Friday 19 October 2012

Pos 643 – Cara-cara untuk membaiki nafsu kita



 
 

Pos 643 – Cara-cara untuk membaiki nafsu kita 

Apabila kita ibaratkan nafsu kita ini laksana nafsu binatang  yang liar yang kita hendak jinakkan, bagaimana cara-cara yang patut kita laksnakan untuk membaiki nafsu kita itu?

Jawapan –Maka kata ulama’ cara untuk kita  jinakkan nafsu kita yang  kotor  itu maka kita hinakan dia, kita daifkan dia hingga dia dapat mengikut kita, kita membuat rasa malu pada masyarakat, rakan serta keluarga kita.

Kata ulama’ ada tiga perkara yang kira boleh ambil:-

 

   (1) Kita menegahkan  syahawat  kita seperti umpama binatang yang liar dan garang itu dikurangkan makanannya, dikurangkan segala kemewahannya, dikurangkan segala kesukaannya, maka lemahlah nafsu  dia yang kotor itu.

(2)   Berusaha sungguh-ungguh mengerjakan segala ibadat yang di suruh agama kita dan hidupkan prerasaan takut diri kita untuk  balasan Allah sama ada  balasan yang akan diterima di dunia dan juga di akhirat  nanti. Misalnya balasan orang berzina dia akan terkena penyakit  ”siplis” sehingga terpotong kemaluannya. Balasan orang yang suka menipu orang hal wang ringgit, harta benda dia akan musnah sama ada terbakar atau tenggelam dalam air. Balasan orang yang suka memfitnah  manusia lain satu hari dia pasti Allah  akan kenakan pada dia pula seperti  itu bahkan lebih lagi.

(3) Memohon pertolongan dengan Allah bagi memecahkan hati kita yang suka buat kotor itu berkali,lambat laun kita  akan berjaya. Kata ulama’ ”Bahawa nafsu kotor itu sungguh menyuruh kita dengan perbuatan kejahatan, melainkan orang yang selalu ingatkan Allah, takutkan azab  Allah, takutkan balasan Allah, tahu apa itu azab Allah pada yang melakukan  nafsu kotor itu.

Sekian dahulu. Wassala mualaikum. Wallah hu alam....

 

                      -------oooooo-------

 

 

  

No comments:

Post a Comment