Tuesday 11 September 2012

BAB 46 - LURUS DAN RAPATKAN.






BAB 46  - LURUS DAN RAPATKAN.

Menilik dari tajuk agak menarik hati pembaca ingin ketahui apakah maksud yang sebenarnya. Ketahuilah perkara yang akan kita temui nanti adalah mengenai kewajipan semua insan yang akan disarankan untuk menjadi insan yang berguna dan bertaqwa semoga hidup dengan lurus dan merapatkan untuk memenuhi kesejahteraan di dunia dan akhirat nanti. Betapa pentingnya lurus seseorang itu, lebih-lebih lagi apabila mereka nak jadi pemimpin, nak jadi ketua, nak jadi pemerintah atau pun nak jadi wakil rakyat.

Lurus membawa manusia kepada budi pekerti dan amalan seseorang insan itu yang diredai Allah SWT dan manakalah rapatkan pula membawa kepada amalan sekalian manusia kepada kehidupan yang aman dan damai kasih sayang dan dengan penuh kesejahteraan. Betapa pentingnya lurus itu sehingga seorang Islam memohon kepada Allah SWT sebanyak tujuh belas kali dalam solatnya sehari semalam agar Allah SWT tunjukkan dirinya ke jalan yang lurus. Begitu juga jika memasuki setiap masjid kita akan temui arahan pegawai masjid supaya kita ”Luruskan  rapatkan saf anda” untuk menunaikan solat agar kita beroleh ganjaran yang banyak dalam solat tersebut.

Tetapi agak ganjil sedikit berapa ramaikah agaknya insan yang mengamalkan budaya lurus dan budaya rapatkan kehidupan seharian kita. Kita hanya memohon Allah SWT agar mengurniakannya perkara itu tetapi tidak semua kita mengamalkan perkara tersebut seharian. Baik dari tingkah laku kita dan larangan serta suruhan Allah SWT kepada kita tidak kita tunaikan. Itulah sebabnya yang menjadikan kehidupan kita tidak mencapai sepenuh kesejahteraan dan  aman damai.

Mungkin kita tidak sedar dan tidak melihat bagi mereka yang sentiasa mengamalkan amalan yang lurus dan merapatkan sesama keluarga, sesama masyarakat sesama kaum sentiasa beroleh sepenuh ganjaran nikmat kehidupan yang baik dan sempurna serta dengan sepenuh kesejahteraan.

Oleh itu marilah kita mengamalkan budaya kehidupan yang lurus dan kehidupan yang merapatkan antara satu sama lain semoga kita sentiasa dikurniai Allah SWT dengan ganjaran penuh nikmat kesejahteraan, aman  dan damai.

Wassala mulaikum....

 
-----------------------------------oooooooooo-----------------------------

 

No comments:

Post a Comment