Tuesday 3 May 2011

Masaslah Agama Isalam Bab 309 - Siaran pos 144






Masalah 309.-Bagaimana itu Akhlak Islam?

Bagaimanakah yang dikatakan sebaghai Ahlak Islam  itu, apakah matlamatnya?               

Jawapan.

 Akhkak Islam ialah-
     (1)   Perkataan akhlak berasal daripada perkataan Arab iaitu
                " خـللق " أخلاق " . Kebanyakan  ulama mendefinasikan
                Akhlak sebagai “adat” (kemahuan) atau  suatu
                kecenderungan yang mengatasi kecenderungan-
                kecenderungan yang lain  secara berterusan.  Kamus
               Dewan pula mendefinasikan akhlak  sebagai budi
               pekerti atau kelakuan.

(2)              Jadi akhlak Islam ialah kemahuan atau  kecenderungan serta budi  pekerti atau tingkah laku yang berdasarkan  Islam.. Rasulullah adalah insane yangdiutus untuk menjadi model akhlak kepada selutriuh umat manusi.

(3).  Contoh yang di tunjukkan oleh Rasulullah saw ialah berpegang dengan akidah yang benar, melaksanakan suruhan dan larangan Allah, menghiaskan diri  dengan akhlak mulia dan menjauhkan dari akhlak yang tercela dan mengelakkan keruntuhhan moral seperti  mencuri, merompak, berzina, minum arak, menagih dadah, dan sebagai lagi.

 Adapaun yang dikatakan matlamat akhlak Islam itu ialah:

(1). Matlamat ilmu akhlak  ialah untuk mencapai kebahagian jiwa, ketenangan hati, kehidupan yang aman dan kehidupan yang yang diredhai untuk jangka pendek dan jangka panjang.

(2). Matlamat akhlak Islam juga adalah untuk menjadikan    manusia berakhlak mulia , beradab sempurna seperti berlaku benar, memelihara lidah, tiada berdusta, tidak melihat barang yang haram, bermurah tangan memberi prtolongan, membantu fakir miskin dan anak-anak yatim dan sebagai lagi. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:


          Saya diutus ke dunia ialah untuk menyempurnakan
           akhlak yang mulia    (H.R. Bukhari dan Muslim)

3).  Nabi Muhammad s.a.w. diutus menjadi Rasul dengan tujuan untuk membina dan menyempurnakan akhlak manusia. Islam mengajar manusia hidup dengan matlamat berakhlak yang mulia dalam keadaan bagaimanapun sebagaimana dinyatakan al-Quran dan al-Hadis, iaitu membersihkan jiwa  dari perbuatan keji yang membawa kehinaan dan mensucikan diri dari perkataan buruk.

(4).  Matlamat akhlak untuk menjadikan pokok-pokok kehidupan yang utama yang diharuskan Islam dan agama menghormati orang yang memilikinya. Agama dan akhlak adalah hubungannya sangat erat sekali.   Rasulullah bersabda:-
              “Seorang Mukmin menjadi mulia kerana agamanya
              (mempunyai) keperbadiannya, kerana akalnya, dan
             menjadi terhormat karana akhlaknya”  (H.R.al-Hakim)

(5).. Matlamat akhlak juga untuk mengelakkan keruntuhan akhlak dan moral yang berlaku terutama dikalangan muda mudi  yang merupakan bakal pemimpin  masa hadapan yang pada zaman sains dan teknologi ini menjadi semakin meluas dan ketara secanggih peralatan yang ada.

(6).   Matlamat yang khusus adalah untuk menghapuskan tabiat yang diwarisi sejak zaman berzaman seperti mencuri, merompak, membunih, berzina, minum arak, menagih dadah, dan sifat-sifat tdercela seperti  sombong, takbur, hasad dengki, memsandang rendah kepada orang lain, perasangka, berhibur hingga lupa diri dan tanggungjawab yang berlaku berluluasa masa kiji.

No comments:

Post a Comment