Bab 77 -Bagaimanakah
caranya kita membayar Qadha
Bagaimanakah caranya kita membayar Qadha sembahyang. kalau kita merasa banyak
meninggalkan sembahyang pada waktu-waktu yang telah lampau. Dan apakah boleh kita sembahyang Qadha pada
sembarang waktu terutama setelah sembahyang Subuh adan sembahyang Asar.?
Jawapan.
Mengenai cara terbaik dalam melaksanakan Qadha bahawa sunat
ditertibkan atau mengurutkan Qadhanya, artinya mendahulukan Qadha Subuh sebelum
Qadha Dzuhur, mendahulukan Qadha Dzuhur sebelum Qadha Asar, mendahukukan Qadha
Asar sebelum Qadha Maghrib dan mendahulukan
Qadha Maghrib sebelum Qadha Isya’. Tersebut dalam kitab Fathul Muin seperti
berikut:
وَيُسَنُّ
تَرْتـِيْبُهُ أَيِ الـْفَاـءِـتِ فـَيَقـْضِى الصُّبْحَ قـَبْلَ الظُّهْرِ وَهَكَذَا.
“Dan disunatkan mentertibkannya, artinya sembahyang yang luput.
Maka menqadha ia akan Subuh sebelum Dzuhur dan seterusnya’ (Rujukan Kitab
Masalah Agama Jil. 1 ms 92)
Setelah itu perlu diketahui bahawa
sembahyang Qadha itu boleh dilakukan pada sepanjang waktu, bahkan wajib melakukannya
bila ada waktu terluang, teristimewa yang ditinggalkan tanpa satu uzur.
Pendeknya tidak ada waktu yang terlarang untuk melakukan sembahyang Qadha,
walaupun sesudah sembahyang Subuh atau sesudah sembahyang Asar.
Kerana sembahyang-sembahyang yang dilarang
pada waktu-waktu karahah itu adalah sembahyang-sembahyang yang tak mempunyai sebab samasekali, seperti nafal mutlak dan solat
tasbih, atau yang sebabnya mutakhir seperti istikharah dan sunat ihram yang dilakukan
dibukan tanah Haram Makkah. Adapun yang
sebabnya mutaqadim atau terdahulu, maka tidaklah ada cegahan untuknya, seperti
sembahyang Qadha walaupun Qadha sembahyang sunat, asalkan jangan “taharri”
artinya menyungguh-nyungguhkan, menyengaja-nyangaja, melakukan dengan
menonjol-nonjolkan unsur penantangan.
Terdapat satu hadis yang diriwayatkan
dari Ummi Salmah r.a. berkata:
شُغِلَ رَسُوْلَ
اللهِ صَلَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الرَّكْعَتَيْنِ قَبْلَ الْعَصْرِ
فَصَل َّاهُمَا
بَعْدَ العَصْرِ. (رواه النساـءى)
Pernah kesibukan Rasulullah
s.a.w. sehingga meninggalkan sunat dua rakaat sebelum Asar,maka dilakukannyalah
sembahyang dua rakaat itu setelah sembahyang fardhu Asar (HR An-Nassai) Rujukan
Kitab Masalah
Agama Jil.1 ms 92).
.
--------------------oooooooooooooo------------
No comments:
Post a Comment