Saturday, 22 September 2012

Bab 50 - Beriman qadha' dan Qadarnya










BAB 45  - RUKUN   IMAN   YANG  KE 6 –

BERIMAN  QADHA’   ALLAH   DAN  QADARNYA  (AAA)

Sebelum membincangkan mengenai tajuk berimankan qadha’ dan qadar,maka  kita perhatikan dahulu firman Allah s.w.t. yang ada hubungan dengannya.

Firman Allah s.w.t.:

قُل لـَّن يُصِيبَنَا~ إِلَّا مَا كـَتَبَ اللهُ لـَنَا هُوَمَوْ لـَنَا. وَعَلىَ اللهِ

فـَلـْيَتَوكَّلِ الـْمُؤْمِنُونَ. ( سورة التوبة اية: 51)

Katakanlah (wahai Muhammad):” Tidak sekali-kali akan menimpa kami (sesuatu pun) melainkan apa yang telah ditetapakan oleh Allah bagi kami.  Dialah pengawal yang menyelamatkan kami, dan( dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal.”

                                                      (Surah at-Taubat ayat: 51)

 

Firman Allah

مَا~أَصَابَ مِن مُّصِيْبَةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَافِى~ أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِى كِتَبٍ مِّن قـَبْلِ

أَن نَّبْرَ أَهَا~. إِنَّ ذَلِكَ عَلىَ اللهِ يَسِيرٌ. (سوره الحديد: 22)

Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga (yang menimpa) diri kamu, melainkan telah sedia ada didalam kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya.  Sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.”                                                            (Surah al-Hadid: ayat 22)

PENGERTIAN BERIMAN KEPADA QAADHA’ DAN QADAR.

Ketahuilah bahawa beriman kepada qadha’ dan qadar bererti mempercayai bahawa Allah s.w.t. adalah zat yang Maha Kuasa diseluruh alam ini untuk menentukan dan mengatur sesuatu yang ada di alam ini dengan kebijaksanaan dan kehendan Nya sendiri tanpa diganggui oleh sesuatu kuasa  asing.

Dengan ertikata yang  lain, sesuatu perkara yang  telah berlaku, atau yang sedang berlaku, atau yang  akan berlaku, kesemuanya adalah  tetakluk di bawah qadha’ dan qadar (takdir) Allah Taala untuk menentukan dan menetapkan kedudukan sebenar perkara  tadi.

Justeru itu, apa sahaja yang terjadi  di alam semesta ini, semuanya berjalan sesuai dengan ilmu iradat  Allahb Taala yang telah direncanakan Nya sejak mula lagi mengikut peraturan-pertauran yang telah ditentukan Allah dalam  alam yang maujud ini’  (268)

Beriman kepada qadha’ Allah dan qadar Nya adalah salah satu daripada rukun-rukun aqidah (rukun iman)  dan ia adalah rukun yang  ke-enam daripada rukun-rukun iman.  Mereka yang tidak pecaya kepada qadha’ dan qadar (taqdir Allah) adalah bermakna mereka itu telah keluar daripada agama Allah Azza Wajalla (agama Islam).

Setiap yang mukallaf wajib mempercayai bahawa Allahlah  yang nencipta seluruh ’alam ini.  Apa yang berlaku dalam ’alam ini semuanya berlaku sesuai dengan kehendak dan perancangan Allah s.w.t.  Segala sesuatu yang berlaku dan yang dirancang oleh Allah itu adalah sejak azali lagi. Wajib diiktikad  harus bagi Allah menjadikan baik dan jahat. Harus bagi  Allah menjadikan si  Zaid seorang muslim yang baik, dan harus juga bagi Allah menjadikan  si Abu Jahal seorang yang  jahat. Baik dan jahat itu adalah di dalam qadha’ dan qadar Alah  jua.

Qadha’ adalah ketentuan Allah di masa azali lagi iaitu di masa Allah belum jadikan alam seluruhnya. Qadha’ bolehlah diumpamakan sepeti plan kepada  bangunan.  Sebelum bangunan didirikan, tukangnya membuat pelan terlebih dahulu. Pelannya adalah lengkap dan betul-betul  sama dengan bangunan yang akan didirikan. Setelah bangunan tersebut didirikan maka berlakulah qadar. Begitulah umpamanya, qadha’ dan qadar. Segala sesuatu seluruhnya, apa sahaja baik langit, bumi dan segala isinya serta apa yang berlaku di dalam dan diluarnya, adalah mengikut  peraturan yang sempurna yang dibuat dan diatur oleh Allah yang bersifat dengan amat bijaksana.

Firman Allah s.w.t.

....وَكـُلُّ شَىْءٍ عِنْدَهُ, بِمَقْدَارٍ.   (اراعد, اية 8)

“….dan tiap-tiap sesuatu adalah ditetapkan disisi Allah dengan qadar yang tertentu” (Surah Ar-Ra’ad: ayat 8   (M.Makrifat 277)

إِنـَا كـُلِّ شَىْءٍ خَلـَقْنَـهُ بِقَدَـرٍ. (القمر اية: 49)
Desungguhnya Kami menciptakan segala sesuatu ini dengan takdir

(meurut taqdir yang telah ditentukan).” (Surah al-Qamar: ayat 49)

Dua ayat pendek di atas membetri erti yang sngat luas.  Pandanglah ke atas langit.  Segala  bulan.  Bintang, matahari dan langit  semuanya Allah jadikan mengikit qadhs’ dan qadar-Nya,mengikut  peraturan dan ketetapan yang telah ditentukan oleh Allah.  Bulan dan matahari beredar mengikut  sistem yang dijadikan oleh Allah.

Lihat  pula kepada segala jenis tumbuh-tumbuhan, Allah menurunkan hujan menyirami bumi. Lalu bumi mengerluarkan berjenis-jenis  tumbuhan. Perhatikanlah tumbuh-tumbuhan itu membesar hingga mengeluarkan pelbagai jenis buah.  Pelbagai bentuk dan pelbagai warna buah, ada yang besar dan ada yang kecil. Rasanya juga pelbagai, ada yang manis, ada yang masam. Semuanya itu tertadi mengikut  kehendak  dan qadha’ dan qadar Allah belaka. Sehinggakan Allah menyatakan gugurnya sehelai daun  adalah tertakluk kepada qadha’ dan qadar Nya jua.

Segala kehidupan di bumi  termasuk manusia dan jin serta binatang yang melata, hidup ,mengikut aturan dan sunnah Allah yang  Allah tentukan khendak Nya. Allah memberi  rezeki kepada sesiapa yang dikehendka Nya. Allah hidupkan dan Allah mematikan sesiapa yang dikehendakiNya.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang  bermaksud:

”Apabila sesuatu  menimpa mu, maka janganlah kamu berkata, ”Andainya aku berbuat ini maka beginilah jadinya,” tetapi hendaklah berkata,”Allah telah mentakdirkannya, dan apa sahaja Dia kehendaki, dibuat Nya” Kerana sesungguhnya perkataan ”andaikata” itu memberikan peluang perbuatan syaitan.                                                                               (Hadith Riwayat Muslim) 

Dari keterangan-keterangan di atas memberi erti yang segala-galanya telah ditentukan oleh. Umpamanya firman Allah s.w.t. di dalam surah Ar-Raad ayat yang  berikut:

....وَكـُلُّ شَىْءٍ عِنْدَهُ, بِمَقْدَارٍ.   (اراعد, اية 8)

“….dan tiap-tiap sesuatu adalah ditetapkan di sisi Allah dengan qadar yang tertentu”      (Surah Ar-Ra’ad: ayat 8   (M.Makrifat 277)

Namun begitu, perlulah diingat bahawa bukanlah bermakna manusiia tidak ada peranan langsung, semuanya sudah ditentukan perbuatannya yang ikhtiariyyah dan satu lagi yang bukan ikhtiariyyah (yang idhthirariyyah).

a.      Perbuatan ikhtiariyyah ialah perbuatan yang diusahakan oleh makhluk menurut ikhtiarnya.

b.     Perbuatan yang bukan ikhtiariyyah ialah perbuatan yang berlaku ke atas makhluk tanpa diusahakan oleh  makhluk seperti terjatuh, kemalangan dan sebagainya.

Walau bagaimanapun, kedua-dua jenis perbuatan itu datangnya dari Allah jua, sebagaimana firman Nya:

قُلْ كـُلٌّ مِنْ عِنـْدِ اللهِ......." (  النِّسَآءِ اية: 78)

“…..katakanlah Bahawa tiap-tiap sesuatu datangnya dari Allah.”(An-Nisa’: 78)

 

Satu perkara yang hendak diperingatkan di sini ialah iktiar manusia. Janganlah beri’tikad sebagaimana i’tiqad  fahaman kaum Muktazillah. Fahaman mereka mengi’tikadkan bahawa makhluk (manusia) berkuasa penuh melakukan  apa sahaja dengan kuasa yang ada pada makhluk. Kata mereka Allah telah memberi kuasa kepada makhluk, maka kuasa pada makhluk itulah yang memberi  kesan ke atas  segala perbuatan makhluk. Allah tidak campur tangan lagi. ” Maka itulah fahaman  Muktazilah ini bertentangan dengan iktikad yang sebenarnya.

Iktikad Ahl i As Sunah Wa Al-Jemaah. Adapun iktikad yang sebenar ialah makhluk hanya berusaha mengikut kuasa yang Allah berikan, tetapi kuasa itu bukanlah mutlak memberi kesan di atas usaha  makhluk. Allahlah yang memberi kesan dan Allahlah yang memberi hasil di atas segala usahaNya. Sebagai contoh,seorang makan nasi:-

a.     Mengikut fahaman Muktazilah, nasi itulah yang mengenyangkan orang  yang memakannya.

b.     Mengikiut fahaman Ahli As-Sunah Wa-Al-Jumaah, Allah yang mengenyangkan orang yang  memakannya, bukan nasi yang mengenyangkannya.   Nasi adalah (hanyalah) sebab musabab sahaja atau dengan kata lain, peraturan Allah sahaja, iaitu kalau Allah menghendaki menyengangkan si pemakannya, maka kenyanglah ia. Hanya Allah jadikan peraturan Nya jika mahu kenyang, maka makanlah. Jika mahu hilangkan dahaga minumlah.  Tetapi – sama ada kenyang atau hilang dahaga, adalah urusan Allah dan kuasa Allah, dan ia tidak mempunyai kuasa sedikitpun. Sebab itulah selepas makan disunatkan kita mengucap syukur kepada Allah:

Alhamdulillah, syukur, Allah yang memberi makan (dan mengenyangkan) dan memberi  rezeki dan menjadikan kami orang Muslim.”

 

Seumpama lagi:” Seorang pesakit dan diberi ubat oleh Doktor, maka bukanlah ubat  itu yang menyembuhkan penyakitnya, sebenarnya iktikad Ahli as-Sunnah wa Al-Jumaah Allahlah yang menyembuhkan penyakitnya itu. Ubat  itu adalah sebab-musabab sahaja atau dengan kata lain,peraturan Allah yang sedemikian. Dan yakinlah bahawa makhluk berusaha sahaja, dan yang memberi kesan ialah Allah. Dan segala yang berlaku adalah mengikut qadha’ dan qadar Allah belaka.

Perhatikan firman Allah s.w.t. berikut:  (279 M.Makrifat)

وَاللهُ خَلـَقـَكُمْ وَمـَا تَعْمَـلـُونَ. (الصـفـت اية: 96)

                   “Allah menjadikan kamu dan apa-apa yang kamu perbuat...”

                                  (Surah Ash-  Saafaat, ayat 96)

 

Ayat ini tidak memberi erti yang makhluk tidak berbuat apa-apa, sebagaimana fahaman golongan Jabariyyah yang segala-galanya perbuatan Allah. Mengikut fahaman golongan Jabariyyah  yang segala-galanya itu perbuatan Allah. Mengikut mereka manusia tidak dipertanggungjawabkan apa-apa, kerana semuanya yang berlaku adalah  af’al  atu perbuatan Allah semuanya.

Ayat ini memberi erti kuasa mutlaq adalah pada Allah.Manusia tidak memiliki kuasa sedemikian. Kuasa yang ada pada manusia itu adalah anugerah (pemberian) Allah kepada manusia.  Maka manusia hendaklah berusaha sedaya upayanya bagi mencapai kebaikan. Beramallah bersungguh-sungguh setakat  terdaya. Dan, di samping itu, ingatlah segala ikhtiar dan usaha manusia tersebut termasuk dalam qadha’ dan qadar Allah yang telah tertulis dalam perancangan Allah dan taqdir Allah sjak azali lagi. (279)

 

Ingatlah, manusia tidak terlepas daripada tanggungjawab masing-masing terhadap apa yang dilakukannya. Allah s.w.t. berfirman:

وَمَأ~ أَصَبَكُمْ مِّنْ مُّصِيـبَةٍ فـَبِمَا كَسَبَتْ أَيْديْكُمْ وَيَعْفُوا عَنْ كَـثِيْرٍ.

(سوره الشروى: اية  30)

“Dan apa-apa kecelakaan yang menimpa kamu adalah sebab perbuatan (dosa) diri kamu sendiri. Dan dalam pada itu Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu. (Surah Al-Syura, ayat 30)   (279)

 

Firman  Allah s.w.t.

مَنْ عَمِلَ صَلِحًا فـَلِنـَفْسِهِ, وَمَنْ أَسَا~ءَفـَعَلـَيْهَا,

وَمَا رَبُّكَ بِظُلـَّمٍ لـِّلـْعَبِيدِ.

(سوره فصلـت,اية 46)

Barangsiapa yang membuat kebaikan, maka faedahnya untuk dirinya sendiri, dan siapa yang berbuat kejahatan maka bahayanya menimpa dirinya sendiri.  Dan Tuhan mu tidak sekali-kali berlaku zalim ke atas hamba-hamba Nya.”

                                                                                   (Surah Fushhilat, ayt 46)

      Rujukan: Mencari Maarifat,oleh Ibnu Abdullah Al-Naqsyabandi ,terbitan Al-hidayah,Kuala Lumpur 2005 - muka surat  275-279)

 

DALIL-DALIL  QADHA’  DAN  QADAR

Dalam hadis yang sahih menyebutkan Umar Ibn al-Khattab meriyawatkan pada satu ketika sewaktu Rasulullah SAW duduk bersama-sama sahabanya, tiba-tiba datang seorang lelaki yang berpakaian serba putih, rambutnya  sangat hitam, tidak diketahui dari mana datangnya, dan tidak seorang sahabat pun yang kenal lelaki itu, lalu lelaki tadi bertanya kepada Rasulullah  SAW berhubung dengan Islam, Iman, dan Ihsan.

Mengenai  iman lelaki itu berkata ”Beritahu kepadaku tentang hal keimanan”. Rasulullah SAW terus menjawab:

أَنْ تُؤْمِنُ بِاللهِ وَمَلَاءِـكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرَسُلـِهِ وَالـْيَوْمِ الْأَخِرِ وَتُؤْمِنُ بِالـْقَدْرِ

 خَيْرِهِ وَشَرِّهِ. قالَ: صَـدَقْـتَ.  (رواه مسلم).

Maksudnya:  “Hendaklah engkau beriman kepada Allah, malaikat Nya, kitab-kitab Nya, rasul-rasul Nya, hari akhirat (hari kiamat) dan beriman kepada qadar (takdir Allah), baik buruknya:   Lelaki itu lalu berkata    ;  

 “Benarlah apa yang engkau kata itu .”              (Riwayat Muslim )                                                                           

Lelaki yang datang itu adalah sebenarnya Jibrail a.s.,yang merupkan manusia  di mana ia memang sengaja datang kepada Rasulullah SAW yang sedang duduk-duduk bersama-sama sahabatnya untuk mengajar umat Baginda secara soal jawab mengenai Islam, Iman dan Ihsan.

Beriman kepada qadha’ dan qadar adalah kepercayaan atau aqidah yang wajib ditanamkan dalam hati setiap orang yang Muslim dan Mukmin bahawa setiap perkara yang berlaku dan terjadi ke atas diri seseorang itu, baik atau buruknya adalah mengikut ketentuan dan ketetapan yang telah dibuat oleh Allah SWT dengan ilmu dan iradat Nya sendiri sebelum sesuatu perkara itu berlaku dan terjadi.

Justeru itu, andainya seseorang tadi ditimpa sesuatu kesusahan, atau bala bencana, atau tidak berhasil apa yang di cita-citanya selaku orang yang beriman kepada qadha’ dan qadar tidak boleh menyesal, atau bersedih hati, atau merasa kecewa, kerana semua perkara itu adalah qadha’ Allah dan qadar Nya ke atas diri seseorang.  Sebaliknya, jika seseorang itu dilimpahkan oleh Allah kurnia rahmat dan nikmat Nya yang berupa kebendaan dan sebagainya, janganlah mereka terlalu sangat bergembira  sehingga lupa daratan. Ini adalah diingatkan oleh Allah SWT dalam firman Nya dalam al-Quran Surah Al-Hdid ayat 22 dan 23 yang bermaksaud:

مَا~أَصَابَ مِن مُّصِيْبَةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَافِى~ أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِى كِتَبٍ مِّن قـَبْلِ

أَن نَّبْرَ أَهَا~. إِنَّ ذَلِكَ عَلىَ اللهِ يَسِيرٌ. لـِّكَيْلَا تَأَسَوْأعَلىَ مَا فَا تَكُمْ وَلَا تَفْرَ حُوْا بِمَاتـَفْرَحُوا بِماءَاتَكُمْ, وَاللهَ لَايَحِبُّ كُلَّ مُخْتَاٍل فَخُورٍ.   (سوره الحديد22-23)

”Tiada ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga (yang menimpa) diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya.  Sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu.  Dan (ingatlah) Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong  takbur, lagi membanggakan diri.” (Surah al-Hadid ayat 22 dan23)

                                      (Kitab Aqidah Ahli Sunnah waljamaah – ms 278)

Sehubungan dengan ini, sekiranya berlaku ke atas diri seseorang itu sesuatu perkara yang dibencinya janganlah mereka meanggap bahawa perkara itu buruk ke atas diri mereka, kerana boleh jadi perkara yang di anggap buruk itu adalah baik bagi diri seseorang  tadi.

Sebaliknya perkara yang dianggap baik itu boleh jadi buruk bagi diri seseorang itu. Ini  ialah kerana baik dan buruk sesuatu perkara itu adalah di dalam ilmu Allah dan iradat Nya (pengetahuan Allah dan kehendak Nya) yang telah ditentukan dan ditetapkan oleh Allah Taala mengikut qadha’ dan qadarnya. Firman Allah SWT di dalam  al-Quran Surah al-Baqarah ayat  216 yang bermaksud:

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci, dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia jahat (buruk) bagi kamu.  Dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu) sedang kamu tidak mengetahuinya.”

                                                                           (Surah Al-Baqarah ayat: 216)

Firman Allah Azza Wajalla tersebut mengingatkan kepada setiap orang yang beriman bahawa Allah SWT  mentaqdirkan” seseorang itu baik atau buruk adalah di atas kebijaksanaan dan belas kasihan Allah yang bersifat ”Hakim dan Rahim”, di mana seseorang itu jangan memandang mudah atau mempetkecilkan nikmat Allah (tidak bersyukur kepada nikmat Nya) kerana angkuh dan besar diri, dan jangan pula gelisah di atas bala bencana yang menimpa diri mereka, malah hendklah mereka itu bersyukur ketika dalam waktu senang, dan bersabar di masa waktu susah , kerana semua perkara itu adalah qadha’ Allah SWT dan qadar Nya, dan kesemua  perkara itu adalah baik.  Ini telah ditegaskan oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya yang sahih yang diriwayatkan daripada Abi Yahaya Shuib bin    

                                       (Sinan r.a. Sabdanya Rasullah SAW yang bermaksud:)

عَجَبًا لأمْرِ الـْمُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ كـُلـَّهُ لـَهُ خَيْرً, وَلـَيْسَ ذَلِكَ لأحَدٍ اِلاَّ لِلـْمُؤْمِنِ, إِنَّ أصَابَتْهُ سَرَّأ شَكَرَ, فـَكَانَ خَيْرًا لـَهُ. وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّأ صَبَرَ, فـَكَانَ خَيْرًالَهُ.

Hairan mengenai perkara orang Mukmin bahawa semua perkara baginya adalah baik (menjadi kebajikan).  Dan yang demikian tidak ada kebajikan pada setiap perkara bagi seseorang itu, kecuali bagi orang Mukmin yang sempurna keimanannya.  Jika ia memperoleh kesenangan, ia bersyukur adalah kebajikan baginya, dan jika ia memperoleh kesusahan,ia bersabar adalah kebajikan baginya.”   (Riwayat Muslim  dan Imam Ahmad dalam kitab Aqidah Ahli Sunnah  Wal  Jamaah, ms 279)

Dalam hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan daripada Anas bin Malik, sabdanya:

عَجِبْتُ لِلـْمُؤْمِنِ, إِنَّ الله تَعَالىَ لـَمْ يَقْضِ لـَهُ قَضَـأً

اِلاَّ كَانَ خَيْرًا لـَهُ.  (رواه ابن حبان)

Maksudnya: “ Aku hairan mengenai perkara  orang Mukmin,bahawa Allah Taala tidak mentakdirkan akan sesuatu takdir kepada seseorang Mukmin melainkan ada baginya kebaikan.”                (Riwayat Ibn  Hibban)

Hadis-hadis Rasulullah SAW tersebut adalah mengingatkan dan memberi pengertian yang jelas bahawa setiap perkara yang berlaku ke atas diri seseorang mukmin itu. Sama ada baik atau buruk telah ditentukan dan ditetapkan oleh Allah SWT mengikut qadha’ dan qadar yang menjadi salah satu dari rukun-rukun aqidah (rukun iman).

Oleh itu, mereka yang memperoleh kesenangan wajib bersyukur, dan mereka yang memperoleh kesusahan wajib bersabar, dan mereka akan diberi pahala dengan sebab kesyukuran dan kesabaran  mereka, kerana apa sahaja perkara yang berlaku dan terjadi di alam yang maujud ini adalah dengan izin Allah Taala. Firman Allah SWT:-

مَا~ أَصَابَ مِن مُّصِيْبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ ا الله, وَمِن يُؤْمِنْ بِا للهِ يَهْدِ قَلـْبَهُ,

وَا للهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ.   ( سوره التغابن: 11):

Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa seseorang melainkan dengan izin Allah, dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar), dan Allah Amat Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.”

                                                                 (Surah at-Taghaabun ayat: 11)

 

QADHA’ DAN  QADAR DALAM  AQIDAH  ISLAM

Qadha’ bererti ketetapan. Dan qadar bererti taqdir – nasib atau untung.  Dalam aqidah Islam qadha’ dan qadar ialah ketetapan Tuhan di dalam Azali tentang nasib atau untung seseorang manusia itu apakah mereka akan masuk dalam firqah orang yang beruntung atau orang yang celaka.

Dalam aqidah Islam, mempercayai qadha’ dan qadar adalah salah satu daripada rukun iman, dimana masalah ”qadha” dan ”qadar” ini dibincangkan secara meluas dan mendalam oleh semua agama Samawi.  Ahli Sunnah Wal  Jamaah percaya kepada takdir. Mereka beriktikad bahawa semua perkara yang berlaku dan yang terjadi di alam yang maujud ini sudah ditentukan dan ditetapkan oleh Allah Taala dalam Azali sebelum sesuatu itu berlaku dan terjadi, di mana semuanya itu sudah ditulis lebih dahulu dalam Luh Mahfuz.

Tegasnya, mengikuit iktikad Ahli Sunnah Wal  Jamaah, semua perkara yang sudah berlaku dan terjadi dan akan berlaku dan akan terjadi di alam dunia ini sudah diketahui oleh Allah SWT.  Iktikad Ahli Sunnah Wal Jamaah tersebut adalah berhujah dan berdalilkan nas-nas berikut:    Firman Allah SWT:

مَا~أَصَابَ مِن مُّصِيْبَةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَافِى~ أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِى كِتَبٍ مِّن قـَبْلِ

أَن نَّبْرَ أَهَا~. إِنَّ ذَلِكَ عَلىَ اللهِ يَسِيرٌ. (سوره الحديد: 22)

Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga (yang menimpa) diri kamu, melainkan telah sedia ada didalam kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya.  Sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.”                                                            (Surah al-Hadid: ayat 22)

 Firman Allah Taala tersebut memberi pengertian yang jelas apa sahaja perkara yang berlaku dan terjadi di dunia ini, termasuk bala bencana yang menimpa diri seseorang itu, semuanya sudah ditakdirkan Allah lebih dahulu dan telah dituliskan dalam Luh Mahfuz  sebelum bala bencana itu berku dan terjadi.

Firman Allah Taala lagi:

وَلِكُلِّ أمَّةٍ أجَلٌ فَاِذَاجَا~ءَ أجَلُهُمْ لَا يَسْتَأخِرُوْنَ سَاعَةً

وَلَا يَسْتـَقْدِمُوْنَ.  (سورة الأعرف اية؛ 34)

Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan), maka apabila datang tempohnya, tidaklah dapat mereka kemudiankan walau sesaat pun, dan tidak pula dapat mereka dahulukan”  (Surah al-A’raaf ayat: 34)

 

Firman Allah Taala ini adalah bermaksud setiap umat dan setiap manusia sudah ditentukan Allah ajalnya, bila mereka akan mati. Kalau sudah datang ajal yang ditentukan Allah itu, maka ia mesti mati, tidak seorang pun yang dapat menahan, atau yang dapat mendahului ajal itu.  Inilah yang dinamakan ” Takdir Allah.”

Firman Allah Taala lagi :

قُل لـَّن يُصِيبَنَا~ إِلَّا مَا كـَتَبَ اللهُ لـَنَا هُوَمَوْ لـَنَا. وَعَلىَ اللهِ

فـَلـْيَتَوكَّلِ الـْمُؤْمِنُونَ. ( سورة التوبة اية: 51)

Katakanlah (wahai Muhammad):” Tidak sekali-kali akan menimpa kami (sesuatu pun) melainkan apa yang telah ditetapakan oleh Allah bagi kami.  Dialah pengawal yang menyelamatkan kami, dan( dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal.” 

                                                                              (Surah at-Taubat ayat: 51)

Firman Allah Taala ini menyatakan sesuatu nasib yang menimpa manusia sudah di takdirkan oleh Allah sebelumnya, tidak dapat lagi seseorang itu mengelakkan diri mereka daripada takdir Allah itu.  Oleh yang demikian, setiap orang yang beriman hendaklah menyerahkan diri mereka kepada Allah Taala dan menerima dengan kerelaan hati segala yang di takdirkan oleh Allah.(283)

Firman Allah SWT:

إِنَّا كُلَّ شَىْءٍ خَلـَقْنَهُ بِقَدِرٍ. (سورة القمر اية: 49)

Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir

(yang telah ditentukan)    (Surah al-Qamar ayat: 49)

Ulasan: Kepercayaan yang dipegang oleh Ahli Sunah Wal Jumaah, bahawa sesuatu yang telah ditakdirkan oleh Allah. Ia sudah tahu takdirnya, sudah tahu keadaannya dan zamannya sebelum sesuatu itu dijadikan Nya.  Kemudian Allah mengadakan sesuatu yangg telah ada dalam takdir Nya bahawa sesuatu itu akan dijadikan.  Maka dijadikan Nya sesuatu itu sesuai dengan ilmu Nya. Tidak ada sesuatu yang terjadi dilangit dan di bumi melainkan semuanya terbit daripada ilmu, kudrat, dan iradat Allah.                (Tafsifran Qurtubi 12/148)

Firman Allah SWT lagi:

وَمَا مِنْ دَا~بَّةٍ فِى الْأَرْضِ إِلَّا عَلىَ اللهِ رِزْقُهَا وَيَعْلـَمُ مُسْتـَقَرَّ

هَا وَمُسْتَوْدَعَهَا.  كُلٌّ فِى كِــتَبٍ مُبِيْنٍ. ( سورة هود اية: 6)

“Dan tiadalah sesuatu pun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam kitab (Luh Mafuz) yangh nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan).    (Surat Hud ayat; 6)

Firman Allah Taala lagi:

وَمَا مِن دَا~بَّةٍ فِى الْأَرْضِ إلَّا عَلىَ اللهِ رِزْقُهَا وَيَعْلـَمُ مُسْتـَقَرَ

هـَا وَمُسْتَوْدَعَهَا. كُلٌّ فِى كِـتَبٍ مُّبِينٍ.  (سورة هود اية: 6)

Dan tiadalah sesuatu pun dari makhluk-makhluk yang bergerek di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan.    Semuanya itu tersurat di dalam kitab (Luh Mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan)

Firman Allah Taala ini dengan tegas menyatakan bahawa Allah SWT lah yang memberi rezeki untuk manusia dan yang memberi makanannya.  Sebelum manusia itu lahir ke dunia ini, makanan dan minuman mereka sudah disediakan oleh Allah SWT.  Begitu juga umurnya, lamanya di dunia ini, semuanya sudah ada takdirnya, sudah ditulis dalam Luh Mahfuz. Kita manusia hanya menjalani takdir Allah itu sahaja.

 Hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud   r.a. katantya Rasulullah SAW bersabda:-

إِنَّ اَحَدَكُمْ يُجْمَحُ خَلَقَهُ فِى بَطْنِ أُمَّةِ اَرْبَعِيْنَ يَوْ مًا, نُطْفَةْ,ثُمَّ يَكُوْنُ فِىْ ذَلِكَ غَلـَقَةُ مِثْلَ ذَلِكَ. ثُمَّ يَكُوْنُ فِىْ ذَلِكَ مُضْغَةْ مِثْلَ ذَلِكَ. ثُمَّ يُرْسَلُ الْمُلـْكُ فَيَنْقُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ وَيؤْ مَرُ بِأرْبَعَ كَلِمَتٍ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِّيُّ أَوْ سَعِيْدٌ, فَوَ اللهِ الـَّذِيْ لَا اِلَهَ غَيْرُهُ. إِنَّ اَحَدُكُمْ لـَيَعْمَلِ بِعَمَلِ أَهْلِ الـْجَنَّةِ  حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا اِلَّا ذِرَاعٌ فَيَسَبِقُ عَلـَيْهِ الـْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فيدْ خُلُهَا, وَاِنْ أَحَدَكُمْ لـَيَعْمَلُ بَعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا اِلَّا ذِرَاعٌ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ الـْجَنَّةِ فَيَدْ خُ                                               (رواه البخاري, صحيح الباخارى)

Bahawa setiap kamu dikumpulkan kejadiannya di dalam perut ibunya selama empat puluh hari berupa ”nutfah” (air mani).  Kemudian selama itu juga menjadi ”Alaqah” (segumpal darah).  Kemudian selama itu juga menjadi ”mudghah” (seketul daging). Lalu dikirim kepadanya malaikat dan meniupkan rohnya.  Dan diperintahkan malaikat itu untuk menuliskan empat perkara, iaitu rezekinya,  ajalnya, pekerjaan, celaka atau bahagia (bernasib buruk atau baik).  Demi Allah tiada Tuhan selain daripada Nya.  Sesungguhnya salah seorang kamu ada yang beramal dengan amal ahli syurga sehingga jarak antaranya dengan syurga hanya sehasta lagi, tetapi suratannya (takdirnya) mendahuluinya, lalu ia berbuat perbuatan ahli neraka, maka ia masuk ke neraka.  Dan salah seorang kamu ada yang beramal dengan amal ahli neraka sehingga jarak antaranya dengan neraka itu hanya sehasta lagi, tetapi suratannya (takdirnya) mendahuluinya, lalu ia beramal dengan amal ahli syurga, maka ia dimasukkan ke syurga.”(286)

 

Hadis Rasulullah SAW menyatakan:” Kejadian manusia dalam rahim ibunya berjalan mengikut prosesnya, 40 hari yang pertama ”nutfah” (gumpalan air mani), 40 hari yang kedua ”Alqah” (segumpal darah beku), 40 hari yang ketiga ”mudghah” (seketul daging sekadar boleh dimamah).  Sesudah 120 hari ,lamanya barulah Allah menyuruh malaikat meniupkan nyawanya, dan pada ketika itu juga malaikat disuruh pula menuliskan empat  perkara iaitu:

a.      Berapa banyak rezekinya yang disediakan Allah kepadanya.

b.      Berapa lama hidupnya di dunia ini.

c.       Apakah amal atau perbuatannya yang akan dikerjakannya.

d.      Nasibnya, buruk atau-baiknya.

Keempat-empat perkara tersebut sudah ada ditulisnya dalam Luh Mahfuz dan sudah ada takdirnya yang akan dijalani oleh manusia ketika hidupnya.  Inilah yang dinamakan ”takdir Allah” atau ”nasib seseorang manusiua.”

Dalam hadith tersebut dinyatakan juga ada orang yang beramal dengan amal ahli syurga sepanjang hidupnya, tetapi ketika ia akan mati, ia bertukar menjadi kafir – sesuai dengan takdir yang telah ditentukan dan ditetapkan Allah kepadanya, maka masuklah ia ke dalam neraka.  Dan ada pula orang yang beramal dengan amal ahli neraka sepanjangv hidupnya sehingga ia asudah dekat ke neraka, tetapi pada akhir hayatnya ia bertaubat maka Allah Taala terima taubatnya, dan ia menjadi orang yan g salih (orang yang beramal dengan amal kebajikan), dan ia kembali menjalani ke jalan yang benar, maka ia dimasukkan ke dalam syurga. Kerana sudah terdahulu tulisannya dalam Luh Mahfuz dan sudah begitu takdir Allah ke atasnya.

Hadis Rasulullah saw yang diriwayatkan daripada Ibn Mas’ud berkata:

 ” Sesungguhnya engkau (Ummu Habibah) telah meminta kepada Allah sesuatu ajal (tempoh) yang sudah ditetapkan, hari yang sudah  dibilang, rezeki yang sudah dibahagi, sesuatu itu tidak segera datang sebelum sampai waktunya, dan tidak pula terlambat dari waktunya.  Kalau engkau meminta kepada Allah supaya ia menjauhkan engkau daripada seksa neraka atau seksa kubur, permintaan engkau itu adalah lebih baik dan lebih utama bagimu.”

                                                                              (Riwayat Muslim: Syarah Muslim 11/212-213)

Imam Nawawi berkata:

 “Hadis ini merupakan nas yang cukup jelas, bahawa ajal  dan rezeki itu sudah ditentukan dan sudah ditakdirkan Allah – tidak akan berubah lagi daripada apa yang sudah ditakdirkan Allah di dalam “Azali” dan di dalam ilmu Nya.”    (Syarah Muslim: 16/212-213)

Mengenai hadis Rasulullah saw yang mengatakan:”Menghubungkan silaturrahim memanjangkan umur adalah  bermaksud sebagaimana berikut: (287)

a.      Umur seseorang itu diberi berkat, jika ia menghubungkan silaturrahim, iaitu sepanjang hayatnya mereka membuat perkara-perkara kebaikan, dan tidak mensia-siakan umurnya.  Inilah yang dimaksudkan ”dipanjangkan  umur”.

 

b.      Perkara itu sesuai dengan apa yang nyata bagi malaikat, dan sesuai dengan  yang dituliskan di dalam Luh Mahfuz.  Misalnya seseorang itu ditakdirkan Allah umurnya 60 tahun, tetapi kalau ia menghubungkan silaturrahim. Maka umurnya ditambah 40 tahun lagi.  Jadi apa yang tertulis di dalamn Luh Mahfuz boleh berubah, jika Allah hendak mengubahnya.  Tetapi takdir yang ada di dalam ilmu Allah tetap tidak berubah.

 

c.       Yang dimaksudkan ”dipanjanghkan umur” kalau menghubungkan silaturrahim ialah namanya yang baik lama disebut-sebut orang sebagai seorang yang baik, sekalipun ia sudah lama meninggal dunia”             (Imam Nawawi: Syarah Muslim: 114/16)

 

Firman Allah SWT:  (292)

وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُوْلـُوْا هَذِهِ مِنْ عِنْدِ اللهِ, وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّـءَـةٌ

يَقُوْلـُوْا هَذِهِ مِنْ عِنْدِكَ. قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللهِ. (سورة النسـأ اية: 78)

Dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup) mereka berkata: ”Ini adalah dari sisi Allah” dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata: ”Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu.”  Katakanlah (wahai) Muhammad: ”Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah.”                               (Surah an-Nisa’-ayat 78)

 

Firman Allah Taala ini dengan tergas menyatakan takdir itu buruk baikinya, semuanya adalah dari  sisi Allah.  Buruk baik sesuatu perkara yang berlaku dan yang terjadi ke  atas diri seseorang itu hanya pada pandangan manusia sahaja, tetapi di sisi Allah adalah sama sahja, kerana Allah memperbuat apa yang dikehendaki Nya.  Firman Allah SWT –فعال لما يريد. (سورة البروج ,اية 16)

(Allah yang berkuasa melakukan segala yang dikehendaki Nya-( Surah al-Buruj-16).  (292)

 

MANUSIA TIDAK BOLEH LARI DARIPADA TAKDIR   ALLAH. (292)

Dalam hidup dan kehidupan manusia sehari-hari, mereka tidak boleh lari dari takdir Allah yang telah ditentukan dan ditetapkan Allah kepada seseorang manusia itu.

Dengan ertri kata yang lain seseorang manusia sepanjang hidupnya tertakluk di bawah takdir Allah yang Maha Esa dan berkuasa, walaupun mereka berusaha dengan sedaya upaya untuk lari dari takdir Allah, mereka tidak akan dapat lari dari takdir Allah itu. Ini ialah kerana sesuatu perkara yang telah ditentukan dan ditetapkan Allah akan berlaku dan terjadi kepada diri seseorang itu, perkara itu tetap dan pasti berlaku dan terjadi. Sebaliknya, sesuatu perkara yang tidak ditentukan dan tidak ditetapkan Allah akan berlaku dan terjadi kepada diri seseorang itu, perkara itu tetap dan pasti tidak akan berlaku dan terjadi. Ini telah ditegaskan oleh Rasulullah saw dalam hadisnya yang diriwayatkan daripadsa Zaid bin Thabit r.a.

وَتَعْلـَمَ أَنْ مَا أَصَابَكَ لـَمْ يَكُنْ لِيُحْطِـءَـكَ, وَأَنَّ مَا أَخْطَأَكَ لـَمْ يَكُنْ لِيُصِيْبَكَ.

(رواه ابو داود – سنن ابو داود 4/225)

Dan hendaklah engkau yakin bahawa sesuatu bencana yang menimpa diri engkau bukanlah kerana Allah tersalah menimpakan bencana itu kepada engkau.  Dan sesuatu bencana yang tidak menimpa diri engkau bukanlah kerana Allah tidak mahu menimpakan bencana itu kepada engkau.”

                                                           (Riwayat Abu Daud – Sunan Abu Daud: 4/225)

Hadis Rasulullah s.a.w ini menegaskan sesuatu perkara yang berlaku dan terjadi kepada diri seseorang manusia itu sudah ditentukan dan ditetapkan oleh Allah Taala, sama ada perkara itu baik atau buruk. Inilah yang dikatakan takdir Illahi, di mana seseorang itu tidak boleh lari daripada takdirnya.

Misalnya, seseorang itu berusaha dengan sepenuh usaha mencari wang, tetapi wang yang dicarinya itu tidak diperolehinya, walaupun mereka telah berusaha ke sana sini siang dan malam mencari wang tadi.  Ini ialah kerana Allah belum memberi kepada mereka wang yang mereka cari itu, dan takdir Allah belum menetapkan dan menentukan seseorang itu mendapat wang. (293)

Begitu juga ada mereka yang berusaha untuk menjadi seorang pegawai tinggi dan berkuasa dalam pentadbiran, tetapi apabila mereka itu telah sampai menjadi pegawai tinggi dan sudah berkuasa penuh dalam sesuatu pentadbiran, mereka jatuh menjadi orang yang tidak mempunyai apa-apa pangkat dan tidak mempunyai sebarang kuasa, malah ada di antara mereka yang akhirnya masuk penjara.

Ini ialah kerana takdir Allah yangg telah ditetapkan dan ditentukan kepada mereka.  Dan ini adalah juga takdir Allah yang tidak seorang pun yang boleh lari daripadanya, walaupun mereka berusaha dengan sedaya upayanya untuk  lari daripada takdir Allah, mereka tidak akan dapat lari, malah mereka tetap menerima takdir Allah Taala itu.

FALSAFAH QADHA’DAN QADAR.  (295)

Percaya kepada qadha’ dan qadar Allah, merupakan suatu perkara yang amat penting dalam hidup dan kehidupan manusia sehari-hari. Mereka yang tidak percaya kepada qadha’ dan qadar Allah akan merasa sedih dan berdukacita apabila mereka menerima sesuatu bala bencana.

Misalnya seseorang yang kematian suami atau  isteri yang dikasihinya, atau kematian anak yang disayanginya, atau rugi dalam perniagaannya dan sebagainya akan bersedih hati dan berdukacita menerima bala bencana yang menimpa dirinya itu.

Tetapi bagi mereka yang percaya kepada qadha’ dan takdir Allah, mereka hanya berkata kesemuanya itu adalah qadha’ dan takdir Allah yang telah ditentukan dan ditetapkan Nya kepada sesiapa yang dikehendaki Nya dan tempohnya sudah sampai – tidak sesiapa pun yang boleh menahan dan menghalang qadha’ dan takdir Allah Taala itu.  Dan mereka tetap bersabar dan menyerahkan semua perkara itu kepada Allah Yang Maha Esa dan Berkuasa, dan menerima segala perkara yang berlaku ke atas dirinya dengan penuh keinsafan dan ketaqwaan kepada Allah s.w.t.

Begitu juga bagi mereka yang percaya kepada qadha’ dan takdir Allah, apabila mereka menerima sesuatu nikmat yang dikurniakan Allah kepadanya, mereka tidak sombong dan bangga diri menerima nikmat yang dikurniakan oleh Allah itu, malah mereka hanya berkata ini adalah nikmat Allah yang dikurniakan kepadanya.  Dan mereka bersyukur dengan nikmat Allah yang diterimanya itu.  Hal ini telah diingatkan oleh Allah Taala dalam firman Nya berikut:

أَصَابَ مِن مُّصِيْبَةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَافِى~ أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِى كِتَبٍ مِّن قـَبْلِ

أَن نَّبْرَ أَهَا~. إِنَّ ذَلِكَ عَلىَ اللهِ يَسِيرٌ. لـِّكَيْلَا تَأَسَوْأعَلىَ مَا فَا تَكُمْ وَلَا تَفْرَ حُوْا بِمَاتـَفْرَحُوا بِماءَاتَكُمْ, وَاللهَ لَايَحِبُّ كُلَّ مُخْتَاٍل فَخُورٍ.   (سوره الحديد22-23)

”Tiada ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga (yang menimpa) diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya.  Sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.  (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu,  dan (ingatlah) Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong  takbur, lagi membanggakan diri.” (Surah al-Hadid ayat 22 dan23)

 

Firman Allah Taala tersebut menegaskan setiap musibah (bala bencana) yang menimpa diri seseorang itu semuanya adalah qadha’ dan takdir Allah.  Oleh itu bagi orang-orang yang beriman hendaklah menerima qadha’ dan qadar Allah Taala dengan penuh kesabaran dan keredaan, tanpa merasa sedih dan dukacita dan tidak keluh gelisah, malah hanya mengingatkan semua perkara itu adalah milik dan kepunyaan Allah, dan akan kembali kepada Allah dengan mengucapkan    ((انا لله وانـا اليه راجعون Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah, dan kepada Allah jualah kami kembali.”

 

(Mencari makrifat 278) - Satu perkara yang hendak di peringatkan di sini ialah mengenai ikhtiar manusia. Janganlah beriktikad sebagaimana  iktikad fahaman kaum Mu’tazilah. Fahaman mereka mengiktikadkan bahawa makhluk (manusia) berkuasa penuh melakukan apa  sahaja  dengan kuasa yang ada pada makhluk.  Katanya Allah telah memberi kuasa kepada makhluk, maka kuasa pada makhluk itulah yang memberi kesan  ke atas segala perbuatan makhluk dan Allah  tidak campur tangan lagi.

Fahaman Muktazillah ini bertentangan dengan iktikad sebenar, iaitu iktikad Ahli As Sunnah wa Jamaah.  Iktikad yang sebenar ialah makhluk hanya berusaha mengiukut kuasa yang Allah berikan, tetapi kuasa itu bukanlah mutlaq memberi kesan diatas usaha makhluk. Allahlah yang memberi  kesan dan Allahlah yang memberi hasil diatas segala usaha Nya.  Sebagai contoh, seorang yang mkan  nasi:

a.     Mengikut fahaman Muktazillah,nasi itulah yang mengenyangkan orang yang memakannya.

b.     Mengikut fahaman Ahli s-Sunah wa Jemaah, Allahlah yang mengenyangkan orang yang memakannya,  bukannya nasi yang mengenyangkannya. Nasi  itu adalah (hanyalah) sebab musabab sahaja atau dengan kata lain, peraturan Allah sahaja, iatu kalau Allah mengehendaki  mengenyangkan  pemakannya, maka kenyanglah ia. Hanya Allah jadikan peraturanNya jika kenyang, maka makanlah. Jika mahu hilangkan dahaga  minumlah. Tetapi, sma ada kenyang atau hilang dahaga, adalah urusan Allah dan kuasa Allah.  Nasi dan air  tidak mempunyai kuasa sedikitpun. Sebab itulah selepas makan disunatkan mengucap syukur kepada Allah.

Sebaliknya, jika kita menerima nikmat daripada Allah dan memperolehi kebahagian, kemuliaan dan kekayaan hendaklah bersyukur kepada Allah s.w.t. yang telah melimpahkan kurnia Nya kepada kita dengan mengucapkan

الحمدلله والشكــر لله" –“Segala puji dan syukur untuk Allah yang memberi nikmat.”

 

PERBINCANGAN  DAN  KESIMPULAN.  (307)

1.      Mempercayai bahawa Allah berkuasa menentukan dan mengatur sesuatu yang ada di alam ini dengan kebijaksanaan dan kehendak Nya sendiri tanpa diganggu oleh sesuatu kuasa  asing.

 

2.     Semua perkara atu perbuatan yang sudah ditentukan dan ditetapkan Allah adalah secara mutlak mengikut peraturan dan ketetapan yang  telah ditentukan Allah sendiri sebagai qadha’ dan qadar Nya.(308)

 

3.     Setiap perkara yang berlaku di alam ini adalah berjalan sesuai dengan ilmu dan iradat Allah yang telah direncanakan Nya mengikut peraturan-peraturan yang telah ditentukan dan ditetapkan Allah dalam alam yang maujud ini.

 

4.     (Sayid Sabiq)..Agama Islam menetapkan  bahawa menusia itu dibuat dengan dibekali kekuatan, bakat, persiapan dan persediaan tenaga dan ilmu.  Semuanya itu (kekuatan dan lain-lain) dapat digunakan untuk menuju kearah kebaikan, tetapi juga dapat digunakan untuk menuju kearah keburukan. Oleh sebab  itu tidak mungkin bahawa  semuanya itu akan diarahkan semata-mata,  sekalipun perlu diakui pula bahawa kehendak kearah kebaikan dalam diri sebahagian  manusia adalah lebih kuat dan kehendak keburukan disebahagian orang lain lagi lebih kuat pula. Selisih Selisih yang  sedemikian ini rasanya tidak ada yang dapat mengetahui selain dari Allah Taala sendiri.  Dalam hadis  sahih  Rasulullah s.a.w. disebutkan:

 

كُلُّ مَوْلـُوْدٍ يُوْ لـَدُ عَلىَ الـْفِطْرَةِ.  (رواه البطرانى)

“Setiap anak itu dilahirkan menurut  fitrah (asal kejadiannya  yakni  suci, bersih dan murni...)” (Hadis riwayat Al-Batrani)

اَلـنَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَالـْفِضَّةِ, خِيَا رُهُمْ فِى الـْجَا هِلِـيـَّةِ

خِيَا رُهُمْ فِى الْاِ سْلاَمِ اِذَا فـَقُهُوْا.

“Manusia-manusia ini adalah bagaikan  benda pertambangan seperti galian emas dan perak. Manusia pilihan diantara mereka dikala zaman Jahiliah itulah yang pilihan pula dikala zaman Islam, jaikalau mereka pandai......”

 

Kedua-dua hadis tadi dikukuhkan oleh firman  Allah Taala:

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا. فـَأَلـْهَمَهَا فُجُوْرَهَا وَتـَقـْوَاهَا. (سورة الشمس 7-8)

“Dan jiwa serta apa yang disempurnakan untuknya.  Kemudian  Allah mengilhamkan padanya yang salah dan yang taqwa (benar).

                                                                       (Surah Al-Syams, 7 dan 8)

Maksudnya ialah bahawa Allah s.w.t. setelah menciptakan manusia, lalu diberi suatu jiwa yang dapat digunakan untuk  alat  penyempurnaan, manusia itu sendiri.  Jiwa ini mula-mula dijadikan dalam  keadaan sama rata, lurus dan jujur, tetapi mempunyai  fungsi dapat menerima kebenaran dan kesalahan, juga mempunyai persiapan untuk menjadi baik atau buruk.

 

Allah s.w.t. membekali manusia itu akal fikiran sejak lahirnya yang dengannya ia dapat membezakan antara yang  benar dan salah perihal apa-apa yang  berhubungan akidah dan kepercayaan, juga dapat  membezakan antara yang baik dan huruk dalam hal perbuatan, bahkan juga dapat digunakan untuk membezakan antara yang dusta dan yang  bukan dusta dalam hal ucapan.

 

Dan dengan akal yang bersumber pada otak, manusia itu oleh Allah s.w.t. diberi suatu kemampuan yang dengannya itu ia dapat menyatakan sesuatu yang benar sebagai kebenaran, juga sesuatu yang batil sebagai kebatilan.  Dengan kekuasaannya pula ia dapat melaksanakan tercapainya sesuatu kebaikan atau meninggalkan sesuatu kejahatan, juga dapat  berkata yang benar, menjauhi yang  dusta, bahkan juga dapat menggariskan jalan yang benar, hak dan baik, sesuai dengan perintah-perintah yang  terdapat dalam kitab-kitab suci Tuhan dan sesuai pula dengan ajakan-ajakan yang diberikan oleh para Rasul-Nya.

 

Jadi selama manusia itu masih mempunyai akal  fikiran yang dapat membezakan antara yang baik dan yang buruk, mempunyai kekuasaan untuk  mana saja yang disukai,  juga mengetahui jalan mana yang akan ditempuhnya  sesuai dengan keinginannya dan semua itu secara jelas terbuka  dengan  di hadapannya, maka  teranglah  bahawa manusia  itu (161 Syed Sabiq)  benar-benar mempunyai kemerdekaan  berkehendak dan mempunyai hak pemilihan dalam segala perbuatan dan tindakannya.

Maka dari itu manusia tentunya secara sukarela hendak mengarahkan kekuatannya yang sesuai dengan pilihan jiwanya, apakah itu  benar atau salah, haq atau bathil, baik atau buruk, dusta atau bukan dan lain-lain sebagainya.

Firman Allah s.w.t.:

إَنـَّا هَدَ يْنَاهُ السَّبِيْلَ إِمَّا شَكِـًر اَوْ إِمَّا كـَفُوْرًا. (الانـسان اية: 3)

“Sesungguhnya Kami (Allah) telah memberikan petunjuk  kepada manusia itu akan jalan yang dapat ditempuhnya (untuk mencapai kebaikan), tetapi adakalanya manusia itu berterima kasih dan adakalanya ia bersikap kufur (menutupi kenikimatan yang dilimphakan padanya) ”

 

Jelas ialah bahawa Allah Taala sudah memberikan petunjuk dan bimbingan ada yang menjurus kearah yang hak  dan yang ke bathil, kepada kebaikan dan keburukan, ke arah benar dan dusta. Maka manusia itu sendiri yang berhak memilihnya untuk menempuh salah satu dari keduanya.  Jikalau ia menempuh jalan yang berupa petunjuk yang lurus, berertilah mensyukuri kenikmatan hidayat yang diberikan padanya dan jikalau ia menempuh jalan yang bengkok maka bererti ia menutupi kenikmatan itu.

 

Insafilah bahawa setiap manusia itu pasti akan diminta pertanggungan jawabnya perihal didikan dirinya sendiri, usaha memperbaikinya dan daya upaya untuk meluruskannya sehingga ia dapat  mencapai kepada suatu  kesempurnaan yang ditakdirkan untuknya itu.  Sebabnya ialah kerana memperbaguskan diri dan jiwanya sendiri, mensucikannya lalu menumbuhkannya dengan di isi  ilmu pengetahuan yang bermunafaat, amal salih dan tindakan yang jujur adalah suatu jalan untuk memperolehi kebahagian dan keuntungannya sendiri, sebab pasti diredai oleh Allah s.w.t.

malahan dapat mendekatkan diri untuk menyaksikan keagungan dan keindahan Tuhan.  Sebaliknya dengan  melalaikan didikan diri dan jiwa, mendorongkan pada kejahatan  dan menyampingkan pada kebaikan itu adalah sebagai menempuh jalan untuk menjadikannya rugi, menyesal dan berbahaya.

Firman Allah Taala:-

قَدْ اَفْلـَحَ مَنْ زَكَّاهَا. وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّـاهـَا. (الشمس,اية 9 -10)

”Sesungguhnya berbahagialah orang yang mensucikan jiwanya.  Dan amat  rugilah orang yang mengotorkannya.”  (Surah al-Syams, ayat  9-10)

 

   Firman Allah taala lagi:

كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِيْنَةٌ. (المدثر,اية 38)

“Setiap orang itu tergadai kerana perbuatannya sendiri.” (Al-Muddatsir-38)

Firman Allah Taala lagi:

مَنْ عَمِلَ صَا لِحًـا فـَلِنَفـْسِهِ وَمَنْ اَ سَا~ءَفَعـَلـَيْهَا,

وَمَا رَبـُّكَ بِظَلَّامٍ لِلـْعَبِيْدِ. (فصلت: 46)

Barangsiapa yang mengerjakan perbuatan baik, maka keuntungannya adalah untuk dirinya sendiri dan barang siapa yang mengerjakan perbuatan buruk, maka bahayanya adalah atas dirinya sendiri.  Tuhan mu tidaklah menginaya (merugikan) pada hamba-hamba-Nya.”  (Sayid Sabiq 163)

                                                                         (Surah  al-Fushshilah:   ayat 46)

 

5.      Allah s.w.t. secara mutlak  berhak memerintah dan mengawasi seluruh kerajaan di alam ini, dan berhak pula mengurniakan kerajaan atau kekuasaan memerintah kepada siapa sahaja yang dikehendakiNya, dan berhak juga mengambil balik kerajaan atau kekuasaan memerintah daripada siapa sahaja yang dikehendaki Nya.(Surah Al-Imran ayat 26-27)

 

6.     Allah Taala berhak memberi kemuliaan dan kehinaan dan juga memberi kemaafaatan atau kemudaratan kepada sesiapa sahaja yang dikedhendaki Nya mengikut qadha’ dan qadar yang telah ditentukan dan ditetapkan Nya.

 

7.     Allah Taala sahaja yang berkuasa secara mutlak mengatur sesuatu perkara mengikut pilihanNya yang tertakluk di bawah qadha’ dan qadar Nya, di mana manusia tidak berhak membuat pilihan dan menolak  qadha’ dan qadar serta pilihan Allah.

 

8.     Seseorang itu hendaklah menerima apa yang berlaku ke atas dirinya sesudah mereka berusaha dan berikhtiar sedaya upayanya, dimana kejayaan atau sebaliknya adalah  terserah kepada Allah. Di sinilah letaknya qadha’ dan qadar Allah Taala.

 

9.     Kebaikan atau keburukan ke atas diri seseorang itu sebagai qadha’ dan qadar Allah adalah dengan kehendak dan ketetapan Allah, berkuasa melakukan sesuatu perkara yang dipilih dan yang dikehendaki Nya tanpa halangan.

 

10.  Seseorang yang ditimpa bala bencana tidak ada yang boleh menyelamatkannya selain daripada Allah.  Dan seseorang yang memperoleh kebaikan, tidak ada sesiapa pun yang boleh menghalang kebaikan itu.  Dan setiap rahmat yang dikurniakan Allah krepada seseorang, tidak ada sesiapa pun yang boleh menahannya .(Surah Yunus ayat 107)

 

11.                        Qadar  atau takdir ialah semua perkara atau benda yang maujud di alam ini telah ditentukan dan ditetapkan mengikiut garisan yang dibuat oleh Allah sebelum sesuatu itu berlaku dan terjadi, dan Allah telah mengetahui apa sahaja yang akan berlaku  sesuai dengan garisan yang telah ditetapkan Nya.

 

12.                        Mempercayai qadha’ dan qadar Allah adalah salah satu daripada rukun-rukun aqidah dan rukun-rukun  iman.  Mereka yang tidak percaya kepada qadha’ dan qadar Allah adalah bermakna mereka itu telah keluar dari agama Allah (agama Islam).(309)

 

13.                        Mempercayai qadha’ dan taqdir wajib ditanamkan dalam hati orang yang Muslim dan Mukmin bahawa setiap perkara yang berlaku dan terjadi ke atas diri seseorang itu, baik atau buruknya adalah mengikut ilmu dan iradat Allah sebelum sesuatu perkara itu berlaku dan terjadi.

 

14.                         Seseorang yang ditimpa bala bencana tidak boleh menyesal, atau bersedih hati, atau merasa kecewa kerana semua perkara itu adalah qadha’ dan takdir Allah. Boleh jadi kejadian itu ada kebaikan pula, kerana manusia tidak tahu apa yang akan dikurniakan Allah nanti setelah ia sungguh-sungguh bersabar dan menerima kejadian itu.  Dan jika dikurniakan nikmat janganlah terlalu sangat bergembira dan berlagak sombong, riak diri dan megah sehingga lupa kepada Allah.

 

15.                         Sesuatu perkara yang dibenci jangan dianggap perkara itu tidak baik ke atas diri mereka, kerana mereka tidak tahu apa sebabnya boleh jadi perkara yang dianggap tidak baik tadi adalah baik bagi diri mereka itu. Bagitu juga sebaliknya, kerana baik dan buruk sesuatu perkara itu adalah di dalam ilmu Allah dan iradat Nya mengikut qadha’ dan takdir Allah.  (309)

 

16.                         Allah Taala mentaqdirkan seseorang itu baik atau buruk adalah diatas kebijaksanaan dan belas kasihan Allah yang bersifat ”Hakim” dan ”Rahim”, di mana seseorang itu wajib bersyukur ketika dalam waktu senang dan bersabar di masa waktu susah.

 

17.                         Ahli Sunnah Wal Jamaah mempercayai semua perkara yang ada di dalam alam yang maujud ini sudah ditentukan dan ditetapkan Allah dalam Azali sebelum sesuatu itu berlaku dan terjadi, dan sudah pun di tulis lebih dahulu dalam Luh Mahfuz.

 

18.                        Sesuatu nasib seseorang itu sudah ditakdir Allah sebelumnya, dan seseorang tadi tidak boleh mengelakkan diri daripada takdir Allah, di mana setiap orang yang beriman hendaklah menyerahkan diri mereka kepada Allah, dan menerima dengan kerelaan hati apa sahaja yang ditaqdirkan Allah Taala.

 

19.                         Allah Taala memberi rezeki untuk manusia.  Sebelum manusia itu lahir ke dunia ini rezeki mereka sudah disediakan Allah.  Dan umurnya (lama hidupnya di dunia ini) sudah ada takdirnya, sudah ditulis dalam Luh Mahfuz.  Manusia hanya menjalani takdir Allah itu sahaja.  (309)

 

20.                         Seseorang manusia sepanjang hayatnya tertakluk di bawah takdir Allah yang  Maha Esa dan Berkuasa, walaupun mereka berusaha dengan sedaya upayanya untuk lari daripada takdir Allah, mereka tidak akan dapat lari dari takdir Allah Taala itu.

 

21.                        Sesuatu perkara yang telah ditentukan dan ditetapkan Allah akan berlaku dan terjadi ke atas diri seseorang itu tetap dan pasti berlaku  dan terjadi. Tetapi sesuatu perkara yang tidak ditentukan dan tidak ditetapkan Allah akan berlaku dan terjadi ke atas diri seseorang itu tetap dan pasti tidak akan berlaku dan terjadi.

 

22.                         Sesuatu bencana yang menimpa diri seseorang itu bukanlah kerana Allah tersalah menimpakan bencana itu kepada seseorang tadi. Dan sesuatu bencana yang tidak menimpa diri seseorang itu bukanlah kerana Allah tidak mahu menimpakan bencana itu kepada mereka.

 

23.                         Sesuatu perkara yang berlaku dan terjadi kepada seseorang manusia, sama ada perekara itu baik atau buruk sudah ditentukan dan ditetapkan Allah.  Inilah yang dikatakan ”takdir Illahi”,  di mana seseorang itu tidak boleh lari daripada takdirNya.

 

24.                         Setiap musibah (bala bencana) yang menimpa diri seseorang  itu adalah qadha’ dan qadar Allah, dan wajib bagi orang-orang yang beriman menerima qadha’ dan qadar Allah dengan penuh kesabaran dan keredaan, dan hendaklah mempercayai semua perkara yang ada di alam ini adalah milik dan kepunyaan Allah, dan akan kembali kepada Nya.

 

25.                         Allah mengetahui segala apa yang akan berlaku di dunia dan di akhirat.  Tidak ada sesuatu perkara pun yang tersembunyi di sisi Allah yang tidak di ketahui Nya, malah semuanya adalah di bawah pengetahuan Nya, sekalipun perkara itu belum berlaku lagi.

 

26.    Sesiapa yang engkar – tidak mengakui bahawa Allah Taala itu mengetahui dalam semua hal dan perkara adalah termasuk dalam golongan orang kafir. Na’uzubillah.

 

27.                        Takdir Allah yang ada di dalam ilmu Nya tidak berubah, dan tidak boleh diubah, atau ditukar ganti oleh sesiapa pun.    Takdir ini dinamakan ”Qadha’ Mubram” iaitu takdir Allah yang tidak dapat dielakkan dan pasti berlaku.

 

28.   Takdir Allah yang tertulis dalam Luh Mahfuz masih menerima perubahan, kerana ada takdir Allah yang tertulis di Luh Mahfuz tadi ada yang sudah putus, dan ada pula yang belum putus yang dinamakan ”Takdir Mu’allaq” iaitu takdir yang masih bergantung. (310)

 

29.                         Semua taqdir Allah yang tertulis dalam Luh Mahfuz boleh dihapuskan Nya,  jika Allah menghendakinya, atau ditetapkan Nya sebagaimana yang dikehendaki Nya. Penghapusan atau penetapan tulisan yang ada di Luh Mahfuz itu sesuai dengan ilmu Allah Taala yang  Azali.

 

30.                         Qadha’ dan takdir Allah, tidak ada yang boleh mengubah apa yang telah teretulis dalam Luh Mahfuz kecuali yang boleh mengubahnya doa dan amal kebajikan, dan menghubungkan kasih sayang yang telah terputus (saliturrahim).

 

31.                         Setiap orang yang beriman wajib menyerahkan takdirnya kepada Allah dan mengetahui bahawa Allah dan Rasul-Nya menyuruh mereka berusaha dan beramal salih serta berdoa agar dijauhkan bala bencana di dunia ini dan seksa neraka di akhirat kelak.

 

32.                         Berusaha dan beramal ibadat bukan melawan takdir Allah.  Seseorang yang taat dan beramal salih sudah ditakdirkan Allah mereka menjadi orang yang taat dan salih.  Dan seseorang yang mengerjakan perbuatan maksiat adalah juga sudah ditakdirkan Allah mereka menjadi orang yang berbuat maksiat.

 

33.                         Takdir Allah adalah suatu ketetapan dan ketentuan Allah ke atas makhluk-Nya.  Dan usaha makhluk itu adalah pengurniaan Allah kepada mereka mengikut kadar kemampuan dan kelayakan diri mereka masing-masing, di mana takdir Allah dengan usaha makhluk  itu tidak mempunyai perkaitan.

 

 

 

34.                         Dalam hal ini wajib manusia memperhatikan firman Allah di dalamal-Quran yang  Allah kurniakan petunjuk ke atas mereka:

Firman Allah s.w.t.:

إَنـَّا هَدَ يْنَاهُ السَّبِيْلَ إِمَّا شَكِـًر اَوْ إِمَّا كـَفُوْرًا. (الانـسان اية: 3)

                “Sesungguhnya Kami (Allah) telah memberikan petunjuk  kepada 

                  manusia itu akan jalan yang dapat ditempuhnya (untuk mencapai

                  kebaikan), tetapi adakalanya manusia itu berterima kasih dan

                   adakalanya ia bersikap kufur  (menutupi kenikimatan yang dilimphakan                    padanya.)”

 

        Firman Allah Taala lagi:

مَنْ عَمِلَ صَا لِحًـا فـَلِنَفـْسِهِ وَمَنْ اَ سَا~ءَفَعـَلـَيْهَا,

وَمَا رَبـُّكَ بِظَلَّامٍ لِلـْعَبِيْدِ. (فصلت: 46)

Barangsiapa yang mengerjakan perbuatan baik, maka keuntungannya adalah untuk dirinya sendiri dan barang siapa yang mengerjakan perbuatan buruk, maka bahayanya adalah atas dirinya sendiri.  Tuhan mu tidaklah menginaya (merugikan) pada hamba-hamba-Nya.”  (Sayid Sabiq 163)

                                                                         (Surah  al-Fushshilah:   ayat 46)

 

وَمَا~ اَصَا بَكُمْ مِّنْ مُّصِيْبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيْكُـمْ, وَيَعْفـُوْ عَنْ كـَثِيْرٍ.

                     (الشورى اية: 30)

      “Apa saja musibah (bencana) yang menimpa dirimu semua itu adalah 

       disebabkan oleh perbuatan mu sendiri dan Allah memaafkan 

      sebahagian besar dari dosa-dosa itu.” (Surah Syura ayat 30)

 

35. Takdir Allah ada perkaitannya dengan aqidah seseorang terhadap Allah, di mana usaha seseorang itu tidak ada perkaitannya dengan iktikad mereka itu, malah hanya mengikut perintah Allah dan Rasul Nya, setiap manusia wajib berusaha.

 

36.Berusaha mencari rezeki dan beramal ibadat adalah suruhan Allah dan Rasul Nya kepada umat manusia, di mana suruhan tersebut mempunyai perkaitan dengan kewajipan manusia selaku hamba Allah mematuhi perintah Allah dan Rasul-Nya, dan tidak ada perkaitannya dengan iktikad seseorang manusia.

37. Seseorang yang sudah ditaqdirkan Allah akan masuk ke syurga ditakdirkan pula menjadi orang yang taat dan beramal salih di dunia ini.  Dan mereka yang ditakdirkan Allah akan masuk ke neraka ditakdirkan Nya pula menjadi orang yang maksiat di dunia ini.

38.Namun demikian  Allah s.w.t.  memberi   akal  fikiran yang terbaik untuk manusia memikirkannya, mana yang  baik dan mana yang buruk, mana yang di suruh,mana yang dilarang, mana  yang  halal  dan mana  yang haram, mana yang  dipuji dan mana yang dikeji, maka mereka yang memilh jalan terbaik beruntunglah dia dan bagi mereka yang memilih jalan yang buruk maka rigilah mereka itu. Firman Allah s.w.t.:

قـَدْ أَفـْلـَحَ مَنْ زَكـَّهَا (9) وَقـَدْ خَابَ مَنْ دَسَّـهَا (10)

(سورة اَلشَّمْسِ اية 9 - 10)

”Sesungguhnya berjayalah orang yang menyucikan jiwanya.(9)

Dan sesungguhnya hampalah orang yang mengotorkannya. ”(10)

39.وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا. فـَأَلـْهَمَهَا فُجُوْرَهَا وَتـَقـْوَاهَا

(سورة الشمس 7-8)

Dan jiwa serta apa yang disempurnakan untuknya.  Kemudian  Allah mengilhamkan padanya yang salah dan yang taqwa (benar).

                                                                       (Surah Al-Syams, 7 dan 8)

 

Allah s.w.t. membekali manusia itu akal fikiran sejak lahirnya yang dengannya ia dapat membezakan antara yang  benar dan salah perihal apa-apa yang  berhubungan akidah dan kepercayaan, juga dapat  membezakan antara yang baik dan huruk dalam hal perbuatan, bahkan juga dapat digunakan untuk membezakan antara yang dusta dan yang  bukan dusta dalam hal ucapan.

 

Dan dengan akal yang bersumber pada otak, manusia itu oleh Allah s.w.t. diberi suatu kemampuan yang dengannya itu ia dapat menyatakan sesuatu yang benar sebagai kebenaran, juga sesuatu yang batil sebagai kebatilan.  Dengan kekuasaannya pula ia dapat melaksanakan tercapainya sesuatu kebaikan atau meninggalkan sesuatu kejahatan, juga dapat  berkata yang benar, menjauhi yang  dusta, bahkan juga dapat menggariskan jalan yang benar, hak dan baik, sesuai dengan perintah-perintah yang  terdapat dalam kitab-kitab suci Tuhan dan sesuai pula dengan ajakan-ajakan yang diberikan oleh para Rasul-Nya.

Akhir sekali, renunglah sabda Rasulullah s.a.w. yang maksudnya:

”Tiap-tiap sdsuatu adalah menurut qadha’ qadar (Allah), sehingga kelemahan dan kecerdikan pun berada dalam qadar ( dan qadha’) Allah. ”

                                                                                     (Hadis riwayat Muslim)

 

Wassala  mualaikum....”

 

 

                                          ------SELESAI-----

 

Rujukan:

1.     Kitab Mencari Ma’rifat (satu pendekatan) oleh Ibnu  Abdullah-Naqsyabandi, terbitan Al-Hidayah Press, Kuala Lumpur, 2005.

2.     Al-Quran Mushaf Malaysia dan Teejemahan, terbitanyayasan Restu, Taman SeniIslam, Selangor, Shah alam, 2005.

3.     Kitab Aqidah Islam oleh Prof. Dr,. Sayid Sabiq, Pengetua Universiti Al-Zahar, Mesir, terjemahan opeh C.V. Diponegoro, Bandung 1974.

4.     Kitab Aqidah Ahli Sunnag Wal-Jemaah, oleh Haji Said Ibragim, Bekas Mufti Negeri Sabah 1996.

5.     Kitab Akidah Ahli- As-Sunna WalJunmaah Mengikut Manhaj Salaf As-Soleh, oleh Us. Rasul binDahari, terbitan Taman Kempas,Johior Bahari 2001.

 

 

No comments:

Post a Comment