Masalah 139 .Bagaimana ke jalan lurus?
Saya selalu terbaca di dalam beberapa majallah yang menyebutkan kita hendaklah mengikuti ”Ke jalan yang lurus”. Apakah maksudnya seruan itu?
Jawapan.
Apabila merasakan keinsafan diri, bererti sudah meletakkan diri dengan sendiri di permukaan "jalan yang lurus", untuk melangkah berjalan semestinya ada persediaan ilmu pengenalan diri atau dengan ertikata lain berkenalan dengan diri sendiri, supaya beroleh kelembutan hati untuk menerima petunjuk jalan yang benar melalui Al-Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w.
Sekiranya tiada persediaan tersebut manusia mudah disesatkan oleh iblis melalui tunggangannya ke atas nafsu sendiri. Kehebatan dan canggihnya tipu daya iblis amat mengelirukan.
Sekiranya tiada persediaan tersebut manusia mudah disesatkan oleh iblis melalui tunggangannya ke atas nafsu sendiri. Kehebatan dan canggihnya tipu daya iblis amat mengelirukan.
Contohnya ; Lima perkara dalam Rukun Islam.
Pertama. -Mngucap Dua Kalimah Syahadah.
Apakah ucapan yang dilafazkan sama dengan pelaksanaan yang dilakukan bagi amalan hidup seharian secara Islam yang sebenarnya. Menunduk kepada semua perintah-Nya?, dalam barisan pengikut Nabi pesuruh Allah dengan menghayati hadis dan mematuhi sunnahnya?.
Kedua. - Mendirikan Solat Fardhu.
Solat itu merupakan pesanan kepada diri sendiri, sebagai manusia yang dikatakan lemah sering berpenyakit lupa atau lalai, terutama kepada yang tidak menampakkan faedahnya atau mudaratnya, seperti faedah pahala menunaikan solat atau mudaratnya dosa bila meninggalkan ibadat solat itu. Dengan pesanan dalam sehari lima kali difardhukan (solat) tidak mudahlah dilupakan atau dilalaikan oleh syaitan dengan menunggangi nafsu untuk memesongkan ketaatan kepada Allah s.w.t.
Ketiga. - Menunaikan Puasa Di Bulan Ramadhan.
Menunaikan puasa di bulan Ramadhan, bererti memperpuasakan diri sepanjang hayat dengan mensyukuri rahmat-Nya dalam usaha mencari lagi (bererti kekurangan).
Berilmu hendaklah sentiasa meanggap diri di dalam kejahilan. Rezeki yang dikurniakan hendaklah merasakan di dalam kelaparan. Bebanan hati bersimpati kepada manusia yang miskin di seluruh pelusok dunia ini, terutama kepada saudara-saudara Islam.
Keempat:
Tentang pembayaran zakat yang diwajibkan ke atas umat Islam yang mampu. Dipergunakan istilah beramal dengan ikhlas, sumber keikhlasan itu adalah dengan tidak menunjuk-nunjuk atau riyak. Cara menyembunyi itu (ikhlas) digunakan dengan tidak melakukan amalan tersebut, lantaran sendiri menghumbankan diri ke jurang kesesatan seperti firman Allah s.w.t. dalam Surah Fusilat ayat 7 – iaitu ” ...orang-orang yang tidak menunaikan zakat, dan mereka kafir akan adanya (kehidupan) akhirat.”
Kelima.
Menunaikan Ibadat Haji.
Pengalaman semasa berada di Baitullah seperti latihan amali sebelum dihimpunkan ke Padang Mahsyar yang pasti wujud.
Selesai mengerjakan ibadat haji hendaklah merasakan diri di berikan peluang seperti mati hidup kembali dengan penuh perasaan keinsafan, lalu menjalani hidup bertakwa dengan sebenar-benar takwa. Perubahan diri yang buruk menjadi baik dan dari yang baik menjadi terbaik kepada yang bergelar haji atau hajjah. Di sinilah mercu kejayaan diri dilahirkan kembali dalam keadaan bersih setelah terkotor sebenarnya akibat kejahatan atau kelalaian.
Apakah Masalah kita sekarang ?.
Bagaimana cara untuk menerbitkan keinsafan kepada diri sendiri untuk berada di permiukaan ”jalan yang lurus”?
Jawapannya ialah Hendaklah kita menanyai sendiri pada diri kita melalui ”Suara Hati ” dan ”Siapakah Aku”? Semakin banyak bertanya semakin terasa kekerdilan, kerendahan, keinsafan diri sendiri di sisi Allah s.w.t., justeru terbitlah keinsafan itu, jika tiada perubahan bererti hidup yang terus bergelumang dengan dosa kemungkaran adalah menurut ”Kata Hati.”
Soalnya sekarang tahukah ”Sipakah Aku”?
Jawapannya ialah terdiri daripada empat jenis manusia, pilihlah yang mana satu jenis diri kita ini:
Pertama : Aku tahu apa yang aku tahu.
Kedua : Aku tahu apa yang aku tidak tahu.
Ketiga : Aku tidak tahu apa yang aku tahu.
Keempat : Aku tidak tahu apa yang aku tidak tahu.
Soalnya pula Apakah bezanya antara ”Suara Hati” dengan ”Kata Hati” ?
Jawapannhya ialah Bezanya adalah seperti berikut:
(1) Suara Hati.
Terbit dari keikhlasan yang membawa kepada kebenaran setelah melalui proses akal yang sempurna dari fikiran yang sihat.
(2) Kata Hati.
(3) Lahir dari pada perasaan yang terdesak dan nafsu yang buas.
Contoh - Suara Hati:
1. Parokok :
Sia-sia aku membazirkan wang untuk membiakkan penyakit dalam tubuh aku sendiri.
2. Pejudi :
Bodohnya aku menggunakan masa hidup yang singkat ini dengan berkeadaan cemas dan berangan-angan dan membuat dosa.
3. Penipu :
Sebenarnya perbuatan aku ini adalah mengundang keaiban diri aku sendiri. Akau akan dibalas dengan siksa di akhirat nanti di atas perbuatan aku ini.
Contoh: Kata Hati.
(1).Perokok.
Bergaya aku sambil menikmati kepuasan hidup ini.
(2).Pejudi.
Cara mudah aku untuk mendapatkan kesenangan, kekayaan dan kemewahan. Berdosa, Ah! Nanti aku bertaubat.
(3). Penipu.
Pintarnya aku berjaya membodohkan orang lain. Aku boleh senang, aku boleh berjaya segala hajat aku.
Apabila sudah memahami perbezaan antara ”Suara Hati” dengan ”Kata Hati” dan “Siapakah Aku” maka hendaklah pula menggunakan ”Mata Hati” untuk melihat perkara-perkara yang ghaib kepunyaan Allah s.w.t.
Sekian dahulu mengenai soalan “Ke Jalan yang Lurus”
Sekian dahulu dan diharap kita sekalian dalam mengerjakan ibadat kepada Allah, lebih-lebih lagi berkenaan solat, kita perlu memberi perhatian sungguh- sungguh agar kita diberi ganjaran pahala yang lumayan diakhirat kelak.*
* Rujuk- Risalah bertajuk « SIAPALAH AKJU » oleh Ustaz Mokhtar Jamil dan Dr.Ibrahim Hj.Che Noh,Fakulti Pengajian Islam, UKM, tahun 2003.
---------------------ooooooooooo---------------------------------
Masalah 140.. Membaca Allahhu Akbar. Dinama Takbiratul Ikram
Mengapa perkataan Allahhu Akbar pada permulaan solat dinamakakn Takbiuratul ihraam.
Jawapan.
Allahhu Akbar permulaan dinamakan Takbiratul Ihram kerana menjadi sebab atas keharaman apa-apa yang tadinya halal seketika sebelumn takbir, seperti makan, berbual, dan sebagai lagi. Allahhu Akbar selanjutnya dinamakan Takbiratul Intiqal berarti berpindah dari satu rukun fi’li kepada rukun yang lain. (Masalah 49 (1) ms 111)
Masalah 141..Baca Al-Fatihah Sekali sahaja
Bolehkah kita membaca Fatihaah sekali sahaja pada awal solat.
Jawapan.
Tidak boleh kerana menjadi tidak sah solat itu kerana membaca Fatihah adalah rukun sembahyang bagi Imam atau bagi makmum, kecuali bagi mereka yang masbuq kerana ditanggung oleh Imam, itupun ianya pada kali pertama memulakan solat masbuq itu, selepas itu ia wajib membaca Fatihah juga.
Masalah 142. Terlupa baca Fatihah.
Seorang tinggalkan Fatihan dengan terlupa dan teringat semula dalam rakaat kedua dalam masa Fatihah juga, bagaimanakah hukumnya.
Jawapan.
Jika ia ingat kembali pada rakaat selanjutnya yang juga dalam fatihah, maka rakaat yang tadi itu sia-sialah sahaja. Jika ia ingat sebelum sampai ke rakaat kedua sebelum Fatihah, maka wajiblah ia kembali semula berdiri membaca Fatihah. Dan sunatlah dia sujud sahwi. Akan tetapi diingatnya sesudah memberi salam, maka dilihatnya dahulu, jika belum lama fasal antara salamnya dengan masa yang di ingatnya, maka bolehlah dia bangun menambahkan lagi satu rakaat yang kurang itu, dan disunatkannya sujud sahwi. Akan tetapi jika terlalu lama dia baru ingat, maka wajiblah dia mendirikan solat itu semula.
Mahasiswa UUM, Polis IPK Serdang, MDBB, JkMasjid buat kerja gotong royong
R&R Ladand Bikam, Perak--------ooooooooooo---------
No comments:
Post a Comment