Monday 8 October 2012

Pos 135 (604) Membaca niat sebelum solat, adakah sah?





 

Pos 135 (604) Membaca niat sebelum solat, adakah sah?


Saya membaca niat sembahyang sebelum sembahyang bermula dan niat sembahyang semasa mula sembahyang, adakah sah perbuatan saya itu?

Jawapan.

Membaca niat dengan berniat tidak sama.  Membaca niat dilakukan di luar sembahyang, hukumnya sunat  sahaja.  Bacaan ini sekadar untuk mudah di ingat apa yang hendak diniatkan nanti.  Bacaan niat ini tidak semestinya dibaca dalam bahasa Arab, boleh dibaca dalam bahasa ibunda.


Manakala berniat, dilakukan semasa memulakan sembahyang iaitu sewaktu mengangkat takbiratul ihram.  Ianya wajib dilakukan.    Di sini kalau seseorang  itu berniat sebelum sembahyang maka sembahyang itu tidak sah.  Yang penting dalam niat itu ialah; menyatakan tujuan  iaitu sembahyang, sebutkan fardu dan nyata sembahyang yang dilakukan itu. Kalau ketiga-tiga ini ada maka sahlah sembahyang itu. Seperti niat

 ”Sahaja aku sembahyang fardu Zuhur empat rakaat tunai kerana Allah Taala’ sudah menepatina.

Perkataan ’sahaja’ yang selalu disebut dalama kitab Melayu sebagai menguatkan niatnya, bermaksud haya untuk melakukan sembahyang bukan lain dari itu. ’Sahaja’ juga kita sebutkan kerana kita kerjakan itu bukan dipaksa tetapi dengan sukarela mengerjakannya.

(Rujukan – Kitab Asas-Asas Fradu ’Ain cetakan Keempat 2006)

 
                               ------oooooooooo-------
 

 

No comments:

Post a Comment