Thursday, 18 October 2012

Pos 641 Selawat Keatas Nabi s.a.w.







Pos 641  Selawat Keatas Nabi s.a.w.



Dan ketahui  oleh mu bahawasanya  makna  selawat pada loghat itu do’a dan kata setengah ulama’ maknanya dengan nisbah bagi  الله rahmat ertinya selawat itu jika datang daripada  الله  dinamakan rahmat ertinya telah menurun oleh الله akan kebajikan atas Rasul Nya dan jikalau datang daripada malaikat dinamakan istighfar, dan jikalau datang daripada manusia dan jin dan lainnya daripada kayu  dan batu dinamakan do’a, ertinya memohon oleh mereka itu akan الله menambahkan rahmat  atas  rasul.

Bermula qaul yang sahih bahawasanya  Nabi s.a.w.  beroleh manfaat  ia dengan selawat atasnya seperti  ambiya’ yang lain jua dan kata qil bermula manfaat ayat kembali atas orang yang menselawat  jua tiada atas Nabi s.a.w. kerana Nabi  itu telah sempurna atasnya kamali dan ditolak akan kata qil ini dengan bahawasanya Nabi s.a.w. sentiasa ternaik ia pada kamalat  selama-lama kerana tiada daripada kamali melainkan di sisi  اللهterlebih akmal daripadanya seperti barang yang di isytiharkan bagi demikian itu dengan firman  الله تعالى:

(واللا~خرة خير من الاولى) - Ertinya dan hari yang kemudian itu terlebih baik bagi engkau ya Muhammad daripada hari yang dahulu, yakni zaman yang kemudian itu terlebih baik bagi Nabi daripada zaman yang dahulu.

Tetapi – sungguhpun memberi manfaat selawat itu akan Nabi tiada sayugianya kita sorehkan dengan demikian itu melainkan pada tempat belajar dan mengajar (dan adapun) salam itu maka maknanya aman, bermula muradnya itu aman Nabi s.a.w. daripada barang yang ketakutan ia atas umatnya kerana bahawasanya Nabi s.a.w. itu maksum maka betapa takut ia atas dirinya bahkan takut ia atasnya kerana hebat dan kerana  membesarkan الله  kerana seorang itu tiap-tiap bersangatan datangnya daripada الله nescaya bersangatan takutnya kepada الله dari kerana inilah bersabda Nabi s.a.w. “Bahawasanya aku terlebih  takut daripada sekalian kamu daripada الله dan kata qil bermula muradnya itu aman Nabi s.a.w. daripada barang yang takut ia atas dirinya pada ketika bersangatan kepecikan padang mahsyar kerana bahawasanya lupa ia akan ‘asumnya seperti sekalian Ambiya’  عليهم الصلاة السلام dan telah mentafsir oleh setengah ulama’ akan salam itu dengan tahiyat dan bermula murad dengan tahiyat pada hak الله تعالى serta Rasul Nya itu bahawa mukhlib ia akan dia dengan qalamnya yang qadim yang menunjukkan atas  terangkat  maqamnya  yang amat  besar.

Dan ketahui oleh mu bahawasa Rasul itu maknanya pada loghat yang dibangkitkan daripada satu tempat kepada satu tempat yang lain dan pada istilah manusia yang diwajibkan kepadanya dengan syarak yang beramal ia dengan dia dengan menyampaikan dia dan adapun Nabi itu maknanya pada loghat yang  mengkhabarkan atau yang dikhabarkan dia dan maknanya pada istilah manusia yang diwajibkan kepadanya dengan syarak yang beramal ia dengan Dia dan jikalau tiada di suruh akan dia dengan menyampaikan sekalipun, maka tiap-tiap Rasul itu Nabi dan tiada tiap-tiap Nabi itu Rasul, maka antara keduanya itu umum dan khusus mutlaq. Bermula murad dengan Rasul pada kalam masnaf itu kita Muhammad s.a.w.
 
 
                      ------------ooooooooo-------

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment