Monday 8 October 2012

Pos 136 (605)- Bagaimana fungsi doa Qunut




 

  Pos 136 (605)- Bagaimana fungsi doa Qunut
?
Saya ingin tahu bagaimanakah kedudukan dan fungsinya doa qunut itu. Pada masa ini ada terdapat orang-orang yang tidak lagi melakukan doa qunut ketika   i’tidal rakaat yang kedua pada Sembahyang Subuh ?

Jawapan.

Adalah melakukan doa qunut pada i’ktidal rakaat yang kedua pada sembahyang Subuh, dan  i’ktidal rakaat akhir pada witir yang kedua dalam bulah Ramadhan, maka kedudukan hukumnya adalah sunat yang tergolong  dalam sunat ab’adl. Diberi  pahala bagi yang mengerjakannya dan tidak berdosa bagi yang meninggalkannya. Qunut ini dinamakan qunut rotibah (tetap), seperti tasyhhud awal, maka disunatkan bagi yang meninggalkannya dengan terlupa untuk melakukan sujud sahwi.

Akan tetapi bagi doa qunut yang dibacakan pada  i’tidal rakaat akhir bagi tiap-tiap sembahyang fardhu yang dilakukan seketika kaum Muslimin berada dalam musibah, maka hukumnya sunat, tetapi bukan sunat ab’ad, dan tidak disunatkan ketika meninggalkannya untuk bersujud sahwi. Qunut ini dinamakan Qunut Nazilah.

Mengenai perlakuan Qunut yang tergolong dalam sunat ab’ad adalah mengikut hadis yang dipetik dari katerangan Al-Imam Taqiyudin Abi Bakar bin Muhammad al-Husainy dalam kitab ”Kifatul Akhyar juz 1 halaman 70 sebagai berikut:

 

وَأ مَّا الـْقُنُوْتُ فَيُسْتَحَبُّ فِى اعْتِدَالِ الثـَّانِيَةِ فِى الصُّبْحِ لِمَا رَوَاهُ

     ا َنَسٌ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ :مَازَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلـَّى اللهُ عَلَيْهِ        

     وَسَلـَّمَ يَقْنُتُ  فِى الصُّبْحِ حَتَّى فَارَقَ الدُّنْيَا, رَوَاهُ أ َلْاءِمَامُ أ َحْمَدُ

وَغَيْرُهُ : قَالَ ابْنُ الصَّلَاحِ : قـَدْ حَكَمَ بِصِحَّتِهِ غَيْرُوَا حِدٍ مِنَ

الْحُفـَّاظِ مِنْهُمُ الْحَكِمُ وَالْبَيْهَقِىُّ وَالـْبَدْ خِيُّ, قـَالَ الـْبَيْهَقِيُّ :اَلـْعَمَلُ

بِمَقْـتَضَاهُ عَنِ الْخَلَفَاءِ الْأ َرْبَعَةِ .

                       ---------------------ooooooooooooo--------------------------

 

 

 

No comments:

Post a Comment