Wednesday 11 May 2011

Masalah Agama Iaslam Bab 338 - siaran pos 161


Masalah 338 (83)*.-Apakah   ‘Iddah Perceraian.

 a…   Sebab Wajib Iddah

Diwajibkan seseorang isteri itu beriddah ialah kerana tiga sebab:-


(1)  Perceraian dari suami yang hidup dengan talak satu atau lainnya.

Hendaklah perceraian itu terjadi setelah berlaku persetubuhan yang sebenar dalam perkahwinan yang sah atau fasid atau dalam keadaan syubhah, sama ada persetubuhan itu halal atau haram (seperti wati isteri yang sedang haid atau berihram haji atau umrah). Kalau tidak ada berlaku persetubuhan  tidak ada   iddah walau pun ada berlaku khalwat diantara mereka berdua. Hendaklah suami dan isteri itu orang yang munkin boleh dilakukan persetubuhan.

(2)   Wati Syubhah

Ialah  persetubuhan yang berlaku dalam keadaan syubhah tentang halalnya seperti persetubuhan yang berlaku dalam perkahwinan yang tidak sah. Atau menjadi syubhah bagi pihak lelaki yang menyangka perempuan yang di wati itu isterinya, tetapi ia bukan isterinya. Maka perempuan itu wajib beriddah sama ia dara atau janda, isteri orang atau tidak.
Wati syubhah ialah persetubuhan yang tidak wajibkan dikenakan hukum hudud ke atas lelaki yang berwati, ada kemungkinan perempuan itu boleh dikenakan hukum hudud seperti yang  sudah baligh atau  perempuan yang berakal dan sebagai lagi, wajib ianya beriddah kerana menghormati air maninya.
(3)   Kematian suami.

Seorang perempuan itu wajib beridah kerana kematian suami, maka wajib ianya beriddah walaupun ia belumn lagi disetubuhi atau sedang menjalani iddah talak rajaie yang belumn tamat.

   
Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

“Dan isteri-iseteri yang  diceraikkan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid)
                                                                               (Al-Baqarah ayat 228 )

Para ulama’ mujtahidin sekata sependapat (ijma’) bahawa ‘iddah adalah suatu hukum yang telah diperuntukkan melalui al-Quran dan al-Sunnah, bahkan ia termasuk dalam sejumlah hukum yang diketahui dengan mudah dalam Islam..


 b……Pembahagian Wanita yang Beriddah.  

Wanita yang beriddah dibahagikan kepada dua bahagaian iaitu:-
 Pertama -Wanita yang diceraikan dalam perceraian hidup dengan talak atau fasakh dan wanita yang diwati syubhah dan idahnya seperti berikut:-
(1)  Wanita yang berhaid atau pernah datang haid dan tidak mengandung waktu di cerai, maka iddahnya tiga kali suci.

Firman Allah  swt yang bermaksud:-
                     “Dan isteri-isteri yang dicieraikan itu
                      hendaklah menunggu
                     dengan menahan diri mereka (dari
                      berkahwin) selama tiga 
                      furu’ (suci)”      (Al-Baqarah ayat 228)

(2)  Semasa diceraikan tiba-tiba datang haid kali pertama dalam hidupnya maka suci itu tidak dikira, kerana tidak berada diantara dua darah, oleh itu ia memerlukan tiga kali suci lagi selepas haid itu  (jadi 4 kali suci)

(3)  Perempuan yang  pernah datang haid  selepas diceraikannya walau pun satu minit selepas diceraikan, haid pun datang maka ia telah memperolehi satu haid, dan iddahnya akan berkahir dengan masuk haid kali ketiga.

(4)  Bagi yang diceraikan dalam masa haid iddahnya akan berkahir apabila masuk  haid yang keempat selepas bercerai.

(5)  Kalau ia dicereai semasa nifas (beranak) maka ia memerlukana  tiga kali suci selepas nifiaas, nasa nifas itu  tidak dikira idaahnya akan berkahir dengan masuk haid keempat.

(6)  Bagi perempuan yang putus dari haid maka hendaklah ia beriddah selama tiga bulan.
    

            c. Kedua -Perempuan yang mati suami  mempunyai
            iddah berikut:-

(1)              Yang Mengandung
Jika ia mengandung maka iddahnya ialah hingga  melahirkan kandungan dengan  sempurna. Juga hendaklah kandungan  itu boleh di nasabkan kepada suami yang mati   
Jika kandungan itu berpunca dari wati sayubhah maka iddahnya empat bulan sepuluh hari selepas melahirkan kandungan itu.
Jika ia mengandung dengan sebab berlaku wati syubhah dalam masa iddah hendaklah di sempurnakan yang baki itu selepas melahirkan anak, kerana iddah mengandung mestilah didahulukan daripada iddah mati

(2)              Yang Tidak mengandung
Jika seorang itu yang kematian suami  tidak mengadung sama ada disetubuhi atau belum maka iddahnya empat bulan sepuluh hari  dan malamnya, walaupun isteri itu berada dalam iddah talak rajaie, maka ia tetap kenaa beriddah empat bulan sepuluh hari juga dari trikh kematian  suaminya itu.

                          (3).. Hikmat Wajibnya iddah 

Untuk mengetahui bersih rahim seseorang wanita yang telah diceraikan sehingga tidak bercampur antara keturunan suami pertama dan suami kedua.

Memberi peluang kepada suami iseri yang berpisah untuk kembali kepada kehidupan berkeluarga semula.

Sebagaui menyanjung tinggi urusan perkahwinan betapa ppentingnya perkahwinan dibina.

Untuk menyatakan kesedidhan dan berkabung (ihdad) di atas kematian suami yang dikasihi dan berakahir  nikmat satu perkahwinan.

                d..Permulalan prkiraan Idaah

                  Dikira sebaik sahaja terjadi perceraian, sama ada
                  kematian, talak
                  dan sebagainya. Sama ada perempuan itu tahu
                  atau tidak ianya
                   dicerai atau kematian suaminya, maka tarikh
                  iddah  itu bermula
                  dari tarikh yang berlaku kejadian dan bukannya 
                  tarikah yang ia
                  tahu. Contohnya seorang perempuan    telah
                  dicerai pada bulan
                  Muharram, kemudian  dia diberitahu pada bulan
                  Rabiul Akhir,
                  sedangkan dalam masa tiga bulan itu isteri tadi
                  melalui tiga atau
                  empat kali suci, maka ia tidak perlu lagi
                  memulakan iddah baru
                  setelah diberitahu, bahkan   ia boleh berkahwin
                  pada hari itu
                  juga.


 e...Pertukaran  iddah Suci kepada idah Bulan.

             Apabila seorang lelaki menceraikan isterinya yang pernah berhaid, kemudian ia meninggal dunia sedangkan isterinya belum lagi habis iddahnya, maka jika perceraian itu talak rajaie hendaklah ia beriddah dengan iddah mati suami, iaitu empat bulan sepuluh hari dari taaikh kematian suaminya itu.  Tetapi jika talak bain ataua fasakh maka iddahnya tidak akan berubah kerpada iddah mati pula.


      f... Pertukaran Iddah Bulan kepada  Quru
             Apabila seoranhg perempuan telah mulai beiddah
            dengan bulan
            kerana kecilnya atau tidak pernah lagi datang haid
           tiba-tiba datang
            haid maka wajiblah ia berpindah kepada iddah
            quru’.
                    

                   Tempoh iddah yang paling kurang.
                   Tempoh masa yang mungkin berakhir iddah
 
                   ialah 32 hari.

               Perempuan Berzina tiada iddah,
              Tidak wajib beriddah perempuan yang 
               melakukan persetubuhan 
               perzinaan.



xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

No comments:

Post a Comment