Emaiol- hjdan@myjaring.net
Masalah 89..Apakah Zihar itu.
Zihar artinyta punggung. Maksudnya Suami berkata kepada isterinya; “Engkaua dengan aku seperti punggung ibu ku.” Islam menetapkana isteri yang dizihar haram dikumpuli sebelum membayar kaffarah kepada isterinya. Sekalipun suami yang menzihar isterinya hanya bermaksud untuk mentalaqnya sahaja, tetapi secara hukum tetap dipandang dizihar.
Dan jika dengan ucapan thalaq dimaksud zihar, tetapi secara hukum tetap talaq. Sekiranya suami berkata “Engkau denganku seperti punggung ibuku.” Sedang maksudnya hanya mantalaq, maka hukumnya bukan sebagai mentalaq tetapi zihar. Dan zihar tidak menyebabkan isteri tertalaq.
Haram sisuami yang menzihar isterinya menyetubuhinya sebelum kaffaranya dibayar, dan kaffarah taidak hapus dan tidak menambah.
Zihar hanya boleh dibuat oleh suami yang beraqal sehat, dewasa lagi Muslim dan perkahwinannya dilakukan secara sah lagi dikuatkan menurut hukum.
Aakibat zihar sisuami yang telah menzihar isterinyaa dengan sah telah menimbulkan dua faktor iaitu:
(1) Haram menyetubuhi isterinya sebelum ia bayar kafarah szihar, kerana Allah s.w.t berfirman
“MIN QABLI AN YATAMA SAA”
( sebelum mereka berdua bersetubuh.)
(2) Wajib bayar kafarah dan berhak kembali lagi.
Sekian dahulu dalam bab ini dan akan penulis sambung lagi dalam Siaran akan datang khusus mengenai Bab Munakahat atau Bab Perkahwinan jika ada terdapat apa-pa soalan yang timbul masalah.
(Rujukan: Kitab Undang-Undang Keluarga Islam Aturan Perkahwinan oleh Dr.Mat Saad Abd.Rahman, terbitan Intel Multimedia and Publication, Petaling Jaya, Selangor, tahun 1993.)
------------------oooooooooooo---------------------------
Masalah 90..Apakah Zihar itu.
Zihar artinyta punggung. Maksudnya Suami berkata kepada isterinya; “Engkaua dengan aku seperti punggung ibu ku.” Islam menetapkana isteri yang dizihar haram dikumpuli sebelum membayar kaffarah kepada isterinya. Sekalipun suami yang menzihar isterinya hanya bermaksud untuk mentalaqnya sahaja, tetapi secara hukum tetap dipandang dizihar.
Dan jika dengan ucapan thalaq dimaksud zihar, tetapi secara hukum tetap talaq. Sekiranya suami berkata “Engkau denganku seperti punggung ibuku.” Sedang maksudnya hanya mantalaq, maka hukumnya bukan sebagai mentalaq tetapi zihar. Dan zihar tidak menyebabkan isteri tertalaq.
Haram sisuami yang menzihar isterinya menyetubuhinya sebelum kaffaranya dibayar, dan kaffarah taidak hapus dan tidak menambah.
Zihar hanya boleh dibuat oleh suami yang beraqal sehat, dewasa lagi Muslim dan perkahwinannya dilakukan secara sah lagi dikuatkan menurut hukum.
Aakibat zihar sisuami yang telah menzihar isterinyaa dengan sah telah menimbulkan dua faktor iaitu:
(3) Haram menyetubuhi isterinya sebelum ia bayar kafarah szihar, kerana Allah s.w.t berfirman
“MIN QABLI AN YATAMA SAA”
( sebelum mereka berdua bersetubuh.)
(4) Wajib bayar kafarah dan berhak kembali lagi.
Sekian dahulu dalam bab ini dan akan penulis sambung lagi dalam Siaran akan datang khusus mengenai Bab Munakahat atau Bab Perkahwinan jika ada terdapat apa-pa soalan yang timbul masalah.
(Rujukan: Kitab Undang-Undang Keluarga Islam Aturan Perkahwinan oleh Dr.Mat Saad Abd.Rahman, terbitan Intel Multimedia and Publication, Petaling Jaya, Selangor, tahun 1993.)
No comments:
Post a Comment