Monday 3 September 2012

Masalah Qias – Kita tidak boleh Menolaknya.









                Mereka sedang asyik mendengar ceramah Ehwal Qias di Dewan masjid.




Masalah Qias – Kita tidak boleh Menolaknya.

Mari kita bincangkan masalah kaedah Qias. Pada masa ini ada ulama’ yang menolak kaedah Qias itu.
Boleh disimpulkan secara awal bahawa mereka yang menolak kaedah Qias dalam menentukan hukum bagi masalah yang tidak wujud nas adalah disebabkan salah faham. Ini biasa berlaku dalam perbezaan pendapat ulama samada dalam bidang fiqh ataupun usul. Dalam hal ini, perkara yang perlu ditegaskan adalah seperti berikut:-

1. Kaedah Qias bukanlah memandai-mandai dalam mengadakan syariat ataupun hukum baru yang tidak disebutkan oleh Allah. Qias hanyalah pendekatan menyamakan hukum yang tidak dinyatakan dalam nas dengan hukum yang disebut berdasarkan persamaan yang ada pada kedua-duanya. Kesimpulannya meletakan hukum bagi dua  perkara yang sama isi dan maksudnya namun berlainan namanya.

2. Ulama mengakui syariat ini bukannya dicipta oleh manusia maka manusia tidak akan memahami maksud tersiratnya 100%. Walaubagaimanapun, dengan kemampuan akal dan beberapa petunjuk yang dibuktikan terdapat beberapa hukum mampu difahami oleh manusia maksud tersiratnya. Kebanyakkan berkisarkan hukum berkaitan halal dan haram dalam kehidupan manusia.

3. Qias perlu melalui proses yang sukar bukan sekadar melihat seakan-akan ada persamaan. Bahkan memerlukan eksperimen bagi menentukan apakah maksud yang tersirat ataupun illah sesuatu hukum yang disebut dalam Al-Quran itu. Menentukannya memerlukan bukti yang kukuh. Jika gagal memahaminya, maka proses qias tidak boleh dijalankan.

Sebelum pergi lebih jauh adalah lebih baik kita memahami beberapa perkara:-

1. Pencipta yang hebat
Allah menyifatkan dirinya sebagai Al-Hakim yang bererti yang maha bijaksana, maka pasti Allah tidak akan mencipta sesuatu yang sia-sia tanpa maksud yang tersirat. Antaranya syariat yang diutuskan kepada para Nabi.

2. Makhluk yang hebat
Allah juga menegaskan bahawa manusia adalah ciptaannya yang terbaik. Dengan kemampuan akal, manusia diberi peluang mentadbir dan menguasai bumi ini. Pastinya kemampuan makhluk ini memahami syariat Allah bukan sekadar literal semata-mata.

3. Syariat yang hebat.
Islam merupakan agama yang dijanjikan oleh Allah sentiasa terpelihara daripada penyelewengan. Samada dari sudut kitab suci yang dijamin Allah keasliannya dan dilahirkan ulama-ulama yang mewarisi tugas Nabi dalam mentafsirkan hukum hakam Allah.

Maka di sini kita membuat kesimpulan mudah.

1. Allah hanya menurun sesuatu hukum dengan ringkas namun penuh tersirat dengan tujuan dan maksudnya. Itulah sifat pencipta yang hebat

2. Akal yang dikurniakan kepada manusia pastinya mempunyai kemampuan untuk melihat apa yang tersirat pada nas dan mampu meluaskannya kepada perkara yang tidak disebut dalam nas.

Islam merupakan agama yang sentiasa releven mengikut zaman dan tempat. Syariatnya berfungsi dalam membezakan antara yang haram dengan yang halal. Wahyu telah terputus namun syariat ini sentiasa hidup dalam memberi panduan kepada manusia tentang halal dan haram walaupun tidak disebut secara direct dalam Al-Quran dan As-sunnah.

Maka, qias sangat sesuai dan begitu diperlukan dalam menentukan hukum yang tidak wujud dalam nas agar syariat ini sentiasa releven sepanjang zaman.


Boleh disimpulkan secara awal bahawa mereka yang menolak kaedah Qias dalam menentukan hukum bagi masalah yang tidak wujud nas adalah disebabkan salah faham. Ini biasa berlaku dalam perbezaan pendapat ulama samada dalam bidang fiqh ataupun usul.

Alhamdulillah dengan ini  penulis mendapat keputusan yang baikdan penerangan yang jelas daripada Prof Abdullah Badranah dalam matapelajaran Qiasnya.

Sekian, awassala mualaikum.

(Petikan dari siaran Web Muhammad Sharul Ifwat bin Ishak)
                     ---------oooo-------------








No comments:

Post a Comment