Sunday 17 April 2011

Masalah Agama Islam 13 - 20 - Siaran 67


Soalan 13.. Solat Jumaat kurang 40 orang.

Bagaimanakah hukumnya solaat Jumaat kurang dari 40 orang anak kariah.

Jawapan.

Hukumnya hendaklah 40 orang anak kariah termasuk Imam baharu sah sembahyang Jumaat. Sekiaranya tidak cukup seperti itu maka haruslah solat Zohor sahaja. (Rujukan Kitab Seratus Masalah Agama Jilid 1, ms 103)

Soalan 14…Hukum mengyucap “Usolli”

Apakah hukumnya mengucapkan Usolli seketika akan sembahyang.

Jawapan.

Hukumnya sunat, seumpama ketika akan sembahyang mengucap Usolli, ketika akan puasa mengucapkan “nawaitu sauma ghodin,” ketika akan melakukan haji mengucapkan Nawaitu haja dan sebagainya lagi. Ini berarti melafazkan niat pada ketika akan sembahyang bukan hakikat sembahyang, sebagaimana melafazkan niat ketika akan puasa bukannya hakikat puasa, jadi semuanya itu berada di luar perkara yang diniatkan. Tujuannya ialah untuk membantu hati, bermakna sebutan itu berarti akan terakam kata-kata itu di dalam hati. (Rujukan Kitab Masalah Agama Jilid 1, ms 105)

Masalah 15…Membaca Al-fatihah pada tiap-tiap solat.

Bagaimana hukumnya wajib atau sunnatkah membaca Bismilla hirrahma nirrahimi pada awal surat Al-fatihah pada tiap-tiap sembahyang.

Jawapan.

Membaca Fatihah adalah rukun sembahyang. Rukun adalah wajib. Sedang Bismilla hirrahma anirahimi adalah satu ayat dari pada Fatihah., Maka membacanya dalam Fatihah sembahyang adalah wajib.
(Rujukan Kitab Seratus Masalah Agama Jilid 1, ms 109)

Masalah 16.. Membaca Allahhu Akbar.

Mengapa perkataan Allahhu Akbar pada permulaan solat dinamakakn Takbiuratul ihraam.

Jawapan.

Allahhu Akbar permulaan dinamakan Takbiratul Ihram kerana menjadi sebab atas keharaman apa-apa yang tadinya halal seketika sebelumn takbir, seperti makan, berbual, dan sebagai lagi. Allahhu Akbar selanjutnya dinamakan Takbiratul Intiqal berarti berpindah dari satu rukun fi’li kepada rukun yang lain. (Rujukan Kitab Masalah Agama Jilid 1, ms 111)
Masalah 17..Baca Al-Fatihah Sekali sahaja

Bolehkah kita membaca Fatihaah sekali sahaja pada awal solat.

Jawapan.

Tidak boleh kerana menjadi tidak sah solat itu kerana membaca Fatihah adalah rukun sembahyang bagi Imam atau bagi makmum, kecuali bagi mereka yang masbuq kerana ditanggung oleh Imam, itupun ianya pada kali pertama memulakan solat masbuq itu, selepas itu ia wajib membaca Fatihah juga.
Akan tetapi jika ia tinggalkan Fatihah itu dengan terlupa maka jika ia ingat kembali  sebelim sampai pada rakaat selanjutnya , wajiblah ia kembali berdiri untuk membaca Fatihah itu dan pada akhir sembahyang sunatlah ia sujud sahwi. (Rujukan Kitab Seratus Masalah Agama Jilid 1, ms 112.)

Masalah 18. Terlupa baca Fatihah.

Seorang tinggalkan Fatihan dengan terlupa dan teringat semula dalam rakaat kedua dalam masa Fatihah juga, bagaimanakah hukumnya.


Jawapan.

Jika ia ingat kembali pada rakaat selanjutnya yang juga dalam fatihah, maka rakaat yang tadi itu sia-sialah sahaja. Jika ia ingat sebelum sampai ke rakaat kedua sebelum Fatihah, maka wajiblah ia kembali semula berdiri membaca Fatihah. Dan sunatlah dia sujud sahwi. Akan tetapi diingatnya sesudah memberi salam, maka dilihatnya dahulu, jika belum lama fasal antara salamnya dengan masa yang di ingatnya, maka bolehlah dia bangun menambahkan lagi satu rakaat yang kurang itu, dan disunatkannya sujud sahwi. Akan tetapi jika terlalu lama dia baru ingat, maka wajiblah dia mendirikan solat itu semula.
Jika terjadi pada Imam, makmum hendaklah menegur dengan ucapan “subhanallah” Jika Imam tidak menghiraukannya maka wajiblah makmum tidak mengikuti Imam yang salah itu, dan dia hendaklah mufaraqah (keluar) dari solat itu dan terus buat berseorangan hingga selesai solat itu. Kalau makmum ikut juga maka batallah solatnya itu. Jika makmum itu tidak tahu seperti dia duduk di saf belakang tidak mengapalah, kecuali jika ia masbuq yang Fatihahnya ditanggung oleh Imam maka wajiblah dia menambah satu rakaat lagi, dan membuat sujud sahwi.
Kalau hal tersebut terjadi pada solat Jumaat, sekiranya baru diketahui sesudah salam, lebih kurang dua minit segeralah hendaknya menamabah rakaat itu. Jika melebihi dari dua minit itu wajiblah mengulang khutbah dan solat Jumaat semula, kerana sudah kehilangan muwalat (berturut-turut) antara khutbah dengan solat Jumaat itu.
(Rujukan Kitab Seratus Masalah Agama Jilid 1, ms 11)

Masalah 19.. Bacaan Fatihah di perlahankan

Mengapakah sebabnya bacaan Fatihah pada rakaat ketiga dari solat Magharib, dan rakaat ketiga serta keempat solat Isyak dibaca dengan sir (diperlahankan) tidak dijaharkan (dikuatkan).

Jawapan.

Adapun hikmah atau rahsia rakaat ketiga Maghrib dan dua rakaat akhir Isyak di sirkan (perlahankan) adalah terbilanag sebagai solat malam hari kerana tajalli (cahaya ghaib yang menerangi hati) diwaktu malam itu adalah ringan. Terjadi yang demikian itu adalah rahmat Allah s.w.t. terhadap orang-orang yang daif daripada umat ini. Allah meringankan membaca daripada jahar (kuat) pada akhir Maghrib dan dua rakaat akhir Isya’ untuk memberikan galakan mereka yang lemah melakukan supaya dapat menunaikan solat tersebut. Jika Allah memberatkan dengan jahar (kuat) nescaya menjadi lemahlah mereka itu dari pada melakukannya kerana tajalli Allah bagi mereka tidak kuasa menampungnya. (Rujukasn Kitab Seratus Masalah Agama Jilid 1,  ms 115)

Masalah 20.. Bacaan Fatihah di perlahankan Terdapat Imam membaca ayat selepas membaca Fatihah semasa makmum membaca Fatihah.
Jawapan.
Imam disunatkan  diam sebentar ketika makmum membaca Fatihah hingga selesai. Arti diam ini adalah sunat tidak membaca sesuatu ayat untuk memberi makmum selesai membaca Fatihah dan dengan itu dapatlah makmum mendengar Imam membaca ayat-ayat al-Quran itu. Terdapat di dalam al-Quran mengatakan apabila sedang dibacakan Ayat-ayat al-Quran maka dengarkanlah oleh mu. (Rujukan Kitab Seratus Masalah Agama Jilid 1,  ms 116)

                 ------------------------ooooooooooooooo----------------

No comments:

Post a Comment